دولت آتی و چالش‌های پیش رو

دولت آتی و چالش‌های پیش رو

انزوای طولانی مدت بین المللی،عدم دسترسی به تکنولوژی و تجهیزات مدرن و....بار دیگر اثر خود را نشان داد و در کنار مشکلات فراوان و روزمره مردم هلی کوپتر فرسوده رئیس جمهور هم به کوه برخورد کرد و سقوط نمود و باز این مردم ایران هستند و انتخابی دیگر که معلوم نیست فرد منتخب بعدی در حل انبوه مسائل و مشکلات موفق باشد یا نباشد.

این حادثه بیش از پیش نشان داد که شرایط موجود پایدار و قابل دوام نیست. در اصل این تنها هلی کوپتر رئیسی نبود که به کوه برخورد کرد و سقوط نمود. این مجموعهای از سیاستها، رویکردها، روشها و باورهایی است که هر روز به رشته کوهی از موانع برخورد میکند و در حال ریزش و سقوط است. این حادثه باید زنگ بیدار باشی برای همه باشد و از دولت به تنهایی کاری ساخته نیست. هر دولتی با کوهی از موانع روبروست که عبور از آن آسان نیست چه  دولت رئیسی باشد یا  دولت دولتمردی دیگر، فرقی نمیکند. قوه مجریه دچار یک  آشفتگی تشکیلاتی و ساختاری مزمن است. نظام تصمیم گری دچار کندی، فرسایش و روز مره گی است. لوایح دولت تا تصویب نهایی مسیری طولانی و زمانبر از مجلس و کمیسیونهای آن تا شورای نگهبان، تا مجمع تشخیص مصلحت و کارگروهای  آن باید طی کند. شایسته سالاری در حاشیه است. نظام دستمزدی حاکم بر قوه مجریه متخصصان را روز به روز فراری میدهد یا بیانگیزه میسازد. یارانههای بیهدف که پرداخت مستقیم آن امسال به بیش از 700 همت میرسد و چه همین اندازه و بیشتر هم یارانههای غیرمستقیم باشد  که همچون بمبی در زیر اقتصاد کشور است و هر لحظه باید نگران انفجار آن بود،کسی جرأت ندارد در قیمت ارزانتر از آب بنزین تجدید نظر کند و با شرایط اقتصادی فعلی مردم به مصلحت هم شاید نباشد، آثار سوء مدیریتها و تحریمهای داخلی مخرب تر از تحریمهای بین المللی است. اجماع کامل در حاکمیت نیست و گاهی نقش دولت به یک ویترین میماند و تصمیماتی در سایه گرفته میشود که الزاما با خواست و اراده دولت همسو نیست.بودجهای که هر روز بیشتر بر پایه مالیاتها استوار میشود در شرایطی که اقتصاد داخلی ظرفیت تأمین آن را ندارد، کالای صادراتی که با ریال حدود  60 هزار تومان  معادل یک دلار تولید میشود ولی باید ارز حاصل از آن با نرخ 43 هزار تومان برگشت شود دیگر مزیت صادراتی ندارد. 

بخش عمدهای از بودجه دولت صرف تأمین کسری صندوقهای بازنشستگی میشود، سرمایه گذاریهای انجام شده حتی جواب استهلاک را نمیدهد، و فرار سرمایهها در حداکثر ممکن قرار دارد و هرگز اجازه تنظیم نرخ ارز را نخواهد داد.

سهم بودجه  تملک داراییهای سرمایهای در بودجه کل کشور روز به روز کمتر میشود، و درکنار اینها و مهمتر از همه اینها سرمایههای اجتماعی است که آسیب دیده و نرخ همکاری و مشارکت در کمترین میزان خود است، همه و همه نشان میدهد که امروز کشور برای عبور از رشته کوه موانع نیازمند رهیافتی نوین در همه عرصه هاست.

یارانههایی که سهم آن در اقتصاد کشور از کل در آمد مالیاتی دولت بیشتر است ! متولی هوشمندی ندارد سازمان هدفمندی یارانهها صرفا یک توزیع کننده یارانه است و هیچ هدف روشنی را دنبال نمیکند. هدف اصلی از تشکیل وزارت رفاه مدیریت هوشمند یارانهها بود که با وزارت کار ادغام کردند ولازم است در دولت آتی این تفکیک صورت پذیرد.

سفرهای استانی شاید خوب باشد اما قرار نیست منابع لازم برای مصوبات آن از بودجه اندک دستگاههای اجرایی و یا تکلیف  بر شرکتهای دولتی و خارج از چارچوب اساسنامهای آنها تامین شود.

نحوه عملکرد سازمان خصوصیسازی در واگذاری شرکتهای دولتی بالاخص در قالب رد دین به همان دولتیها و شبه دولتیها  یک شکست محرز بود.

در هر حال دولت آتی با موانع و مشکلات اساسی مواجه است و همچنین  مواجه با برنامهای که در دولت قبل تدوین شده و برخلاف روال ادوار قبل عنوان آن هم بجای برنامه توسعه، برنامه هفتم پیشرفت است.در این برنامه رشد سالانه اقتصادی کشور هشت درصد پیش بینی شده است که تحقق آن به صدها میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد که تامین آن به هیچ وجه در توان اقتصاد داخل نیست. تنظیم روابط بین الملل و باز تعریف آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر و شرط لازم برای گامهای بعدی است.

فرداد امیر اسکندری 

مدیر مسئول 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

توجه دولت چهاردهم برای کاهش مصرف از طریق کنترل متوازن عرضه و تقاضا

زمینه احداث کارخانه جدید دخانیات در هشتگرد فراهم شده است

سایه کارخانه دخانیات بر سر اهالی «محله سلامت» سنگینی می‌کند

انتظارات صنعت دخانیات از رئیس‌جمهور

کیسه‌های نیکوتین زین (Zyn) در حال افزایش محبوبیت هستند.

غول دخانیات دنیا متهم به دخالت در پژوهش‌های دانشگاهی شد

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اولین دستورالعمل درمان بالینی را برای ترک دخانیات منتشر کرد

یاری رساندن تکنولوژی به بازار سیگار الکترونیکی

فروش محصولات بدون دود باعث افزایش درآمد فیلیپ موریس اینترنشنال (PMI) می‌شود

فیلیپین تجارت آنلاین ویپ را متوقف می‌کند

مجمع عمومی عادی انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان کالای دخانی برگزار شد

صادرات سیگار زیمبابوه نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است

دیرینه‌شناسی تنباکو و توتون در ایران

پزشکیان، برنده انتخابات زودهنگام دولت چهاردهم

شهردار نیویورک از عمده‌فروشان می‌خواهد که به فروش ویپ پایان دهند

شرکت بین‌المللی تنباکوی ژاپن (JTI) در مراکش کارخانه می‌سازد

آیا ممنوعیت‌های کامل بر سیگارهای الکترونیکی مؤثر هستند؟

شرکت بریتیش امریکن توباکو (BAT) در نیجریه جریمه پرداخت می‌کند

دولت آتی و چالش‌های پیش رو

اردیبهشت ماه پرکار نیروی انتظامی

بازار ویپ در ایالات متحده به 2.67 میلیارد دلار رسید

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

یک هزار تنباکو کار اصفهانی از کار بیکار شدند

پیشنهاد جریمه ۱۰۰ میلیونی برای تخلفات تبلیغاتی