کیسه‌های نیکوتین زین (Zyn) در حال افزایش محبوبیت هستند.

کیسه‌های نیکوتین زین (Zyn) در حال افزایش محبوبیت هستند.

اما آیا آنها در واقع جایگزین سالم‌تری برای سیگار هستند؟

محصول نیکوتین بدون دود زین (zyn) موردتوجه قرار گرفتهاند و حتی “زینفلوئنسرها” (اشاره به اینفلوئنسرهایی که زین را تبلیغ میکنند) در رسانههای اجتماعی به وجود آمدهاند. این زینفلوئنسرها در حین انجام فعالیتهایی مانند ماهیگیری، گلف و موتورسواری، محصول نیکوتین بدون دود زین (zyn) را مصرف میکنند. بااینحال، اگرچه زین (zyn) در برخی از گروههای جمعیتی بسیار محبوب است و در تیکتاک در حال ترند شدن است، اما به طور ضروری در جامعه عمومی شناخته شده نیست.

 پس زین (zyn) دقیقاً چیست؟

زین (zyn) نوعی نیکوتین بدون دود است. دکتر مایکل اونگ، استاد پزشکی دانشگاه ucla، به یاهو لایف میگوید: «زین (zyn) یک کیسه نیکوتین خوراکی است که شبیه به محصولات تنباکوی خوراکی بدون دود است؛ اما حاوی برگ تنباکو نیست. وی میافزاید: «انفیه (snuff) با زین (zyn) تفاوت دارد که دارای برگ تنباکو است.» زین (zyn) تنها محصول کیسه نیکوتین موجود در بازار نیست. بااینوجود، در حال حاضر بیش از 67 درصد از بازار را تشکیل میدهد.

 چرا این موضوع مهم است؟

زین (zyn) بهعنوان جایگزین سالمتری برای سیگار در نظر گرفته میشود، اما کارشناسان میگویند که زین یک محصول سالم نیست. بریتنی کلر-همیلتون، دانشمند و استادیار مرکز تحقیقات تنباکو در مرکز جامع سرطان دانشگاه ایالتی اوهایو، در مصاحبه با یاهو لایف گفت: «کیسههای نیکوتین حاوی غلظت کمتری از مواد سرطانزا و سایر مواد سمی نسبت به سیگار هستند و بنابراین انتظار داریم که خطرات سلامتی آنها بسیار کمتر از سیگار باشد.» اما کلر-همیلتون اشاره میکند که نیکوتین یک «ماده بسیار اعتیادآور» است. به گفته مؤسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر، مصرفکنندگان منظم نیکوتین ممکن است علائم ترک، از جمله تحریکپذیری، هوس، اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب و افزایش اشتها را تجربه کنند. کلر همیلتون میگوید: «اگرچه نیکوتین بهخودیخود یک مادة سرطانزا نیست، اما نمیدانیم افرادی که با استفاده از کیسههای نیکوتین خوراکی شروع میکنند، همچنان آنها را رضایتبخش میدانند یا در نهایت شروع به استفاده از محصولات مضرتری مانند انفیه یا سیگار میکنند.» وی میافزاید: «نوجوانان و جوانان باید از استفادة کیسههای نیکوتین خوراکی خودداری کنند؛ زیرا نیکوتین میتواند بر رشد مغز تأثیر منفی بگذارد.»

 استفاده از زین (zyn) در بلندمدت چه مقدار بر سلامتی اثرگذار است؟

دکتر مایکل ب. اشتاینبرگ، مدیر پزشکی برنامه وابستگی به تنباکو راتگرز، به یاهو لایف میگوید: «کیسههای نیکوتین جدید هستند، بنابراین هیچ اطلاعات بلندمدتی درباره سلامتی آنها در طول زمان وجود ندارد. ازآنجاییکه آنها حاوی تنباکو نیستند، مطمئناً احتمال دارد که این محصولات به طور قابلتوجهی کمتر از محصولات تنباکوی احتراق مانند سیگار مضر باشند.» او صراحتاً بیان میکند: «بااینحال، ضرر کمتر نسبت به سیگار به معنای ایمن بودن نیست.» اشتاینبرگ میگوید، نیکوتین «یکی از اعتیادآورترین مواد در جامعه ما» است و میافزود: «هر محصول حاوی نیکوتین پتانسیل وابستگی دارد.»

 تصویر کلی

پزشکان توصیه میکنند از کیسههای نیکوتین بدون تنباکو دوری کنید. اونگ میگوید: «فقط به این دلیل که اطلاعات زیادی در حال حاضر دربارة این محصولات وجود ندارد، به این معنی نیست که این محصولات ایمن هستند. اگرچه این محصولات حاوی تنباکو نیستند، به دلیل وجود نیکوتین مضراتی برای سلامتی دارند و برای ارزیابی میزان دقیق مضرات آن نیاز به ارزیابیهای بیشتری هست. اشتاینبرگ میگوید: «هرکسی و بهویژه جوانان که در حال حاضر از محصولات دخانی استفاده نمیکند، نباید از زین (zyn) استفاده کند. بااینحال، برای بزرگسالانی که در حال حاضر سیگار میکشند، اگر بخواهند به طور کامل از کیسه نیکوتین بدون تنباکو استفاده کنند و به سیگارکشیدن ادامه ندهند، احتمالاً آسیب فردی خود را به میزان قابلتوجهی کاهش میدهند.»

منبع: yahoo life ترجمه: امید مرادی

 

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

توجه دولت چهاردهم برای کاهش مصرف از طریق کنترل متوازن عرضه و تقاضا

زمینه احداث کارخانه جدید دخانیات در هشتگرد فراهم شده است

سایه کارخانه دخانیات بر سر اهالی «محله سلامت» سنگینی می‌کند

انتظارات صنعت دخانیات از رئیس‌جمهور

کیسه‌های نیکوتین زین (Zyn) در حال افزایش محبوبیت هستند.

غول دخانیات دنیا متهم به دخالت در پژوهش‌های دانشگاهی شد

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اولین دستورالعمل درمان بالینی را برای ترک دخانیات منتشر کرد

یاری رساندن تکنولوژی به بازار سیگار الکترونیکی

فروش محصولات بدون دود باعث افزایش درآمد فیلیپ موریس اینترنشنال (PMI) می‌شود

فیلیپین تجارت آنلاین ویپ را متوقف می‌کند

مجمع عمومی عادی انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان کالای دخانی برگزار شد

صادرات سیگار زیمبابوه نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است

دیرینه‌شناسی تنباکو و توتون در ایران

پزشکیان، برنده انتخابات زودهنگام دولت چهاردهم

شهردار نیویورک از عمده‌فروشان می‌خواهد که به فروش ویپ پایان دهند

شرکت بین‌المللی تنباکوی ژاپن (JTI) در مراکش کارخانه می‌سازد

آیا ممنوعیت‌های کامل بر سیگارهای الکترونیکی مؤثر هستند؟

شرکت بریتیش امریکن توباکو (BAT) در نیجریه جریمه پرداخت می‌کند

دولت آتی و چالش‌های پیش رو

اردیبهشت ماه پرکار نیروی انتظامی

بازار ویپ در ایالات متحده به 2.67 میلیارد دلار رسید

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

یک هزار تنباکو کار اصفهانی از کار بیکار شدند

پیشنهاد جریمه ۱۰۰ میلیونی برای تخلفات تبلیغاتی