صنعت دخانیات، نیازمند تغییر نگاه دولت
درخواست‌های فعالان صنعت دخانیات از طبیب جمهور

صنعت دخانیات، نیازمند تغییر نگاه دولت

دولت چهاردهم در شرایطی روی کار آمده است که مجموعه قوانین و مقررات وضع شده در دولت‌های گذشته، فشار مضاعفی را به صنعت دخانیات تحمیل کرده است. با روی کار آمدن مسعود پزشکیان طبیب، فعالان صنعت دخانیات هم شبیه به سایر صنایع، بارقه‌هایی از امید در دلشان روشن شده است تا شاید رویکردهای جدید بتواند آنها را از بند مشکلاتی که در آن گرفتار شده‌اند، رهایی بخشد. امروز اخذ مالیات سنگین از صنعت دخانیات بسیاری از واحدهای تولیدی این صنعت را به تعطیلی کشانده و بازار ایران را به جولانگاه محصولات قاچاق تبدیل کرده است. لذا اصلاح قوانین مالیاتی در دولت چهاردهم خواسته مشترک تمامی فعالان صنعت دخانیات است. اصلاح ساختارهای وزارت صمت و تبدیل مرکز نظارت بر صنایع دخانی این مرکز را به زیر مجموعه دفتر صنایع سلولزی تبدیل کرده است. این اصلاحات مشکلات عدیده‌ای را پیش روی فعالان صنعت دخانیات قرار داده است. به همین دلیل آنها از رئیس دولت چهاردهم می‌خواهند که استقلال مرکز نظارت بر صنایع دخانی را به آن بازگرداند. مقررات‌زدایی از صنعت دخانیات، تعیین تکلیف سیگار الکترونیک، نگاه صنعتی داشتن به تولید محصولات دخانی و مقابله با قاچاق مهمترین محورهای مطالبات فعالان صنعت دخانیات از طبیب جمهور است.

پیام مجرد عضو سابق هیات مدیره دخانیات ایران و تولیدکننده تنباکوی معسل الحمراء در گفتوگو با توتون صنعت درباره انتظاراتش از دولت چهاردهم بیان کرد: من از قدیم با دکتر پزشکیان ارتباط داشتم. یک اعتقادی به روحیات و جنبه تاثیرگذاریاش نسبت به جامعه داشتم. از یکی دو ماه قبل از انتخابات هم در کنار پزشکیان بودیم و مشورتهای مختلف را به او میدادیم.

وی افزود: با توجه به اینکه دکتر پزشکیان از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس بود و خودش هم پزشک است، اعضای انجمن معتقد بودند که کمیسیون بهداشت مجلس رویکرد مناسبی به صنعت دخانیات نداشته است و نگرانیهایی در این رابطه وجود داشت، به ارکان انجمن اعلام کردم که مشورتهای لازم به رئیس جمهور داده شده است. مجرد گفت: درخواست تک تک فعالان صنعت دخانیات از رئیس جمهور این است که به این صنعت مثل سایر صنایع شامل نفت، فولاد و صنایع غذایی نگاه شود. باید یک نگاه عمومی به صنعت دخانیات وجود داشته باشد. وی افزود: متاسفانه رویکردهای دولت گذشته نسبت به صنعت دخانیات و رفتارهای منفعلانهای که دولت گذشته با این صنعت داشته است، سبب شده است که با توجه به  احکام بودجه، اشتغال زیادی در دولت گذشته از دست برود. عضو سابق هیات مدیره دخانیات ایران بیان کرد: در دولت روحانی اشتغال در صنعت دخانیات بعد از مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در زمان معاون اولی اسحاق جهانگیری، رونق پیدا کرد. برندهای مختلفی آمدند و فعالیتهای بسیاری زیادی در صنعت دخانیات انجام شد.

وی افزود: از سال1400 که دولت شهید رئیسی روی کار آمد، در وزارت اقتصاد دو قانونی وضع شد که نقض کننده قانونهای قبلی بود. ابتدای امر از سیاستهای مالیاتی حمایت کردند و مالیات صنعت دخانیات را یکپارچه کردند و در قانون بودجه یک حرکت دیگری انجام دادند که صنعت دخانیات را دچار آسیب کرد.

عضو سابق هیات مدیره دخانیات ایران توضیح داد: وقتی دومین یا سومین سطح مالیاتی در داخل کشور به یک صنعت تعلق دارد، قطعا باید نگاه رئیس جمهور و اعضای اقتصادی کابینه و حتی متولیان بهداشتی کابینه به صنعت دخانیات، بسیار مبسوطتر از سایر صنایع باشد. وی افزود: صنعت دخانیات اشتغال ایجاد میکند و محصولی تولید میکند که آقایانی که در وزارت بهداشت مالیات روی این صنعت میگذارند، میتوانند روی آن محصول در داخل نظارت کنند و محصول سالم را به بازار ارائه بدهند.

 ایجاد اشتغال و افزایش مالیات

مجرد گفت: مجموعه فعالیتهای صنعت دخانیات باعث ایجاد اشتغال و افزایش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده است که به خزانه کشور واریز میشود. این مالیات به وزارت بهداشت کمک میکند.

وی ادامه داد: در شرایطی که یک صنعت این همه خدمات میدهد، یک نگاه منفعلانه در مواجه با صنعت دخانیات وجود دارد. در واقع در گذشته یک نگاه آسیبزا به این صنعت وجود داشت. صنعتی که این همه مالیات پرداخت میکند و اشتغالزاست، اشتغالش هم فقط در حوزه تولید محصول دخانی نیست بلکه در حوزه کشاورزی و گیاهان صنعتی هم اشتغال داریم، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عضو سابق هیات مدیره دخانیات ایران اضافه کرد: این همه کشاورز توتون کار داریم، این همه تولیدکننده در حوزه محصولات دخانی داریم، در کانال توزیع بیش از یکصد هزار نفر فقط در شرکت دخانیات اشتغال مستقیم و غیر مستقیم دارند و این اشتغال فقط در یک شرکت دخانی ایجاد شده است. وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات قانون بودجه را هم در نظر بگیریم، میبینیم نگاهی که تا به امروز به صنعت دخانیات شده است، متاسفانه نگاه علمی نبوده و غیر کارشناسی است.

 تعدد شغل مسئول ستاد صنایع دخانی

مجرد با طرح این پرسش که چرا یک دستگاه دولتی باید در طول یکسال چندین بار ماهیت ساختارش تغییر کند، اضافه کرد: چرا باید یک صنعتی که این همه خدمات میدهد، یک مسئول از درون صنعت خودش نداشته باشد؟ نزدیک به 10 ماه است ستاد صنایع دخانی با سرپرستی اداره میشود. وی افزود: این سرپرست بیش از یک سوم هفته را پشت میز و جایگاه دولتیاش نیست زیرا تعدد شغل دارد و نمیتواند به این صنعت رسیدگی کند. او نمیداند که صنعت دخانیات، سیگار، تنباکوی معسل و سنتی چیست. اصلیترین بیمهریها مربوط به دولت شهید رئیسی است. قطعا خود شهید رئیسی این دیدگاه را نداشتند اما اعضای اقتصادی کابینهاش، در رابطه با صنعت دخانیات منفعل عمل کرده است. عضو سابق هیات مدیره دخانیات ایران بیان کرد: انفعالی که تیم اقتصادی شهید رئیسی در رابطه با صنعت دخانیات داشتند، باعث شد در سال گذشته بسیاری از مجموعههای این صنعت تعدیل نیرو داشته باشند. خیلیها مجبور شدند واحدهای تولیدی خودشان را کم کنند و سپس حجم تولید و برنامه عملیاتی خود را کاهش دهند. بسیاری نتوانستند مواد اولیه خود را وارد کنند. وی تاکید کرد: پزشک جمهور که میخواهد به سلامت جامعه اهمیت بدهد، باید همان نگاهی که به سایر صنایع دارند را به صنعت دخانیات منطبق کنند. پیگیر تولید محصول سالم باشند. وزارت صمت، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران میتوانند محصول تولید داخل را چک کنند. مجرد گفت: ما نمیتوانیم بگویم مردم سیگار نکشند. در هیچ کجای دنیا نمیتوانیم قانونی تصویب کنیم که مردم سیگار نکشند، قلیان نکشند یا تنباکو مصرف نکنند. اگر کسی هم چنین کاری را انجام داده است، اتفاق خاصی نیفتاده است و مردم به راه خودشان ادامه دادهاند. وی اضافه کرد: باید پیگیر تولید محصول سالم باشیم. پیگیری تولید محصول سالم به مفهوم حمایت از صنعتگر و تولیدکننده است. باید حق توزیع سالم و خارج از رانت این صنعت فراهم شود.

 افزایش قاچاق محصولات دخانی

عضو سابق هیات مدیره دخانیات ایران ادامه داد: وقتی از این صنعت حمایت نمیکنیم، قاچاق محصول زیاد میشود. وقتی محصولی قاچاق میشود آیا وزارت بهداشت میتواند قانون وضع کند و از محصول قاچاق مالیات بگیرد؟ وی اضافه کرد: آیا وزارت بهداشت، تعزیرات، پلیس امنیت اقتصادی و دستگاههای حاکمیتی متوجه هستند که با تصمیماتشان واردات محصولات غیر سالمی که هیچ نظارتی روی آن ندارند، به کشور افزایش یافته است و جوان ما آن محصول را استفاده میکند.

مجرد افزود: در دو سال گذشته سهم اعظم بازار تنباکو را در اختیار محصول قاچاق قرار دادیم و به شدت با رشد قاچاق در این حوزه مواجه بودیم. وقتی قاچاق محصولات دخانی افزایش مییابد، مفهومش این است که وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس که قانون مالیات مضاعف را مصوب کردهاند، محصول غیر سالم را رواج میدهند. وی تاکید کرد: اگر میخواهیم محصول دخانی گران باشد و در دسترس مردم نباشد، ابتدا باید جلوی قاچاق را بگیریم. متاسفانه این اتفاق در صنعت دخانیات نمیافتد. مجرد با اشاره به مصاحبهاش در نمایشگاه توانمندیهای صادراتی (اکسپو) گفت: در آن مصاحبه از من خواسته شد درخواستم از رئیس جمهور وقت را اعلام کنم. من هم مطرح کردم تا زمانی که شخص رئیس جمهور، معاون اول و وزیر صمت با تک تک کارآفرینان این صنعت صحبت نکنند و حرف تک تک این افراد را نشوند، رویکرد مثبتی در داخل دولت نخواهیم داشت. وی یادآور شد: تاکنون خیلی حرف زده شده است اما مسعود پزشکیان نیاز به عمل دارد. کار آفرین منتظر رویکردهای اقتصادی دولت چهاردهم است. کابینه پزشکیان باید جلوی تک تک اتفاقات بد قبلی را بگیرد و باعث رونق اقتصادی که مورد تایید حضرت آقاست، بشود. عضو سابق هیات مدیره دخانیات ایران بیان کرد: تا زمانی که رونق اقتصادی نداشته باشیم، سرافکندگی کارگر را داریم و بسیاری از موضوعات مختلف در کشور رخ میدهد. تیم اقتصادی دولت چهاردهم باید در صنعت دخانیات حضور یافته و روشهای قبلی را اصلاح کند. باید دیدشان نسبت به این صنعت عوض شود.

 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

گزارش سئوال برانگیز دیوان محاسبات از نحوه مصرف مالیات دخانیات

تسهیلاتی برای خرید و فروش و حمل کالاهای خارج از شمول تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات احیا می‌شود

مار عجیبی که به سیگار کشیدن اعتیاد شدید دارد

درخواست‌های فعالان صنعت دخانیات از طبیب جمهور

مالیات ۳.۲همتی از مصرف‌کنندگان سیگار در سال گذشته چه شد؟

تعداد افراد سیگاری مناطق مختلف جهان

اصلاح قوانین و اتخاذ تدابیر مناسب دو خواسته اصلی تولیدکنندگان تنباکو

ایجاد مرکز نظارتی مستقل، مقررات زدایی و منطقی کردن مالیات، سه خواسته مهم تولیدکنندگان

صنعت دخانیات، نیازمند تغییر نگاه دولت

لزوم عقد قرارداد با کشورهای همسایه برای مقابله با قاچاق

گسترش بازار سیاه سیگارهای الکترونیکی در آلمان

دولت، انحصار سیگار را بدست گرفت!

افزایش مالیات دخانیات مشوقی برای قاچاق

قانون جدید آمریکا؛ فروش دخانیات به زیر 30 ساله‌ها با کارت شناسایی

ساترا از اشاعه ضدفرهنگ استعمال دخانیات در تولیدات رسانه‌ای ممانعت کند

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

کشت توتون سال آینده در کرمانشاه انجام می‌شود

بن بست یارانه‌ای

صنعت دخانیات ایران در سال 1402

کشف بیش از ۶۳۶ هزار نخ سیگار قاچاق در کرمانشاه

بخشنامه وصول مالیات مضاعف کالای دخانی

جلسه هم اندیشی و تدوین برنامه راهبردی صنعت دخانیات برگزار شد

مراکز عرضه‌کننده سیگار الکترونیک پلمب می‌شوند

۵.۶ تریلیون ته سیگار در سال