تهیه و تدوین سند جامع صنعت دخانیات ضروری است
مدیر مسئول نشریه توتون صنعت:

تهیه و تدوین سند جامع صنعت دخانیات ضروری است

امیراسکندری در رادیو گفت وگو عنوان کرد: برای صنعت دخانیات نمی توان یک شبه تصمیم گیری کرد و ضروری است سند جامع صنعت دخانیات با فرصت کافی و با انجام مطالعات کارشناسی دقیق تری تهیه و تدوین شود و مبنای عمل قرار گیرد.

 به گزارش توتون صنعت به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو؛ فرداد امیراسکندری، عضو سابق هیات مدیره شرکت دخانیات ایران و مدیر مسئول نشریه توتون صنعت در گفتگوی تلفنی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد اثر افزایش مالیات دخانیات به منظور کنترل مصرف دخانیات گفت: صنعت دخانیات دارای پیوندهایی با بخش‌‌های کشاورزی، بازرگانی، صنایع بالا دست و پایین دست و......بوده و سهمی در اشتغال و درآمدهای مالیاتی دولت دارد و دارای ظرفیت ارز آوری بوده و شدیدا مواجه با پدیده قاچاق است و در صورت غفلت از تولید، تامین تقاضای موجود تبعات ارزبری بالایی دارد و ضمن اینکه در این صنعت بهداشت و سلامت عمومی هم موضوع مهمی است لذا  صنعت به جد نیازمند سند جامع میباشد. نود سال صنعت دخانیات به شیوه انحصاری و دولتی اداره شده و در حوزه قوانین و مقررات و فضای کسب و کار و اجماع عمومی در ارتباط با آن ابهامات، چالشها و مناقشاتی مطرح است و پیشنهاد میشود سند جامع صنعت دخانیات با حضور و مشارکت کلیه عوامل و دستگاههای دخیل شامل وزارتخانههای صنعت معدن و تجارت، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی،وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی،ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اتاق بازرگانی صنعت،معدن و کشاورزی تهیه و تدوین شود نه اینکه یک شبه در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی و در جریان تصویب نهایی بودجه کل کشور و در فرصت اندک و با اطلاعات ناکافی و بعضا ناصحیح تصمیمات مهم برای صنعت گرفته شود و از مصوباتی رونمایی شود که پیشنهاد آن نه در لایحه دولت بوده و نه در کمیسیونهای تخصصی مجلس بررسی شده است.

وی افزود: صنعت دخانیات یک صنعت 90 ساله در کشور است که عقبه کشاورزی و پیوندهای عمیق اجتماعی و اقتصادی با دیگر بخشها دارد و نمیتوان برای آن یک شبه تصمیمگیری کرد.

 

 هرگونه افزایش مطالعه نشده مالیات ساختار صنعت و بازار دخانیات را بر هم میریزد

امیر اسکندری اذعان داشت: ساختار صنعت دخانیات و بخش عرضه صنعت مرکب از تولید کنندگان ایرانی با برند ایرانی، تولید کنندگان ایرانی با برند بین الملل و کالای قاچاق است و همگن نیست و هر گونه افزایش مالیات بدون مطالعه ساختار درونی آن، توازن رقابتی موجود در صنعت و بازار دخانیات را بهم میریزد و بیش از همه به صنعت بومی و تولید برندهای ایرانی که بعد از واگذاری و خصوصیسازی غیر صحیح و سوء مدیریتهای متوالی شرایط خوبی ندارد آسیب میزند.

عضو سابق هیات مدیره شرکت دخانیات ایران بیان داشت: اگر ارزش درب کارخانه تولید سیگار حداقل 30 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود، تولید کننده بطور متوسط چهل درصد مالیات ارزش افزوده پرداخت میکند که سالانه بالغ بر به 12هزار میلیارد تومان میشود و این غیر از مالیات واردات انواع توتون خام وخرمن توتون آماده مصرف و مالیات عملکرد و حق انحصار دولت است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه آماری که اعلام میشود اغلب غیر کارشناسی است بیان داشت: در عوارض و مالیات صنعت دخانیات در قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید تجدید نظرشد. بر اساس این قانون عوارض تولید موضوع ماده 73 قانون برنامه ششم با مالیات ارزش افزوده تجمیع گردید و مقرر شد سالانه 5 درصد هم به این اضافه شود و تولید کننده داخلی در سال افق 55 درصد و تولید کننده برند بین المللی 95 درصد مالیات پرداخت کند.

امیر اسکندری در ادامه با تاکید بر اینکه تردیدی نیست که سیگار یک کالای زیان آور است ولی اینکه منابع درآمدی دخانیات و عوارض سیگار، صرف بهداشت و سلامت عمومی جامعه و ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی برای جوانان نشده است، قصور دستگاههای دخیل است که باید منابع حاصل از مالیات و عوارض دخانیات را در وزارتخانههای ورزش و جوانان، بهداشت درمان و آموزش و پرورش جذب و برای فرهنگسازی، کنترل مصرف و کاهش آثار آسیب مصرف دخانیات هزینه میکردند.

مدیر مسئول نشریه توتون صنعت تاکید کرد: افزایش مالیات بدون برنامه ریزی و انجام مطالعات کارشناسی به نفع قاچاق دخانیات تمام میشود و آسیبی که کالای قاچاق به جامعه میزند بیشتر از کالایی است که در داخل کشور و تحت نظارت تولید میشود.

 

 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

نمایشگاه دبی

تازه ترین‌ها

ممنوعیت تبلیغ محصولات نوپدید سیگار و قلیان الکترونیکی

مصرف سیگار در ایران چقدر است؟

ابلاغ نرخ مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی آسیب رسان به سلامت

ایران؛ بهشت صنایع دخانی / لغو ممنوعیت تولید تنباکوی معطر

تصمیمات ستاد هماهنگی مبارزه با قاچاق و کالای تقلبی (با محوریت دخانیات و لوازم یدکی)

سوء‌مدیریت صنعت دخانیات را دود کرد

سیگار، کالای سرمایه‌ای!

پول‌هایی که زیر سایه بی‌قانونی به باد می‌رود

لوازم آرایشی، دخانیات و لوازم خانگی بیشترین کالای قاچاق در تهران

تکالیف مودیان در نظام مالیاتی و صنف دخانی

دستورالعمل جدید ابلاغ الکترونیک

تغییر جهت قانون با دستور العمل

انتخاب اعضای ناظر مجلس در ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

ده سال توقف در ایستگاه واگذاری

آخرین وضعیت وصول عوارض و مالیات از کالاهای آسیب‌رسان به سلامت بررسی می شود

گردهمايي اجلاس منطقه اي پروتکل ريشه کني تجارت غيرقانوني محصولات دخاني

شهری بدون دخانیات

نمایشگاه ،فرصتی برای تبادل تجربه و دانش

تصمیمات ستاد هماهنگی مبارزه با قاچاق کالای دخانی و لوازم یدکی

آماری غیر واقعی از سطح زیر کشت توتون

دستورالعمل وظایف و تعیین عاملیت فروش محصولات دخانی (موضوع ماده 7 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات)

بهار سود دهی شرکت دخانیات ایران

برگزاری جلسه مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی

تبصره (1) ماده (219) قانون مالیات های مستقیم ابلاغ شد

مبارزه با قاچاق کالای دخانی در مسیر بیراهه