ایجاد مرکز نظارتی مستقل، مقررات زدایی و منطقی کردن مالیات، سه خواسته مهم تولیدکنندگان
درخواست‌های فعالان صنعت دخانیات از طبیب جمهور

ایجاد مرکز نظارتی مستقل، مقررات زدایی و منطقی کردن مالیات، سه خواسته مهم تولیدکنندگان

دولت چهاردهم در شرایطی روی کار آمده است که مجموعه قوانین و مقررات وضع شده در دولت‌های گذشته، فشار مضاعفی را به صنعت دخانیات تحمیل کرده است. با روی کار آمدن مسعود پزشکیان طبیب، فعالان صنعت دخانیات هم شبیه به سایر صنایع، بارقه‌هایی از امید در دلشان روشن شده است تا شاید رویکردهای جدید بتواند آنها را از بند مشکلاتی که در آن گرفتار شده‌اند، رهایی بخشد. امروز اخذ مالیات سنگین از صنعت دخانیات بسیاری از واحدهای تولیدی این صنعت را به تعطیلی کشانده و بازار ایران را به جولانگاه محصولات قاچاق تبدیل کرده است. لذا اصلاح قوانین مالیاتی در دولت چهاردهم خواسته مشترک تمامی فعالان صنعت دخانیات است. اصلاح ساختارهای وزارت صمت و تبدیل مرکز نظارت بر صنایع دخانی این مرکز را به زیر مجموعه دفتر صنایع سلولزی تبدیل کرده است. این اصلاحات مشکلات عدیده‌ای را پیش روی فعالان صنعت دخانیات قرار داده است. به همین دلیل آنها از رئیس دولت چهاردهم می‌خواهند که استقلال مرکز نظارت بر صنایع دخانی را به آن بازگرداند. مقررات‌زدایی از صنعت دخانیات، تعیین تکلیف سیگار الکترونیک، نگاه صنعتی داشتن به تولید محصولات دخانی و مقابله با قاچاق مهمترین محورهای مطالبات فعالان صنعت دخانیات از طبیب جمهور است.

مصطفی کربلایی دبیر انجمن تولید کنندگان،صادرکنندگان و واردکنندگان کالاهای دخانی در گفتوگو با توتون صنعت درباره مطالبات صنعت دخانیات از دولت چهاردهم بیان کرد: با توجه به رویکردهایی که رئیس جمهور در سخنان و مواضع انتخاباتی خود داشتند، یک امید تازهای میان تولیدکنندگان و صنایع مستقل ایجاد شده است. وی افزود: اگر بخواهم درباره مطالبات صنعت خیلی خلاصه بگویم، مهمترین نکته در صنعت دخانیات عدم وجود یک سازمان قوی دولتی برای پشتیبانی، راهبرد و نظارت بر این صنعت است. دبیر انجمن تولید کنندگان،صادرکنندگان و واردکنندگان کالاهای دخانی گفت: ما قبلا مرکز نظارت بر دخانیات کشور را داشتیم که زیر نظر وزیر صمت، مستقیما کار میکرد. به نوعی یک دفتر مستقل و شاید در حد معاونت وزیر بود. اکنون این مجموعه به یک دفتر کوچک تخصصی تقلیل داده شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر این دفتر زیر نظر اداره کل سلولزی است. با توجه به مشغلههایی که خود اداره کل سلولزی دارد، یقینا در این ساختار صنعت دخانیات مغفول مانده و مشکلات متعددی برای تولیدکنندگان بهوجود میآید.

 نیاز به مرکز مستقل

کربلایی اضافه کرد: در نتیجه به نظرم اولین انتظاری که میتوانیم از رئیس جمهور داشته باشیم، آن است که به این صنعت 100 ساله نگاه ویژه داشته باشند و برایش یک مرکز مستقل قوی در چارت وزارت صمت ببینند که انشاء الله بتوانند مشکلات تولیدکنندگان و عاملان توزیع را با این کار رفع و رجوع کنند. این موضوع میتواند اولین درخواست کل صنعت باشد. وی دومین موضوع صنعت دخانیات را بحث مقرراتزدایی اعلام کرد و افزود: مقررات دست و پا گیر برای فعالیتهای قانونی وضع شده است. اکنون ما مواجه با یکسری دستورالعمل قانونی و دستورات خلقالساعه یکشبه هستیم که مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان بهوجود میآورد.

دبیر انجمن تولید کنندگان،صادرکنندگان و واردکنندگان کالاهای دخانی ادامه داد: از جمله این قوانین بحث تبصره 13 ماده 4 قانون مبارزه با کالا و ارز و تبصره 4 ماده 18 است. این مصوبات واقعا گردش کالای قانونی در کشور را مختل کرده و تولیدکنندگان را اسیر کرده است. وی توضیح داد: طبق این مصوبه باید ثبت آنی کالا در سامانهها اتفاق بیفتد. ثبت آنی خودش دچار خللهای مختلف به دلیل شرایط سامانهها و اینترنت است. در نتیجه این مصوبه، اگر ثبت کالای قانونی دچار اشکال شود، ضابطان آن را توقیف کرده و محموله را کالای قاچاق اعلام کنند. کربلایی افزود: این مسئله زمینه بروز مشکل برای تولیدکننده و عاملان رسمی را ایجاد میکند. در سراسر کشور پروندههای مختلفی داریم که افراد به جای اینکه به تولید فکر کنند، به دنبال رفع و رجوع پروندههایی هستندکه برای آنها درست شده است.

 اصلاح قوانین مالیاتی

دبیر انجمن تولید کنندگان،صادرکنندگان و واردکنندگان کالاهای دخانی سومین موضوع مهم برای صنعت دخانیات را منطقی کردن عوارض و مالیات این صنعت دانست. وی افزود: ما اگر تمام مالیاتها از مالیات مواد اولیه تا مالیات ارزش افزوده، عملکرد، حق انحصار و غیره را در نظر بگیریم، نزدیک به 125 درصد مالیات توسط صنعت دخانیات پرداخت میشود. کربلایی گفت: فعالان صنعت دخانیات سال پیش چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کردهاند. این مالیات فقط مربوط به تولیدکنندگان و نه عاملان توزیع است. موضوع افزایش بیرویه مالیاتها باعث میشود تولیدکننده دلسرد شود.  وی اضافه کرد: نمیتوان هر سال یک مالیات جدیدی برای تولیدکننده بگذارید و بعد تولیدکننده را تشویق کنید که تولید کند تا قاچاق وارد کشور نشود. چنین چیزی نمیتواند اتفاق بیفتد زیرا باید صنعت برای تولیدکننده سودآوری داشته باشد وگرنه اصلا کار نمیکند. این خیلی مسئله روشنی است.

 بارقههای امید با انتصاب وزیر صمت

دبیر انجمن تولید کنندگان،صادرکنندگان و واردکنندگان کالاهای دخانی بیان کرد: این موضوعاتی که گفتم مهمترین انتظاراتی است که ما میتوانیم از رئیس جمهور داشته باشیم. امیدوارم که گوش شنوایی هم برای این حرفها پیدا شود. وی اضافه کرد: البته انتصاب وزیر صمت بارقههای امید را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. امیدواریم دغدغههای مختلف و روزمرگیها باعث نشود که او از صنعت دخانیات غافل شود.

کربلایی درباره امکان رشد صنعت دخانیات در دولت چهاردهم توضیح داد: رویکردی که از رئیس جمهور انتظار داریم، این است که به این صنعت به چشم یک صنعت نگاه کنند و با رویکرد و تفکر پزشکی به آن توجه نکنند. وی اضافه کرد: رئیس جمهور باید با رویکرد و تفکر صنعتی به این صنعت نگاه کند. طبق گزارش رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در ایران سالانه 10 میلیارد نخ قاچاق سیگار داریم. این میزان قاچاق، بر اساس برآوردی که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است، 150 میلیون دلار ارز از کشور خارج میکند. دبیر انجمن تولید کنندگان،صادرکنندگان و واردکنندگان کالاهای دخانی گفت: در صورتی که کل تولید صنعت دخانیات در سال گذشته که 62 میلیارد نخ بوده است، 300 میلیون دلار ارزبری برای کشور داشته است.  وی افزود: با توجه به این آمار، میتوان دریافت که تولید چقدر میتواند برای اقتصاد کشور نفع داشته باشد. آن هم تولیدی که سلامت محور است و به نوعی تولیدی است که با استانداردهای جهانی انجام شده و مالیات هم پرداخت میکند.  کربلایی ادامه داد: نظارتهای مختلف روی تولیدات داخل انجام میشود، بنابراین باید به بحث دخانیات نگاه صنعتی داشته باشند. چنین نگاهی و نه نگاه پزشکی، خیلی میتواند به این صنعت کمک کند. در نگاه پزشکی این تولید مضموم و زیانآور است، ولی آیا واقعا مصرف سیگار را میتوان در جامعه انکار کرد؟ درنتیجه فکر میکنم داشتن نگاه صنعتی به تولید دخانیات خیلی مهم است.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

گزارش سئوال برانگیز دیوان محاسبات از نحوه مصرف مالیات دخانیات

تسهیلاتی برای خرید و فروش و حمل کالاهای خارج از شمول تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات احیا می‌شود

مار عجیبی که به سیگار کشیدن اعتیاد شدید دارد

درخواست‌های فعالان صنعت دخانیات از طبیب جمهور

مالیات ۳.۲همتی از مصرف‌کنندگان سیگار در سال گذشته چه شد؟

تعداد افراد سیگاری مناطق مختلف جهان

اصلاح قوانین و اتخاذ تدابیر مناسب دو خواسته اصلی تولیدکنندگان تنباکو

ایجاد مرکز نظارتی مستقل، مقررات زدایی و منطقی کردن مالیات، سه خواسته مهم تولیدکنندگان

صنعت دخانیات، نیازمند تغییر نگاه دولت

لزوم عقد قرارداد با کشورهای همسایه برای مقابله با قاچاق

گسترش بازار سیاه سیگارهای الکترونیکی در آلمان

دولت، انحصار سیگار را بدست گرفت!

افزایش مالیات دخانیات مشوقی برای قاچاق

قانون جدید آمریکا؛ فروش دخانیات به زیر 30 ساله‌ها با کارت شناسایی

ساترا از اشاعه ضدفرهنگ استعمال دخانیات در تولیدات رسانه‌ای ممانعت کند

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

کشت توتون سال آینده در کرمانشاه انجام می‌شود

بن بست یارانه‌ای

صنعت دخانیات ایران در سال 1402

کشف بیش از ۶۳۶ هزار نخ سیگار قاچاق در کرمانشاه

بخشنامه وصول مالیات مضاعف کالای دخانی

جلسه هم اندیشی و تدوین برنامه راهبردی صنعت دخانیات برگزار شد

مراکز عرضه‌کننده سیگار الکترونیک پلمب می‌شوند

۵.۶ تریلیون ته سیگار در سال