فیلیپ موریس اینترنشنال نتایج مالی سه ماهه چهارم و کل سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد
رشد سود هر سهم تعدیل شده به ۶.۵۷ دلار و افزایش ۹.۳ درصدی، با عملکرد درخشان محصولات بدون دود
شرکت فیلیپ موریس اینترنشنال (pmi) (با نماد بورسی pm در nyse) امروز نتایج مالی سهماهه چهارم و کل سال ۲۰۲۴ خود را منتشر کرد. این شرکت سالی را پشت سر گذاشت که به گفته مدیرانش «استثنایی» توصیف شده است.
جاک اوچاک، مدیرعامل pmi، اظهار داشت: «سال ۲۰۲۴ برای ما سالی درخشان بود. رشد پیوسته iqos (دستگاه تنباکوی گرمکن بدون سوزاندن) و zyn (پاکت نیکوتینی خوراکی)، همراه با عملکرد قدرتمند سیگارهای سنتی، نتایج سالانهای بسیار مطلوب را به ارمغان آورد. تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (fda) برای تمامی پاکتهای نیکوتینی zyn که هماکنون در این کشور عرضه میشوند، تأکیدی بر شواهد علمی قوی پشت محصولات بدون دود است. امیدواریم بررسی سایر درخواستهای ما در fda تسریع شود و کشورهای بیشتری از الگوی آمریکا برای کاهش آسیبهای تنباکو پیروی کنند؛ موضوعی که در مناطقی که محصولات بدون دود ممنوعاند و مصرف سیگارهای سنتی همچنان رایج است، اهمیتی حیاتی دارد.
او افزود: «با شتاب قوی در تمامی دستهبندیها، اطمینان داریم که تحول ما به سمت محصولات بدون دود و سبد برند بیهمتایمان، عملکردی عالی و ارزشآفرینی پایدار برای سهامداران را در سال ۲۰۲۵ و در بلندمدت تضمین خواهد کرد.»
نکات برجسته نتایج:
کسبوکار بدون دود (sfb): حجم محمولههای سهماهه محصولات بدون دود، شامل htu (واحدهای تنباکوی گرمشده برای iqos) و محصولات خوراکی، برای اولین بار از ۴۰ میلیارد واحد عبور کرد و این بخش را به عملکردی برتر رساند. درآمد خالص سالانه این بخش ۱۴.۲ درصد (۱۶.۷ درصد بهصورت ارگانیک) و سود ناخالص آن ۱۸.۷ درصد (۲۲.۷ درصد بهصورت ارگانیک) افزایش یافت. در سهماهه چهارم، با وجود مقایسه دشوار به دلیل زمانبندی محمولهها، درآمد خالص ۹.۲ درصد (۹ درصد بهصورت ارگانیک) و سود ناخالص ۱۵.۱ درصد (چه بهصورت گزارششده و چه ارگانیک) رشد کرد. کسبوکار بدون دود اکنون ۴۰ درصد از درآمد خالص کل و حدود ۴۲ درصد از سود ناخالص را تشکیل میدهد (به ترتیب ۰.۷ و ۰.۹ واحد درصد بیشتر از سهماهه چهارم ۲۰۲۳). تعداد کاربران بزرگسال تخمینی محصولات بدون دود pmi به ۳۸.۶ میلیون نفر رسید (۵.۳ میلیون نفر بیشتر از دسامبر ۲۰۲۳) و این محصولات در ۹۵ بازار عرضه میشوند.
محصولات استنشاقی بدون دود (sfp: iqos) (دستگاه تنباکوی گرمکن بدون سوزاندن) جایگاه خود را بهعنوان دومین «برند» بزرگ نیکوتین در بازارهایی که حضور دارد، تقویت کرد (با افزایش ۰.۷ واحد درصدی از حجم کل سیگار و htu در سهماهه چهارم) و بیش از ۷۵ درصد حجم جهانی دستهبندی «گرمکن-نهسوزان» را به خود اختصاص داد. حجم فروش تعدیلشده در بازار یا ims (شاخص فروش در بازار که تأثیر تغییرات موجودی توزیعکنندگان را حذف میکند) برای htu در کل سال حدود ۱۲.۶ درصد رشد داشت و در نیمه دوم سال به نزدیک ۱۴ درصد رسید، با افزایش حدود ۱۳ درصدی در سهماهه چهارم.
در ژاپن، مدل iluma i محرک رشد iqos بود و ims (فروش تعدیلشده در بازار) تعدیلشده سالانه و سهماهه چهارم حدود ۱۳ درصد افزایش یافت؛ این نهمین سهماهه متوالی با رشد دورقمی است. سهم بازار تعدیلشده htu در سهماهه چهارم با ۳.۱ واحد درصد افزایش به ۳۰.۶ درصد رسید. در دسامبر، دستهبندی htu در ۱۰ شهر بزرگ و ۵ استان از ۵۰ درصد سهم کل نیکوتین فراتر رفت.
در اروپا، سهم بازار تعدیلشده htu با ۰.۹ واحد درصد رشد به ۱۰.۶ درصد در سهماهه چهارم رسید. ims (فروش تعدیلشده در بازار) سالانه حدود ۹.۴ درصد و در نیمه دوم سال به حدود ۱۱ درصد افزایش یافت، با رشدی نزدیک به ۱۰ درصد در سهماهه چهارم و رشد دورقمی در بازارهایی مثل اسپانیا، بلغارستان، رومانی، یونان و آلمان. سهم فروش htu در شهرهای کلیدی به نقاط عطفی رسید: بیش از ۴۰ درصد در بوداپست، ۳۰ درصد در رم، ۱۵ درصد در بلگراد و نزدیک به ۱۰ درصد در لندن و وین.
در خارج از اروپا و ژاپن، رشد ims (فروش تعدیلشده در بازار) ادامه یافت و سهم فروش در شهرهایی مثل ریاض، کوالالامپور، جاکارتا و مکزیکوسیتی افزایش یافت. در دستهبندی ویپ،veev (برند سیگار الکترونیکی pmi ) به انتخابی مطمئنتر برای کاربران چندمحصولی iqos تبدیل شده و در ۱۳ بازار اروپایی جزو ۳ برند برتر است (رتبه اول در ۵ بازار از جمله ایتالیا، رومانی و جمهوری چک).
محصولات خوراکی بدون دود (sfp2): حجم محمولههای سالانه نزدیک به ۲۸ درصد در قوطی (۲۵ درصد در پاکتها) افزایش یافت. در سهماهه چهارم، این حجم ۲۵ درصد در قوطی (۲۲ درصد در پاکتها) رشد کرد که عمدتاً به دلیل افزایش تقاضای zyn (پاکت نیکوتینی خوراکی) در آمریکا بود؛ جایی که محمولهها به حدود ۱۶۵ میلیون قوطی رسید (رشد نزدیک به ۴۲ درصد نسبت به سال قبل). خارج از آمریکا، حجم محمولههای سهماهه پاکتهای نیکوتینی بیش از دو برابر شد، با مشارکت قابلتوجه پاکستان، آفریقای جنوبی، بریتانیا و مکزیک. تعداد بازارهای عرضه این محصولات به ۳۷ رسید، از جمله عرضههای اخیر در ایتالیا، رومانی و تایلند.
سیگارهای سنتی: درآمد خالص سالانه ۴ درصد (۵.۹ درصد بهصورت ارگانیک) عمدتاً به دلیل قیمتگذاری قوی رشد کرد. در سهماهه چهارم، این رشد به ۶ درصد (۶.۲ درصد بهصورت ارگانیک) رسید، با قیمتگذاری تکرقمی بالا و افزایش حجم در بازارهایی که محصولات بدون دود ممنوعاند، مثل ترکیه، هند، برزیل و ویتنام. سود ناخالص با رشد ۱۰.۷ درصد (۱۰.۸ درصد بهصورت ارگانیک) همراه بود و برندهای جهانی و marlboro سهم بازار بیشتری کسب کردند.
سود سهام: pmi سود سهماهه منظم ۱.۳۵ دلار به ازای هر سهم (سالانه ۵.۴۰ دلار) اعلام کرد.
منبع: pmi.com