جایگاه امور حاکمیتی دخانیات ،
صنعت یا بازرگانی

جایگاه امور حاکمیتی دخانیات ، صنعت یا بازرگانی

این روزها که بحث تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدی است بین فعالین حوزه دخانیات کشور این سؤال مطرح است که بالاخره جایگاه امور حاکمیتی دخانیات در کدامیک از این وزارتخانهها خواهد بود. آیا حوزهای که امروز به نام ستاد صنایع دخانی نامیده میشود همچنان در وزارت صنایع و معادن ابقاء خواهد شد یا تمام و یا بخشی از وظایف آن به وزارت بازرگانی واگذار میشود.

در جریان آزادسازی صنعت دخانیات ایران و واگذاری سهام شرکت دخانیات ایران، وظایف حاکمیتی آن شرکت طی مصوبه مورخ 27/04/1391 هیئتوزیران احصاء و تماماً به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد. این وظایف عبارت بودند از:

- صدور مجوز عاملیتهای صنعتی و بازرگانی

- تعیین مناطق کشت توتون و تنباکو با توافق وزارت جهاد کشاورزی

- ساماندهی و نظارت بر خرید کلیه محصولات استحصالی کشت کاران توتون و تنباکو

- تعقیب و پیگیری پروندههای قاچاق کالای دخانی بهعنوان سازمان شاکی و مأمور وصول عایدات دولت و کلیه امور مرتبط با مبارزه با قاچاق کالای دخانی

- وصول و ایصال عوارض و حقوق دولتی مربوط به محصولات دخانی و کبریت

دقت در این وظایف این واقعیت را نمایان میکند که این وظایف بهغیراز بخشی از بند یک مصوبه یعنی صدور مجوز عاملیتهای صنعتی مابقی چندان سنخیتی هم با وظایف و مأموریتهای وزارتخانه صنعتی ندارد اگر هم موضوع تعقیب و پیگیری پروندههای قاچاق کالای دخانی بهعنوان سازمان شاکی در عداد وظایف وزارت صمت توجیه داشته احیاناً به دلیل وجود سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درساختار آن دستگاه بوده که با تفکیک وزارت بازرگانی علیالقاعده این سازمان باید از وزارت صنعت و معدن منفک و دوباره در وزارت بازرگانی استقرار یابد، همانگونه که قبلاً هم بدین گونه بود.

موضوع مهمتر دیگر جایگاه ثبت سفارشات واردات بعد از تفکیک است. در حال حاضر بخش زیادی از تعاملات صنایع دخانی با وزارت صمت از ناحیه تجارت است اگر بنا باشد ثبت سفارشات و سازمان توسعه تجارت به وزارت بازرگانی ملحق شود این تعاملات ناگزیر دگرگون خواهد شد. دو موضوع مهم دیگری که در ارتباط با جایگاه ستاد کالای دخانی باید موردتوجه باشد:

یکی اینکه قبل از ادغام دو وزارتخانه مذکور طبق ماده یک قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، وزیر بازرگانی عضو ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات بود و همچنان این قانون تغییر نکرده است. از طرفی با تصویب مجلس شورای اسلامی ،ایران در سال 1394 به «پروتکل ریشهکنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی» ملحق شد. این قانون برای ریشهکنی تجارت غیرقانونی فراوردههای دخانی تکالیفی را برای کشورهای عضو تعیین کرده است و ایجاب میکند،زنجیره عرضه کالاهای دخانی، واردات و صادرات این محصولات و نهادههای دخانی، جابجایی ماشینآلات و تجهیزات تولید کالاهای دخانی، خردهفروشی فراوردههای دخانی و انبارداری و توزیع آنها و....... مستمراً تحت نظارت و کنترل دولتها قرار گیرد.

لذا به نظر میرسد حوزه دخانیات با بخش تجاری و بازرگانی پیوندهای بیشتری دارد. ضمن اینکه متأسفانه در دوره وزیر قبلی صنعت، معدن و تجارت امور حاکمیتی صنعت دخانیات مورد بیمهری قرار گرفت و مرکز برنامهریزی و نظارت بر دخانیات کشور از ساختار سازمانی آن وزارتخانه حذف شد و بعدها با انتقاداتی که از ناحیه فعالین صنعت و تشکلها مطرح شد در قالب ستاد صنایع دخانی احیا شد بدون اینکه مجدد در ساختار سازمانی  وزارت صمت تعریف شود.

علیهذا آنچه مهم است حفظ یکپارچگی و انسجام در وظایف امور حاکمیتی صنعت دخانیات است و تجزیه بخشی از آن در جریان تفکیک دو وزارتخانه میتواند به این بخش از اقتصاد آسیب وارد کند و موجب سردرگمی بیشتر فعالین صنعت شود.

                                                                                 

                                                                                                      فرداد امیراسکندری

                                                                                                              مدیر مسئول

                       

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم