یک هزار تنباکو کار اصفهانی از کار بیکار شدند
عضو شورای اسلامی کار مجتمع دخانیات استان اصفهان:

یک هزار تنباکو کار اصفهانی از کار بیکار شدند

عضو شورای اسلامی کار مجتمع دخانیات استان اصفهان گفت: با طرح دعوی شرکت عمران بهارستان مبنی بر مالکیت زمین مرکز تحقیقات کشاورزی تنباکو اصفهان، این مرکز به محل تعارض و کشمکش‌های بلاضرور و مخرب تبدیل شده که آینده یک هزار کشاورز تنباکو کار در اصفهان را با تهدید جدی مواجه کرده است.

به گزارش توتون صنعت به نقل از پایگاه خبری صدای جویا، علی بهمنی اظهار داشت: مرکز تحقیقات کشاورزی تنباکو اصفهان قدمتی بیش از ۳۰ سال دارد که محل اشتغال بالغ بر یک هزار کشاورز  است  و همچنین چند هزار تنباکو کار در کشور از نتایج تحقیقات مرکز در رشد کمی و کیفی عملکرد محصول منتفع میگردند  که امروز با طرح دعوی واهی شرکت عمران بهارستان با تهدیدات جدی روبرو است. وی بیان داشت: این ملک مورد معارضه از یک سو اصلیترین محل پژوهش در حوزه تنباکو بوده و از سوی دیگر مرجع تأمین نشا برای کشاورزان است.

عضو شورای اسلامی کار مجتمع دخانیات استان اصفهان گفت: باتوجهبه مستندات متقن ارائه شده و بررسیهای بهعملآمده محل مرکز تحقیقات کشاورزی تنباکوی اصفهان واقع در منطقه مرغ گچی، بیست سال قبل از صدور سند مالکیت محل مذکور به نام دولت به نمایندگی شرکت عمران شهر جدید بهارستان به اداره کل دخانیات استان واگذار شد. بر این اساس، شورای اداری استان بهصراحت متعهد به اختصاص ۷ هکتار زمین برای انبار و مرکز تحقیقات تنباکو از طریق کمیسیون ماده ۳۲ استان در قبال واگذاری قسمتی از ملک دخانیات استان به مرکز توانبخشی شهید مطهری شد.

وی ادامه داد: از همین رو، ملک مزبور معوض واگذاری قسمتی از ملک اداره کل دخانیات به بنیاد شهید استان قلمداد میشود. ازآنجاکه ضوابط واگذاری اراضی ملی و منابع طبیعی از طریق ماده ۳۲ نخست در قالب اجاره و سپس واگذاری و انتقال مالکیت امکانپذیر بوده، لذا در زمان واگذاری محل موصوف، قرارداد اجاره دوساله فیمابین اداره کل دخانیات استان و وزارت جهاد کشاورزی منعقد میشود. بهمنی اعلام کرد: بعد از اتمام مدت قرارداد با لحاظ انجام اقدامات مالکانه از سوی دخانیات استان مشتمل بر ایجاد دیوار و حصار در اطراف زمین، احداث اعیانی، غرس اشجار، حفر چاه آب و اخذ انشعاب برق صنعتی و استفاده بهعنوان خزانه نشا و مزرعه آموزشی، اداره کل دخانیات بهدفعات از منابع طبیعی استان پیگیر انتقال رسمی ملک میشود ولیکن به دلیل عدم صدور سند مالکیت اراضی ملی منطقه کبوترآباد (مرغ گچی) اخذ سند مالکیت مرکز تحقیقات تنباکو فراهم نگردید.

وی گفت: پس از صدور سند مالکیت ۴۵ هکتار از اراضی ملی منطقه یادشده به نام دولت به نمایندگی اداره کل منابع طبیعی استان در سال ۱۳۸۳، ستاد مستندسازی وزارت جهاد کشاورزی با انتقال رسمی محل مرکز تحقیقات به متراژ ۷۳ هکتار به شرکت دخانیات ایران موافقت مینماید و با صدور گواهی بند «د» ماده ۲۶ آییننامه اموال دولتی، دخانیات استان عملیات ثبتی صدور سند مالکیت مرکز یادشده را از اداره ثبت غرب اصفهان پیگیری میکند.

این عضو شورای اسلامی کار مجتمع دخانیات استان اصفهان گفت: عملیات ثبتی در مرحله پیشنویس سند مالکیت به دلیل ورود شورای حفظ حقوق بیتالمال استان متوقف و با توجیه خصوصیشدن شرکت دخانیات از صدور سند مالکیت به نام شرکت مذکور جلوگیری و سند مالکیت محل مرکز تحقیقات کشاورزی تنباکوی اصفهان که تنها مرکز تحقیقات تنباکوی کشور است در تاریخ شش آذرماه سال ۱۳۹۵ به نام دولت به نمایندگی شرکت عمران شهر جدید بهارستان صادر شد و شرکت مذکور به استناد همین سند بلافاصله اقدام به طرح دعوی خلعید و قلعوقمع مستحدثات و مطالبه اجرتالمثل و سپس دعوی تخلیه در مرجع قضایی مینماید که منجر به حکم تخلیه محل مرکز مزبور شد.

وی یادآور شد: حق اداره کل دخانیات استان در محل مرکز تحقیقات کشاورزی واگذاری قریب به ۱۸۰۰۰ مترمربع ملک ارزشمند و ذیقیمت اداره یادشده در خیابان کمال اسماعیل شهر اصفهان به بنیاد شهید نیست که مالکیت همین قسمت طی سنوات ۱۳۹۱ لغایت ۱۳۹۳ و بعد از آن به استثنا گواهی بند «د» ماده ۲۶ آییننامه اموال دولتی از شرکت دخانیات سلب و به دولت به نمایندگی وزارت دارایی (بهعنوان امین اموال دولت) با حق استفاده ۹۹ساله بنیاد شهید منتقل شد.

بهمنی خاطرنشان کرد: در استان حدود چند صد نفر تنباکوکاران از نشاء  آن منتفع و حدود چند هزار تنباکو کار در کشور از نتایج مرکز  در ارتقاء سطح کمی و کیفی و افزایش عملکرد و نهایت افزایش درامد منتفع میگردند.

 

 

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

توجه دولت چهاردهم برای کاهش مصرف از طریق کنترل متوازن عرضه و تقاضا

زمینه احداث کارخانه جدید دخانیات در هشتگرد فراهم شده است

سایه کارخانه دخانیات بر سر اهالی «محله سلامت» سنگینی می‌کند

انتظارات صنعت دخانیات از رئیس‌جمهور

کیسه‌های نیکوتین زین (Zyn) در حال افزایش محبوبیت هستند.

غول دخانیات دنیا متهم به دخالت در پژوهش‌های دانشگاهی شد

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اولین دستورالعمل درمان بالینی را برای ترک دخانیات منتشر کرد

یاری رساندن تکنولوژی به بازار سیگار الکترونیکی

فروش محصولات بدون دود باعث افزایش درآمد فیلیپ موریس اینترنشنال (PMI) می‌شود

فیلیپین تجارت آنلاین ویپ را متوقف می‌کند

مجمع عمومی عادی انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان کالای دخانی برگزار شد

صادرات سیگار زیمبابوه نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است

دیرینه‌شناسی تنباکو و توتون در ایران

پزشکیان، برنده انتخابات زودهنگام دولت چهاردهم

شهردار نیویورک از عمده‌فروشان می‌خواهد که به فروش ویپ پایان دهند

شرکت بین‌المللی تنباکوی ژاپن (JTI) در مراکش کارخانه می‌سازد

آیا ممنوعیت‌های کامل بر سیگارهای الکترونیکی مؤثر هستند؟

شرکت بریتیش امریکن توباکو (BAT) در نیجریه جریمه پرداخت می‌کند

دولت آتی و چالش‌های پیش رو

اردیبهشت ماه پرکار نیروی انتظامی

بازار ویپ در ایالات متحده به 2.67 میلیارد دلار رسید

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

یک هزار تنباکو کار اصفهانی از کار بیکار شدند

پیشنهاد جریمه ۱۰۰ میلیونی برای تخلفات تبلیغاتی