آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت
مطالعات معتبر جهانی در مورد ویپ‌‏‌ها چه می‌‏‌گویند؟

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

استفاده از سیگارهای الکترونیکی منجر به وابستگی به نیکوتین می‌شود.

به گزارش توتون صنعت به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، استفاده از سیگارهای الکترونیکی (vape) در سال‌های اخیر به‌ویژه در بین جوانان به شدت رواج یافته است و این در حالی است که سازمان‌های جهانی مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت می‌‌‌گویند این محصولات دارای ترکیباتی هستند که به شدت روی سلامت افراد تاثیر مستقیم گذاشته و انواع تهدیدهای جانی را به همراه دارند و در برخی موارد باعث تغییرات ژنتیکی و تحول در دی‌ان‌ای افراد می‌‌‌شوند. موسسه بهداشت عمومی ‌‌‌استرالیا در گزارشی اخیرا بر این موضوع تاکید کرده که اغلب سیگارهای الکترونیکی دارای مقادیر قابل‌توجهی نیکوتین هستند، حتی اگر ادعا کنند عاری از این ماده هستند. نیکوتین یکی از مواد مهم اعتیادآور و سمی ‌‌‌است که روی سلامت مغز افراد به‌ویژه در حوزه‌‌‌هایی مانند تمرکز، یادگیری، حافظه و تغییرات حالات و روحیات اثر منفی بر جای می‌‌‌گذارد.


 همه ویپ‌‌‌ها خطرناک هستند
بر اساس این گزارش همه سیگارهای الکترونیکی اعم از آنها که دارای نیکوتین نیستند می‌توانند شامل مقادیر خطرناکی از مواد مضر برای بدن اعم از مایعات و آئروسل‌‌‌های استنشاقی باشند که بسیاری از آنها محتوی مواد سرطان‌‌‌زای شناخته‌شده همچون فرمالدهیدها، استون، استالدئید، آکرولئین و فلزات سنگین مانند نیکل، قلع و سرب هستند. (فرمالدهیدها موادی هستند که مورد استفاده آنها در چسب‌‌‌های صنعتی و برای نگهداری اجساد در بیمارستان‌‌‌ها و خانه‌‌‌های تدفین است. استون به طور کلی در پاک‌‌‌کننده لاک ناخن یافت می‌شود. استالدئید در مواد شیمیایی، عطر و پلاستیک به کار می‌‌‌رود و آکرولئین معمولا در علف‌‌‌کش‌‌‌ها یافت می‌شود.)
این مواد همچنین می‌توانند شامل موادی مانند پروپیلن گلایکول، ترکیبات پلی‌‌‌استر، ضدیخ‌‌‌ها و گلیسیرین‌‌‌های گیاهی باشند که در طعم و مزه آنها تاثیر دارد. کارشناسان می‌‌‌گویند بخارات سمی ‌‌‌ناشی از مصرف این نوع سیگارها می‌تواند در ابتدا عوارضی مانند تحریک دهان و راه‌‌‌های هوایی، سرفه‌‌‌های مداوم، تهوع و استفراغ، درد قفسه سینه و تپش قلب را به همراه داشته باشد، اما به تدریج با استنشاق بیش از حد این گازها و مواد علائمی‌‌‌ همچون مسمومیت و تشنج، وابستگی به نیکوتین، مشکلات تنفسی و آسیب دائمی ‌‌‌ریه و آسیب به مغز در حال رشد نوجوانان را نیز بروز دهد. این در حالی است که برخی از مواد شیمیایی موجود در آئروسل‌‌‌های سیگار الکترونیکی می‌توانند باعث آسیب dna شوند.
با این حال یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جامعه پزشکی در مورد استفاده از این نوع سیگارها خطر بیماری‌‌‌های ریوی، بیماری قلبی و سرطان‌‌‌هاست که برخی مطالعات از بروز این بیماری‌‌‌ها حکایت دارند.  از طرفی تحقیقات موسسه بهداشت استرالیا نشان می‌دهد ارتباطی قوی بین کشیدن سیگار الکتریکی و رفتارهای سیگار کشیدن با استفاده از محصولات سنتی دخانی وجود دارد به‌‌‌طوری که جوانانی که ویپ می‌‌‌کشند سه برابر بیشتر احتمال دارد سیگار هم مصرف کنند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران سیگار الکترونیکی به استفاده همزمان از محصولات تنباکوی معمولی (دوکاربر) نیز ادامه می‌دهند که این افراد در مقایسه با افرادی که صرفا از محصولات تنباکوی معمولی استفاده می‌کنند، خود را در معرض سطوح بالاتری از مواد شیمیایی سمی ‌‌‌قرار می‌دهند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد شماره:5952
 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم