شرکت philip morris international (pmi) در اواخر سال 2024 با نمایش نتایج مالی و استراتژیهای تحولگرایانهاش بازار مواد نیکوتینی را تحت تاثیر قرار داده و مسیرهای تازهای به سوی سوفریها (مواد آزاد از دود) ایجاد کرده است. این گزارش نگاهی به نتایج مالی و نگرشهای استراتژیک شرکت در سالهای اخیر است.
انتقال از محصولات سنتی به دودآزاد
pmi در مسیر کاهش اتکا به سیگارهای سنتی و جایگزینی آنها با محصولات دودآزاد، مانند iqos و zyn، گامهای مهمی برداشته است. بر اساس گزارشها، سهم محصولات دود آزاد از درآمد شرکت در سال 2024 به 38.2 درصد رسیده و پیشبینی میشود تا سال 2030 بیش از 70% کل درآمد شرکت را تشکیل دهد.
تمرکز بر بازارهای در حال توسعه
بازارهای کشورهای با درآمد پایین و متوسط (lmic) برای pmi فرصتهای قابل توجهی ارائه دادهاند. با جمعیتی گسترده و مصرفکنندگان بالقوه، این کشورها به بستری برای معرفی و توسعه محصولات نوآورانه تبدیل شدهاند، pmi از طریق محصولاتی مانند iqos و کمپینهای آموزشی، به موفقیتهای چشمگیری در این بازارها دست یافته است. برند iqos متعلق به pmi توانسته در کمتر از 10 سال به درامد 10 میلیارد دلاری دست یابد این عدد برای شرکت تسلا بیش از 13 سال به طول انجامید.
(aکل در آمد خالص محصول عاری از دود در سال 2022
( bسال 2012 منعکس کننده سال تایید پروژه است
( cسالی که درآمد عملیاتی پروژه برای اولین بار مثبت شد
نتایج مالی برجسته فصل سوم 2024
رشد درآمدها: درآمد خالص pmi در فصل سوم 2024 رشد 8.4% را به صورت سالانه نشان داده است، که نشاندهنده موفقیت در فروش محصولات دودآزاد است، حاشیه سود عملیاتی تعدیلشده شرکت در این دوره به 41.9% افزایش یافت که نشان از بهبود بهرهوری و مدیریت هزینه دارد.
رشد فروش محصولات iqos: حجم فروش محصولاتiqos نسبت به فصل دوم 2024 رشد 15% را ثبت کرده است، که نشان از تقاضای بالا در بازارهای مختلف دارد.
موفقیت برند zyn: این برند اکنون به ارزش فروش خردهفروشی 2 میلیارد دلاری در بازار آمریکا رسیدهاست.
شرکت pmi با تبدیل شرایط بازار و نوآوری در مواد سوفری، نه تنها توانسته در بازارهای سنتی سهم خود را حفظ کند، بلکه سودآوری بیشتری را در بازارهای نوین به دست آورده است. این نوع تغییر رویکرد نمونهای از موفقیت در تقاطع نوآوری و تاریخسازی است.
مترجم: نوژن یونسیان