پرده برداری از جذابیت
کمپین روز جهانی بدون دخانیات

پرده برداری از جذابیت

سازمان جهانی بهداشت (WHO) عنوان کمپین روز جهانی بدون دخانیات سال 2025 را اعلام کرد: «پرده برداری از جذابیت: افشای تاکتیک های صنایع دخانیات و محصولات نیکوتین»

این کمپین بر افشای تاکتیکهایی تمرکز دارد که صنایع دخانی و نیکوتینی از آنها برای جذاب جلوه دادن محصولات خود استفاده میکنند.در این بیانیه آمده است:

 چرا این موضوع؟

یکی از چالشهای اصلی سلامت عمومی امروز، جذابیت محصولات دخانی، نیکوتینی و محصولات مرتبط، بهویژه برای جوانان است.

صنایع دخانی همواره در تلاشند تا با افزودن طعمها و مواد افزودنی، ظاهر، بو و مزه این محصولات را تغییر داده و آنها را جذابتر کنند. این افزودنیها برای پنهان کردن تلخی و سختی دخانیات طراحی شدهاند و بهویژه برای جوانان مصرف را آسانتر میکنند.

 از دیگر تاکتیکهای این صنایع میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

بازاریابی جذاب: استفاده از طراحیهای مدرن، رنگهای چشمگیر و طعمهای وسوسهانگیز برای جلب توجه جوانان، بهویژه از طریق رسانههای دیجیتال.

طراحیهای فریبنده: برخی محصولات شبیه به شیرینیها، آبنباتها و حتی شخصیتهای کارتونی هستند که به طور طبیعی برای کودکان جذاباند. خنککنندهها و افزودنیها: این مواد مصرف دخانیات را نرمتر کرده و احتمال ادامه مصرف را افزایش میدهند و ترک آن را دشوارتر میکنند.

این تاکتیکها منجر به شروع زودهنگام مصرف دخانیات یا نیکوتین میشوند که میتواند وابستگی مادامالعمر و پیامدهای جدی برای سلامت به همراه داشته باشد. جذابتر کردن این محصولات نه تنها مصرفکنندگان بیشتری را جذب میکند، بلکه فرآیند ترک را نیز پیچیدهتر کرده و مدتزمان در معرض بودن افراد به این مواد مضر را افزایش میدهد.

اهداف کمپین روز جهانی بدون دخانیات 2025

کمپین سال 2025 با اهداف زیر برگزار میشود:

افزایش آگاهی: اطلاعرسانی به عموم مردم درباره تاکتیکهای صنایع دخانی  که ظاهر و جذابیت محصولات دخانی و نیکوتینی را دستکاری میکنند.

حمایت از تغییرات سیاستی: تصویب قوانینی برای ممنوعیت طعمها و افزودنیهایی که این محصولات را جذابتر میکنند.

ممنوعیت کامل تبلیغات، ترویج و حمایتهای مالی مرتبط با دخانیات، از جمله در پلتفرمهای دیجیتال.

تنظیم طراحی محصولات و بستهبندی آنها به گونهای که جذابیت کمتری داشته باشند.

کاهش تقاضا: افشای این تاکتیکها با هدف کاهش تقاضا، بهویژه در میان جوانان، و در نهایت کاهش قرار گرفتن آنها در معرض محصولات نیکوتین و دخانیات.

ترجمه:نوژن یونسیان

 

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تازه ترین‌ها

چگونه تولیدکنندگان سیگار از ترک کردن مردم سود می‌برند؟

مونتانا بین المللی شد

تهدید قضایی برای فعالان اقتصادی

سامانه جامع اما مانع تجارت ؟!

رشد 90 درصدی فروش شرکت دخانیات ایران در 6 ماهه اول سال جاری

اخبار و وقایع بازار سیگار مولوی تهران

شرکت دخانیات ایران در مسیر مهار بحران

کشفیات شهریور‌ماه قاچاق سیگار

مصوبه‌ای برای توزیع و چالشی برای تولید محصولات دخانی

اخبار بین‌الملل

مصوبه انتقال مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد (سهامدار عمده شرکت دخانیات ایران ) به صندوق بازنشستگی کشوری

اخبار بین الملل مرداد ماه

نوسازی خطوط تولید و توسعه صادرات توتون در گلستان

مقررات و ضوابط ناظر بر توزیع و فروش کالای دخانی (به ترتيب تاريخ تصويب)

عملکرد مرکز برنامه ریزی، ساماندهی و نظارت بر امور دخانیات

تمامی مطالبات کشاورزان توتون کار از شرکت دخانیات ایران پرداخت شد

افزایش قاچاق با افزایش مالیات کالاهای دخانی

آسیب شناسی صنعت دخانیات ایران

تاریخچه ای از صنعت دخانیات ایران

کشفیات مرداد ماه قاچاق سیگار

نقش مغفول وزارت جهاد کشاورزی در امور حاکمیتی محصول توتون

توسعه همکاری ها و بهره گیری از ظرفیت های متقابل

چه عواملی بر کیفیت برگ توتون تاثیر گذار است؟

تمرکز زدایی و بهره برداری از ظرفیت استان ها در تأمین مواد اولیه صنعت دخانیات در دستور کار است

باید واقعیت اقتصادی صنعت دخانیات رابپذیریم و برای آن، برنامه ریزی و سیاستگذاری علمی و واقع گرایانه داشته باشیم