پرده برداری از جذابیت
کمپین روز جهانی بدون دخانیات

پرده برداری از جذابیت

سازمان جهانی بهداشت (WHO) عنوان کمپین روز جهانی بدون دخانیات سال 2025 را اعلام کرد: «پرده برداری از جذابیت: افشای تاکتیک های صنایع دخانیات و محصولات نیکوتین»

این کمپین بر افشای تاکتیکهایی تمرکز دارد که صنایع دخانی و نیکوتینی از آنها برای جذاب جلوه دادن محصولات خود استفاده میکنند.در این بیانیه آمده است:

 چرا این موضوع؟

یکی از چالشهای اصلی سلامت عمومی امروز، جذابیت محصولات دخانی، نیکوتینی و محصولات مرتبط، بهویژه برای جوانان است.

صنایع دخانی همواره در تلاشند تا با افزودن طعمها و مواد افزودنی، ظاهر، بو و مزه این محصولات را تغییر داده و آنها را جذابتر کنند. این افزودنیها برای پنهان کردن تلخی و سختی دخانیات طراحی شدهاند و بهویژه برای جوانان مصرف را آسانتر میکنند.

 از دیگر تاکتیکهای این صنایع میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

بازاریابی جذاب: استفاده از طراحیهای مدرن، رنگهای چشمگیر و طعمهای وسوسهانگیز برای جلب توجه جوانان، بهویژه از طریق رسانههای دیجیتال.

طراحیهای فریبنده: برخی محصولات شبیه به شیرینیها، آبنباتها و حتی شخصیتهای کارتونی هستند که به طور طبیعی برای کودکان جذاباند. خنککنندهها و افزودنیها: این مواد مصرف دخانیات را نرمتر کرده و احتمال ادامه مصرف را افزایش میدهند و ترک آن را دشوارتر میکنند.

این تاکتیکها منجر به شروع زودهنگام مصرف دخانیات یا نیکوتین میشوند که میتواند وابستگی مادامالعمر و پیامدهای جدی برای سلامت به همراه داشته باشد. جذابتر کردن این محصولات نه تنها مصرفکنندگان بیشتری را جذب میکند، بلکه فرآیند ترک را نیز پیچیدهتر کرده و مدتزمان در معرض بودن افراد به این مواد مضر را افزایش میدهد.

اهداف کمپین روز جهانی بدون دخانیات 2025

کمپین سال 2025 با اهداف زیر برگزار میشود:

افزایش آگاهی: اطلاعرسانی به عموم مردم درباره تاکتیکهای صنایع دخانی  که ظاهر و جذابیت محصولات دخانی و نیکوتینی را دستکاری میکنند.

حمایت از تغییرات سیاستی: تصویب قوانینی برای ممنوعیت طعمها و افزودنیهایی که این محصولات را جذابتر میکنند.

ممنوعیت کامل تبلیغات، ترویج و حمایتهای مالی مرتبط با دخانیات، از جمله در پلتفرمهای دیجیتال.

تنظیم طراحی محصولات و بستهبندی آنها به گونهای که جذابیت کمتری داشته باشند.

کاهش تقاضا: افشای این تاکتیکها با هدف کاهش تقاضا، بهویژه در میان جوانان، و در نهایت کاهش قرار گرفتن آنها در معرض محصولات نیکوتین و دخانیات.

ترجمه:نوژن یونسیان

 

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سبد کالای دخانی قاچاق هر روز بزرگتر و متنوع تر می شود

آغاز پنجمین سال انتشار ماهنامه توتون صنعت

ناکارآمدی سامانه های رصد تجارت و لزوم بازنگری در ضوابط آنها

سیگارهای قاچاقی که به مقصد نرسیدند

پیش بینی برداشت 300 میلیون کیلوگرم تنباکو در زیمبابوه

سرمایه گذاری شرکت جی تی آی ترکیه (JTI Turkey) در توربالی

استانداردهای فندک

پرده برداری از جذابیت

قصه تولد سیگار در ایران

چالش صنایع دخانی با تصاویر هشداردهنده گرافیکی

دخانیات در لایحه بودجه سال 1404 کل کشور

تحلیل شاخص صنعت دخانیات S&P 500

حاشیه بافی های خاتوتون سلطنه....

بزرگترین شرکت های تولیدکننده سیگار در جهان

60 سال پیش مردم ایران روزانه چند میلیون نخ سیگار می کشیدند؟

برگشت حق انحصار به شرکت دخانیات ایران و بازنگری در تعرفه های مالیاتی

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه....

افزایش ۱۱ درصدی مصرف دخانیات زنان در ۱۴۰۰

امیدوار به رونق دوباره شرکت و پیشنهاداتی برای رفع چالش‌ها

لغو ممنوعیت واردات سیگارهای الکترونیکی توسط دادگاه عالی

آشنایی با استانداردهای سیگار و تنباکو

در سال 1294 برای اولین بار قانون انحصار دولتی دخانیات به تصویب مجلس وقت رسید

دخانیات در برنامه هفتم پیشرفت

زیمبابوه به دنبال ایجاد صنعت 60میلیارد دلاری تنباکو تا سال 2028

مراسم افتتاح اولین کارخانه تهیه سیگارت و توتون دولتی در ایران