۵.۶ تریلیون ته سیگار در سال
تولید ته سیگار در کشورهای مختلف چگونه است؟

۵.۶ تریلیون ته سیگار در سال

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه بیش از 5.6 تریلیون سیگار در سراسر جهان تولید و مصرف می‌شود که منجر به تولید میلیاردها ته سیگار می‌شود. بخش اعظم این ته سیگارها به صورت نادرست دفع می‌شوند و در محیط زیست باقی می‌مانند.

 

به گزارش توتون صنعت به نقل از تجارت نیوز، ته سیگار یکی از بزرگترین منابع آلودگی محیطزیستی در جهان محسوب میشود. این زباله کوچک به دلیل ترکیبات شیمیایی و پلاستیکی موجود در فیلترهای خود، تاثیر مخربی در محیط زیست دارد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (who)، سالانه بیش از 5.6 تریلیون سیگار در سراسر جهان تولید و مصرف میشود که منجر به تولید میلیاردها ته سیگار میشود. بخش اعظم این ته سیگارها به صورت نادرست دفع میشوند و در محیط زیست باقی میمانند.

 تولید ته سیگار در کشورهای مختلف

 چین

چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرفکننده سیگار در جهان، سالانه بیش از 2.4 تریلیون سیگار تولید میکند. این میزان مصرف منجر به تولید میلیاردها ته سیگار در این کشور میشود که بسیاری از آنها به صورت غیرمجاز در طبیعت رها میشوند.

 آمریکا

آمریکا با مصرف بیش از 300 میلیارد نخ سیگار در سال، از جمله بزرگترین تولیدکنندگان ته سیگار در جهان است. حدود 40 درصد از ته سیگارهای مصرفشده در این کشور به صورت غیرمسئولانه دفع میشوند.

 روسیه

روسیه نیز سالانه بیش از 260 میلیارد سیگار مصرف میکند که منجر به تولید حجم عظیمی از ته سیگار میشود. مشکلات مربوط به دفع نادرست ته سیگارها در این کشور بسیار شایع است.

 هند

هند با مصرف سالانه حدود 100 میلیارد سیگار، یکی دیگر از بزرگترین تولیدکنندگان ته سیگار در جهان است. دفع نادرست ته سیگارها در مناطق شهری و روستایی این کشور به یک معضل محیطزیستی تبدیل شده است.

 راهکارهای مقابله با مشکل ته سیگار

فیلترهای سیگار حاوی مواد شیمیایی مضر مانند نیکوتین، سرب و قطران هستند که میتوانند آب و خاک را آلوده کنند. همچنین، پلاستیک موجود در فیلتر تا دههها در محیط باقی میماند و تجزیه نمیشود که به مشکلات طولانیمدت محیطزیستی میانجامد.

برای کاهش تاثیر مخرب ته سیگار بر محیط زیست، کشورهای مختلف اقداماتی نظیر بالا بردن آگاهی عمومی، نصب سطلهای زباله مخصوص ته سیگار، و اعمال جریمههای سنگین برای دفع نادرست این زبالهها در دستور کار قرار دادهاند. از طرفی، برخی کشورها درصدد تولید فیلترهای زیستتخریبپذیر هستند تا تاثیرات منفی این زبالهها را کاهش دهند.

تولید و دفع نادرست ته سیگارها یکی از مشکلات جدی محیطزیستی در سراسر جهان است. با توجه به حجم بالای تولید سیگار در کشورهای مختلف، نیاز به اقداماتی جدی و هماهنگ برای مدیریت این زبالهها و کاهش تاثیرات مخرب آنها بر محیط زیست احساس میشود. افزایش آگاهی عمومی و استفاده از فناوریهای نوین میتواند به بهبود وضعیت کمک کند.

 15 کشور با بالاترین نرخ سیگار کشیدن

به نقل از visualcapitalist، از زمان ثابت شدن ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان ریه در سال 1950، بسیاری از کشورها کوشیدهاند آمار استعمال دخانیات را کاهش دهند. با این حال، هنوز برخی کشورها با آمار بالایی از مصرف دخانیات مواجه هستند.

در نائورو، نزدیک به نیمی از جمعیت بالای 15 سال دخانیات مصرف میکنند که بالاترین میزان در جهان است. این جزیره همچنین آمار چاقی بالایی دارد و نزدیک به یکسوم جمعیت از دیابت رنج میبرند که دلیل آن تنوع غذایی ضعیف در عرضه مواد غذایی است.

در ادامه به لیستی از آمار سیگار کشیدن بر اساس کشورها و رتبهبندی مصرف دخانیات در افراد بالای 15 سال اشاره خواهیم کرد.

1. نائورو: 48%

2. میانمار: 44%

3. کیریباتی: 40%

4. پاپوآ گینه نو: 40%

5. بلغارستان: 40%

6. صربستان: 40%

7. تیمور شرقی: 39%

8. اندونزی: 38%

9. کرواسی: 37%

10. جزایر سلیمان: 37%

11. آندورا: 36%

12. بوسنی و هرزگوین: 36%

13. قبرس: 36%

14. اردن: 36%

15. فرانسه: 35%

مصرف سیگار در برخی کشورها همچنان بالاست، در حالی که کشورهای بالکان و برخی مناطق دیگر جهان همچنان با آمار بالای مصرف دخانیات مواجه هستند.

برای کاهش تاثیرات محیطزیستی و بهداشتی، افزایش آگاهی عمومی، اعمال قوانین سختگیرانهتر و استفاده از فناوریهای نوین میتواند راهگشا باشد. مصرف تنباکو در قاره آمریکا و جنوب صحرای آفریقا بهمراتب کمتر است و این نشان میدهد اقدامات موثر میتواند منجر به کاهش مصرف دخانیات و بهبود سلامت عمومی شود. در آمریکا از هر چهار نفر کمتر از یک نفر سیگار میکشد.

در کانادا حتی کمتر از 12 درصد جمعیت سیگار میکشند.

اما برخی از کشورهای آفریقایی (نیجریه و غنا) با سه درصد تکرقمی هستند. جالب اینجاست که مردان تقریباً در همه کشورهای جهان بیشتر از زنان سیگار میکشند.

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تازه ترین‌ها

مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات احیا می‌شود

بن بست یارانه‌ای

صنعت دخانیات ایران در سال 1402

کشف بیش از ۶۳۶ هزار نخ سیگار قاچاق در کرمانشاه

بخشنامه وصول مالیات مضاعف کالای دخانی

جلسه هم اندیشی و تدوین برنامه راهبردی صنعت دخانیات برگزار شد

مراکز عرضه‌کننده سیگار الکترونیک پلمب می‌شوند

۵.۶ تریلیون ته سیگار در سال

کشف بیش از ۱۰۰ میلیون نخ سیگار قاچاق در پایتخت

هزینه زیاد برای تبلیغ در شبکه نمایش خانگی

کشف موادمخدر «زامبی» در ویپ‌های مصادره شده از مدارس انگلیس

دخانیات گیلان قابل رقابت در بازارهای خارجی

مالیات بر دخانیات همچنان ناکافی است

تأملی در دیدگاه‌های رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت

توجه دولت چهاردهم برای کاهش مصرف از طریق کنترل متوازن عرضه و تقاضا

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه...(5)

زمینه احداث کارخانه جدید دخانیات در هشتگرد فراهم شده است

سایه کارخانه دخانیات بر سر اهالی «محله سلامت» سنگینی می‌کند

انتظارات صنعت دخانیات از رئیس‌جمهور

کیسه‌های نیکوتین زین (Zyn) در حال افزایش محبوبیت هستند.

غول دخانیات دنیا متهم به دخالت در پژوهش‌های دانشگاهی شد

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اولین دستورالعمل درمان بالینی را برای ترک دخانیات منتشر کرد

یاری رساندن تکنولوژی به بازار سیگار الکترونیکی

فروش محصولات بدون دود باعث افزایش درآمد فیلیپ موریس اینترنشنال (PMI) می‌شود