چه کشورهایی در اروپا سعی در ممنوع کردن 
سیگارهای الکترونیکی یک‌بار مصرف را دارند؟

چه کشورهایی در اروپا سعی در ممنوع کردن سیگارهای الکترونیکی یک‌بار مصرف را دارند؟

روند رو به رشد مصرف سیگارهای الکترونیکی یک‌بار مصرف در میان نوجوانان، کارشناسان بهداشت در کشورهای اروپایی را به فکر مقابله با آن انداخته است. هنگامی که سیگارهای الکترونیکی یک‌بار مصرف(یا ویپ) برای اولین بار به بازار آمدند، به عنوان وسیله‌ای با «ضرر کمتر» (یا بد در میان بد و بدتر) تبلیغ می‌شدند تا به مردم کمک کنند از سیگارهای سنتی و خطرات سلامتی مرتبط با آنها دور شوند.

با این حال در سالهای اخیر این سیگارها در میان نوجوانان و جوانان تبدیل به نوعی وسیله تفننی شده است و تعداد فزایندهای از نوجوانان را میتوان مشاهده کرد که این سیگارها را بر لب دارند.

تبلیغ گسترده سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف، که بین ۸ تا ۱۲ یورو در وبسایتها و سوپرمارکتها فروخته میشوند، در اواخر سال ۲۰۲۱ در رسانههای اجتماعی شروع شد. این سیگارها که حاوی ۰ تا ۲۰ میلی گرم در میلیلیتر نیکوتین هستند، به دلیل سوق دادن مصرفکنندگان جوان به سمت سیگارهای معمولی مورد انتقاد قرار گرفتهاند. به همین علت چندین کشور در سراسر جهان و به ویژه در اروپا در حال بررسی ممنوعیت آنها هستند. در زیر تدابیر چند کشور اروپایی برای مقابله با این نوع از سیگارهای الکترونیکی را آوردهایم.

در بریتانیا و طی ماههای اخیر، درخواستهای فزایندهای برای ممنوعیت سیگارهای الکترونیکی مطرح شده است. جدیدترین فشار از سوی دولت ولز بوده است که از لندن خواسته تا اقدامی در این باره انجام دهد. این امر به دنبال فشار مشابهی از سوی دولت اسکاتلند بر دولت بریتانیا انجام میشود. حمزه یوسف نخستوزیر اسکاتلند، سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف را «تهدیدی برای سلامت عمومی و محیط زیست» خوانده و گفته است: «بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت شواهدی وجود دارد که نشان میدهد جوانانی که هرگز سیگار نکشیدهاند اما از سیگارهای الکترونیکی استفاده میکنند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که در سنین بالاتر شروع به کشیدن سیگار کنند. آمریکا فروش سیگارهای الکترونیکی طعمدار را ممنوع میکند. اردوغان: اجازه نمیدهم در ترکیه سیگار الکترونیکی تولید شود، ترکها چای بنوشند.

 کشورهای عضو اتحادیه اروپا

در ایرلند دولت این کشور به دنبال کسب نظر مردم قبل از اقدام برای یک ممنوعیت احتمالی است در حالی که بسیاری از انجمنهای بهداشتی و محیط زیستی دولتی از دوبلین میخواهند که نسبت به انجام این کار اقدام کند. آلمان نیز قصد دارد تا علیه سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف اقدام کند. برخی از اکولوژیستهااز جمله استفی لمکه وزیر محیط زیست از حزب سبزها، پا را فراتر گذاشته و خواسته است که این ممنوعیت در سطح اتحادیه اروپا اعمال شود.وی در یک مصاحبه گفت: سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف محیط را پر از زباله میکنند و اغلب به جای اینکه در سطل ویژه وسایل برقی دور ریخته شوند، سر از سطل زبالههای خانگی درمیآورند. امری که سبب میشود به عاملی احتمالی برای بروز حریق در تاسیسات زبالهسوزی تبدیل شوند. حتی فرانسه نیز به تازگی از وضع ممنوعیت علیه سیگارهای الکترونیک خبر داده، در حالی که بلژیک منتظر چراغ سبز اتحادیه اروپا برای منع مصرف آنها است. وجود طعمهای مختلف در سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف نقش مهمی در ترغیب جوانان و نوجوانان به استعمال اینگونه دخانیات ایفا کرده است الیزابت بورن، نخستوزیر فرانسه هنگام اعلام ممنوعیت مصرف این سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف گفت: داخل آنها نیکوتین نیست اما کشیدن آن همراه با یک ژست است که جوانان به آن عادت میکنند. آنها به این ترتیب به سمت سیگار کشیدن میروند و ما باید چنین روندی را متوقف کنیم.

 استرالیا و نیوزیلند

نیوزیلند که به دلیل دستورالعملهای سختگیرانه ضد دخانیات شهرت دارد، از ماه اوت امسال ممنوعیت موثری را در این خصوص اعمال کرده است. وضع این محدودیتها در نیوزیلند یک ماه پس از آن صورت گرفت که استرالیا اقدامات مشابهی را به اجرا گذاشت. دولت این کشور صنعت تنباکو و دخانیات استرالیا را به تلاش برای جذب نسل بعدی نوجوانان به نیکوتین متهم کرده است. سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف که اولین بار در ایالات متحده و در سال ۲۰۱۹ ابداع شدند به سرعت در بین نوجوانان محبوبیت یافتند و این روند به سرعت از اقیانوس اطلس عبور کرد. هرکدام از این سیگارها حدود ۶۰۰ پک به مصرفکننده اجازه کشیدن میدهند که معادل تقریبا ۴۰ نخ سیگار است. گزارشها نشان میدهد که ۱۴ درصد از نوجوانان انگلیسی بین ۱۴ تا ۱۷ سال بیش از یک بار در هفته از از سیگارهای الکترونیکی استفاده میکنند. این در حالی است که یک نظرسنجی در فرانسه نشان میدهد بیشتر از یک نوجوان از هر ۱۰ نوجوان، سیگار الکترونیک را امتحان کردهاند و این عدد در حال افزایش است. این نظرسنجی همچنین نشان میدهد که ۱۷ درصد از نوجوانان فرانسوی ابتدا از سیگارهای الکترونیک یکبار مصرف شروع کرده و سپس به محصولات دیگر دخانیات روی آوردهاند. طعم شیرین سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف، جزو وسوسهکنندهترین استدلالهای بازاریابی برای ترغیب مصرفکنندگان جوان به شمار میرود. به گفته سازمان نظارت بر صنعت دخانیات فرانسه، ترکیب میوهای، طعمهای مختلف، بستههای رنگی و سرگرمکننده و تبلیغات توسط اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی مهمترین عوامل برای جذب نسل جدیدی از افراد به این نوع از دخانیات هستند.

این در شرایطی است که با افزایش شمار تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که سیگارهای یکبار مصرف بیضرر نیستند و بسیار اعتیادآور هستند. یک سازمان مبارزه با دخانیات پیشتر گزارش داده بود که تقریبا نیمی از کاربران این اقلام روزانه عوارض جانبی مانند سرفه، تنگی نفس و تپش قلب را تجربه میکنند.

 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

محرم

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

دولت آتی و چالش‌های پیش رو

اردیبهشت ماه پرکار نیروی انتظامی

بازار ویپ در ایالات متحده به 2.67 میلیارد دلار رسید

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

یک هزار تنباکو کار اصفهانی از کار بیکار شدند

پیشنهاد جریمه ۱۰۰ میلیونی برای تخلفات تبلیغاتی

BAT همچنان متعهد به آینده بدون دود است

سیگار هم برای شما ضرر دارد و هم محیط‌زیست

نقش دخانیات در اقتصاد تایلند

دوگانه صنعت دخانیات -سلامت؛ ضرورت‌ها و ابعاد مغفول

نهادینه‌سازی فرهنگ بدون دخانیات در پایانه‌ و سراهای محلات

صرافی‌های غیرمجاز، منبع تامین پول سیگار قاچاق

اظهارات متناقض درباره سطح زیر کشت توتون در ایران

پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی شهادت‌ رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان

حادثه برای رئیس جمهور

آیت‌ا... رئیسی و تیم همراه به شهادت رسیدند

روزشمار هفته ملی بدون دخانیات سال ۱۴۰۳ اعلام شد

امضا تفاهم نامه همکاری مشترک بین استانداری گلستان و شرکت دخانیات ایران

نهضت تنباکو، نخستین جنبش سراسری مردم علیه استبداد + فیلم

جنبش تنباکو؛ نخستین و گسترده‌ترین جنبش مردمی علیه استبداد

انتصاب مسعود حشمتی پور به عنوان مشاور وزیر و رئیس مرکز طراحی ، توسعه و راهبری سامانه های جامع وزارت صمت

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به محصولی که نمی‌توان به آن اعتماد کرد!

«ساعت شش صبح خدا بخیر کنه» !!!

دستاوردهای شرکت دخانیات در نمایشگاه ایران اکسپو

قاچاق چند میلیون دلاری سیگار ناسالم