اردیبهشت ماه پرکار نیروی انتظامی
«توتون صنعت» از کشفیات سیگار قاچاق گزارش می‌دهد:

اردیبهشت ماه پرکار نیروی انتظامی

بازار قاچاق سیگار روز به روز داغ‌تر می‌شود. این را می‌توان از روی آمار کشفیات محموله‌های سیگار غیرمجاز در ایران حدس زد. بر اساس گزارش‌هایی که در سطح رسانه‌های مختلف منتشر شده است، اردیبهشت ماه، شاهد کشف هفت محموله سیگار قاچاق بوده‌ایم. این آمار نشان می‌دهد اردیبهشت ماه از نظر کشفیات قاچاق، ماه پرتراکمی برای نیروی انتظامی بوده است.

مبارزه با قاچاقچیان کاری بس دشوار برای نیروهای انتظامی و متولیان این حوزه است چرا که متخلفان همواره یک گام جلوتر از ماموران هستند. بر اساس برآوردها، در خوشبینانهترین حالت 20 درصد از محصولی که به صورت قاچاق به کشور وارد میشود، در قالب کشفیات ضبط میشود و در واقع آنچه در آمارهای کشفیات میآید، فقط نوک کوه یخی است که کشور در حوزه قاچاق سیگار با آن درگیر است. بررسی آمارهای کشفیات در سطح رسانهها نشان میدهد که با افزایش قیمت سیگار در کشور و اخذ مالیات مضاعف در این حوزه، میزان کشفیات سیگار هم رو به افزایش است. به نحوی که هنوز سه ماه از ابتدای سال 1403 نگذشته که دهها مورد محموله قاچاق ضبط شده سیگار به رسانهها گزارش شده است.

 کشف دو محموله قاچاق و پیگیری یک پرونده در خرداد ماه

20 خرداد امسال رسانهها به نقل از جانشین انتظامی استان همدان خبر از کشف 280 هزار نخ سیگار دادند. سردار رضا زارعی اعلام کرد: ماموران پلیس امنیت اقتصادی از یک دستگاه خودروی شوتی ۲۸۰ هزار نخ سیگار خارجی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال کشف کردند. یک متهم در این ارتباط دستگیر و پرونده قضایی تشکیل که در تعزیرات حکومتی در دست رسیدگی است.

پنجم خرداد نیز مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی از پیگیری پرونده ۳۷هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد خبر داد. به گفته کامران ملکی صادقی پرونده ۳۷ هزار نخ سیگار قاچاق در شعبه سوم بدوی تعزیرات حکومتی بجنورد رسیدگی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی گفت: شعبه با توجه به محتویات پرونده، تخلف را محرز و متخلف را علاوه بر ضبط کالا به پرداخت یک میلیارد و ۵۳۲ میلیون ریال در حق دولت محکوم کرد. وی ادامه داد: پلیس امنیت اقتصادی شهرستان بجنورد این کالا را از یک دستگاه خودرو باری کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی خراسان شمالی ارسال کردند.

3 خرداد در آستانه اشرفیه استان گیلان محموله قاچاق با بیش از 94 هزار نخ سیگار کشف شد. فرمانده انتظامی آستانهاشرفیه در این رابطه گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر وجود سیگار قاچاق داخل یک واحد صنفی و توزیع غیرقانونی آن توسط دو متصدی این مغازه در سطح شهر آستانهاشرفیه، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. ماموران انتظامی بخش کیاشهر پس از انجام تحقیقات و اطمینان از صحت موضوع از واحد صنفی و خودرو ال ۹۰ این افراد، ۹۴ هزار و ۶۰۰ نخ انواع سیگار قاچاق کشف شد. ارزش این کشفیات طبق نظر کارشناسان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال اعلام شده است. در جریان کشف این محموله متهمان ۴۲ و ۴۴ ساله با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و واحد صنفی موردنظر نیز پلمب و از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد.

 اردیبهشت پرکار

اردیبهشت ماه از نظر کشف محمولههای قاچاق، تا این لحظه یکی از پرکارترین ماههای فعالیت نیروی انتظامی بوده است. در 29 اردیبهشت فرمانده انتظامی استان کردستان خبر داد که یک محموله سیگار قاچاق را در سروآباد توقیف کرده است.

سردار علی آزادی اعلام کرد: مأموران کلانتری ۱۱ شهرستان با اشراف اطلاعاتی در راستای طرح عملیاتی مبارزه با قاچاق کالا، هنگام کنترل محورهای مواصلاتی پس از هماهنگی با مراجع قضائی در بازرسی از یک وانت نیسان ۸۳۷ هزار و ۷۵۰ نخ انواع سیگار قاچاق کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان کردستان برآورد ارزش محموله کشف شده را ۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در این رابطه خودرو توقیف و متهم دستگیر شده به همراه پرونده در اختیار مراجع قضائی قرار گرفت. 26 اردیبهشت ماه هم مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی خبر داد: واحد صنفی عرضه کننده سیگار قاچاق در شیروان به پرداخت ۴۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. کامران ملکی صادقی بیان کرد: پرونده قاچاق ۲۴ هزار نخ سیگار خارجی به ارزش ۴۵۷ میلیون ریال در شعبه اول بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان شیروان رسیدگی شد. مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی افزود: شعبه به دلیل ارائه نکردن مدارک قانونی، اتهام قاچاق را محرز و علاوه بر ضبط کالای دخانی کشف شده، متهم را به پرداخت ۴۵۷ میلیون ریال جزای نقدی معادل ارزش کالای کشف شده محکوم کرد. وی گفت: مأموران نیروی انتظامی گزارشی پیرامون نگهداری این کالاها به ظن قاچاق را در یک منزل مسکونی دریافت و پرونده آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کنند. 16 اردیبهشت فرمانده انتظامی کرج از کشف بیش از ۱۷ هزار نخ سیگار قاچاق در شهرک بنفشه این شهر خبر داد.  سرهنگ پیمان گودرزی در این رابطه گفت: با دریافت اخباری مبنی بر دپوی سیگار قاچاق به صورت عمده در یکی از محلههای حسین آباد راه آهن، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستورکار مأموران کلانتری ۳۸ بنفشه قرار گرفت. فرمانده انتظامی کرج بیان کرد: مأموران پس از شناسایی محل دپوی سیگار خارجی و اخذ دستور از مقام قضائی به آنجا اعزام شدند و در بازرسی از انبار مورد نظر بیش از ۱۷ هزار نخ سیگار قاچاق کشف کردند. به گفته وی، در این رابطه یک متهم دستگیر و به همراه اقلام مکشوفه برای سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضائی شد.

 کشف سیگار در اتوبوس بین شهری

13 اردیبهشت نیز مدیرکل تعزیرات حکومتی اردبیل از کشف 500 باکس سیگار قاچاق در اردبیل خبر داد. به گفته علی رحیمی به دنبال گزارش ماموان انتظامی اردبیل، موفق به کشف و ضبط ۵۰۰ بوکس سیگار قاچاق در اردبیل شدیم که ارزش ریالی این محموله قاچاق ۲ میلیارد و ۱۴۷ میلیون ریال است. وی با اشاره به اینکه این میزان سیگار قاچاق از یک اتوبوس بین شهری کشف و ضبط شده است، افزود: پروندهای در این خصوص در شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی اردبیل تشکیل شد. مدیرکل تعزیرات حکومتی اردبیل بیان کرد: با توجه به محتویات پرونده و انجام تحقیقات لازم توسط شعبه و اخذ آخرین دفاع اتهام انتسابی محرز و فرد متخلف علاوه بر ضبط کالا به پرداخت چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

12 اردیبهشت فرمانده انتظامی شهرستان ساوه خبر داد که ۳۹۶ هزار نخ سیگار قاچاق در عملیات ماموران انتظامی این شهر کشف شده است.

سرهنگ مجتبی جمالی با اشاره به توقیف یک دستگاه خودروی شوتی افزود: ۳۹۶ هزار نخ سیگار قاچاق به ارزش ۲۱ میلیارد ریال در عملیات انتظامی این شهرستان کشف شد.

مأموران انتظامی شهرستان ساوه در حین کنترل خودروهای عبوری در یکی از محورهای مواصلاتی این شهرستان یک دستگاه خودرو سواری سمند حامل بار قاچاق را شناسایی و برای بررسی بیشتر آن را متوقف کردند. در بازرسی از خودروی توقیفی ۳۹۶ هزار و ۴۰۰ نخ سیگار خارجی قاچاق که فاقد هرگونه مدارک قانونی و معتبر گمرکی بود را کشف شد. 6 اردیبهشت نیز فرمانده انتظامی استان سمنان از انجام چهار ماموریت پلیسی طی شبانه روز گذشته در استان خبر داد و گفت: کشف مواد، دستگیری سارقان و توقیف محموله سیگار قاچاق از جمله این رویدادها است.

سردار جلیل موقوفهای با بیان اینکه مأموران یگان امداد میامی هنگام گشتزنی محورهای مواصلاتی متوجه وانت مزدای مشکوک شدند، افزود: در بازرسی از این خودرو ۱۲۲ هزار و ۲۰۰ نخ سیگار خارجی قاچاق به ارزش چهار میلیارد ریال کشف و دو نفر دستگیر شدند.

4 اردیبهشت رییس پلیس امنیت اقتصادی خراسان شمالی از کشف ۳۷ هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد خبر داد. ارزش این محموله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بود.

سرهنگ تقی توئی در رابطه با این محموله گفت: در پی اعلام اطلاعاتی مبنی بر اینکه یک دستگاه اتوبوس در حال جابجایی تعداد زیادی سیگار قاچاق است، بلافاصله موضوع با جدیت در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه این اتوبوس در پلیس راه بجنورد متوقف شد، افزود: در بازرسی از این خودرو ۳۷ هزار نخ سیگار قاچاق کشف و ضبط شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان شمالی بیان کرد: در این رابطه یک نفر متهم دستگیر و بعد از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و خودرو نیز راهی پارکینگ شد.

 کشف دو محموله در نخستین ماه سال

با وجود آنکه فروردین ماه به دلیل آغاز سال نو بسیاری از فعالیتها به حالت تعلیق در میآید اما در نیمه اول فروردین امسال ماموران نیروی انتظامی 27 هزار نخ سیگار قاچاق در نظرآباد کشف کردند. 10 فروردین ماه فرمانده انتظامی شهرستان نظرآباد از کشف ۲۷ هزار نخ سیگار قاچاق در راستای اجرای طرح مقابله با کالاهای قاچاق خبر داد. سرهنگ فرج الله اسداللهی گفت: مأموران پلیس اطلاعات حین انجام وظیفه در اجرای طرح مقابله با کالاهای قاچاق با اعلام منابع مخبران موفق به شناسایی محل دپوی سیگارهای قاچاق شدند. فرمانده انتظامی شهرستان نظرآباد بیان کرد: مأموران با انجام تحقیقات و پس از هماهنگی با دستگاه قضائی و شناسایی واحد صنفی مورد نظر، در بازرسی از این محل موفق به کشف ۲۷ هزار نخ انواع سیگار قاچاق شدند. وی عنوان کرد: سیگارهای قاچاق کشف شده به ارزش ۳۵۰ میلیون ریال فاقد هرگونه برگه گمرکی و فاکتور رسمی بود و به عنوان کالای قاچاق ضبط و متهم به جرم حمل و فروش کالای قاچاق دستگیر شد. 19 فروردین نیز فرمانده انتظامی شهرستان شیروان از کشف ۲۴ هزار نخ سیگار قاچاق به ارزش یک میلیارد ریال در این شهر خبر داد.  سرهنگ مجید یگانهپور بیان کرد: مأموران انتظامی شهرستان شیروان با اشراف اطلاعاتی خود از نگهداری مقدار قابل توجهی سیگار قاچاق در یک انبار مطلع و بلافاصله رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه مأموران با هماهنگی مرجع قضائی در بازرسی از این انبار تعداد ۲۴ هزار نخ سیگار قاچاق به ارزش یک میلیارد ریال را کشف کردند، افزود: در این رابطه یک نفر متهم دستگیر که بعد از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات احیا می‌شود

بن بست یارانه‌ای

صنعت دخانیات ایران در سال 1402

کشف بیش از ۶۳۶ هزار نخ سیگار قاچاق در کرمانشاه

بخشنامه وصول مالیات مضاعف کالای دخانی

جلسه هم اندیشی و تدوین برنامه راهبردی صنعت دخانیات برگزار شد

مراکز عرضه‌کننده سیگار الکترونیک پلمب می‌شوند

۵.۶ تریلیون ته سیگار در سال

کشف بیش از ۱۰۰ میلیون نخ سیگار قاچاق در پایتخت

هزینه زیاد برای تبلیغ در شبکه نمایش خانگی

کشف موادمخدر «زامبی» در ویپ‌های مصادره شده از مدارس انگلیس

دخانیات گیلان قابل رقابت در بازارهای خارجی

مالیات بر دخانیات همچنان ناکافی است

تأملی در دیدگاه‌های رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت

توجه دولت چهاردهم برای کاهش مصرف از طریق کنترل متوازن عرضه و تقاضا

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه...(5)

زمینه احداث کارخانه جدید دخانیات در هشتگرد فراهم شده است

سایه کارخانه دخانیات بر سر اهالی «محله سلامت» سنگینی می‌کند

انتظارات صنعت دخانیات از رئیس‌جمهور

کیسه‌های نیکوتین زین (Zyn) در حال افزایش محبوبیت هستند.

غول دخانیات دنیا متهم به دخالت در پژوهش‌های دانشگاهی شد

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اولین دستورالعمل درمان بالینی را برای ترک دخانیات منتشر کرد

یاری رساندن تکنولوژی به بازار سیگار الکترونیکی

فروش محصولات بدون دود باعث افزایش درآمد فیلیپ موریس اینترنشنال (PMI) می‌شود