مدیرعامل شرکت دخانیات در مراسم معارفه تأکید کرد:
بازگشت اعتماد به شرکت دخانیات، محور اصلی برنامهها در دوره جدید
امیراسکندری در آئین تکریم و معارفه مدیران عامل سابق و جدید شرکت دخانیات ایران، بازگشت اعتماد به شرکت را محور برنامههای خود عنوان کرد و افزود: ایجاد و بازگشت اعتماد به شرکت چه در داخل و چه در بیرون باید محور فعالیتها در دوره جدید باشد.
یکشنبه ۲۳ دی ماه شرکت دخانیات شاهد تغییرات در سطح مدیریتی بود، به گزارش توتون صنعت به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت دخانیات ایران، «فرداد امیراسکندری»، به عنوان مدیرعامل جدید شرکت دخانیات ایران منصوب و معارفه گردید، وی در آئین تکریم و معارفه مدیران عامل سابق و جدید این شرکت، ضمن تشکر از حسن اعتماد مدیرعامل مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد، برنامهریزی و تلاش برای تحقق منویات مدیریت صندوق در سایه همکاری و همراهی مدیران شرکت را از اولویتهای دوره جدید مدیریت شرکت عنوان و ضمن تشکر از خدمات آشتیانی و با اشاره به سیر تاریخی شکلگیری این صنعت در کشور در یک قرن اخیر تأکید کرد: یکی از نمودهای اصلی توسعهگرایی در کشور حرکت عمیقی بود که با ایجاد تعدادی بنگاه بزرگ اقتصادی از جمله شرکت دخانیات ایران در ابتدای قرن گذشته آغاز شد و به نحوی زیرساختهای توسعه اقتصادی ایران بر اساس آن بنیان گذاشته شد.
وی افزود: امروز و درگذر از قریب به نود سال از تأسیس شرکت دخانیات که نه تنها یک بنگاه اقتصادی که یک سرمایه ملی است، باید آن را متناسب با شرایط نوین کسب و کار و به شکلی اقتصادی سازماندهی مجدد کنیم. بعد از انتزاع وظایف حاکمیتی در ابتدای دهه نود و دوره گذار به فضای جدید کسب و کار، شرکت آنگونه که باید سازماندهی نشد و شرایط محیطی هم برای این کار آماده نبود و شرکت را با چالشهایی زیادی روبرو کرده است. امیراسکندری در ادامه ضمن برشمردن عوامل مختلف دخیل در شکل یافتن وضعیت فعلی شرکت و صنعت ملی دخانیات اظهار کرد: منشأ چالشها هم جنبه داخلی دارد و هم ابعاد بیرونی؛ موضوعاتی چون وجود رقبای قدرتمند بیرونی، قوانین مالیاتی، موضوع قاچاق، عدم اصلاح ساختار در شرایط پیش از واگذاری در کنار حجم قابلتوجهی از عوامل دیگر منجر به برخی چالشها و در مجموع کاهش قدرت رقابتپذیری تولیدات شرکت در بازار شده است.
مدیر عامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده بر وجود ظرفیتهای قانونی برای کمک به تولید داخلی اشاره کرد و افزود: در همین قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده نیز همچنان برخی مزیتها و پتانسیلهای قانونی وجود دارد چه این که برای تولیدات دخانی داخلی تا سقف ۵۵ درصد مالیات ارزش افزوده و برای برندهای خارجی سقف ۹۵ درصد دیده شده است که میتوان از این ظرفیتهای قانونی به عنوان یک مزیت در رقابت با برندهای بینالمللی استفاده بهینه کرد.
امیراسکندری بازگشت اعتماد به شرکت را محور برنامههای خود عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد و بازگشت اعتماد به شرکت چه در داخل و چه در بیرون باید محور فعالیتها در دوره جدید باشد. در درجه نخست باید کارکنان شرکت بدانند اصل محوری، منافع شرکت است و همه باید خود را نسبت به آن مسئول بدانند و در عین احساس مسئولیت دغدغه نحوه راهبری شرکت توسط مدیران را نداشته باشند و به توانایی آنان در حل مسائل باور داشته باشند که همه میدانیم لازمه این باور در درجه اول شایستگیهای حرفهای مدیران است. در بعد بیرونی هم باید مصرفکنندگان با ثبات در کیفیت مواجه باشند؛ در این راستا هسته پژوهشی شرکت باید بر اساس استانداردها و نه سلیقهها عمل کند و کیفیت مواد اولیه براساس استانداردهای تعریف شده در دسترس باشد و بازار اعتماد دوباره را تجربه کند تا این دو در کنار ایجاد اعتماد در توزیعکنندگان، بتواند مبنایی برای افزایش سهم بازار باشد. تأمینکنندگان هم باید بدانند تبعیضی در کار نیست و اولویت منافع شرکت و ترجیحات داخلی شرکت بر اساس کیفیت و قیمت و پایداری کیفیت محصول است و هیچ اولویتی جز منافع شرکت در این بین اصالت ندارد. سهامداران نیز مطمئن باشند که مدیران این شرکت به دنبال منافع شرکت هستند.
مدیر عامل شرکت دخانیات در پایان با تشکر مجدد از اعتماد به وی در سپردن مسئولیت این شرکت قدیمی و تمجید از توانمندیهای نیروی انسانی شرکت دخانیات ایران، بار دیگر به بحث عوارض و مالیات کالای دخانی در قانون اشاره و تصریح کرد: نباید سلامت در تقابل با این صنعت قدیمی قرار گیرد و آن سوی مبارزه با استعمال دخانیات نیت مبارزه با صنعت دخانیات باشد.