دادخواستی برای ابطال ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

دادخواستی برای ابطال ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

 قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در پانزدهم شهریورماه سال 1385 به تصویب مجلس شورای اسلامی و در مهرماه همان سال به تایید شورای نگهبان و آیین نامه اجرایی قانون نیز در اول مهرماه سال 1386 به تصویب هیأت وزیران رسیده است.

در ماده 15 قانون آمده است:

«ثبت هر گونه علامت تجاری و نام خاص فرآوردههای دخانی برای محصولات دخانی و بالعکس ممنوع است».

به تأسی از ماده 15 قانون در ماده 3 آیین نامه اجرایی آن چنین آمده است:

«استفاده از نام و علامت تجاری شرکتهای تولیدکننده انواع فرآوردههای دخانی به روی دیگر کالاها که تبلیغ مصرف مواد دخانی محسوب شود ممنوع است.»

اخیرا دادخواستی از طرف اشخاص حقیقی به دیوان عدالت اداری تسلیم شده است که طی آن درخواست گردیده این ماده از آییننامه به دلیل عدم انطباق آن با ماده 15 قانون به دلایل زیر ابطال شود: طبق قانون تنها «ثبت» علامت و نام فرآوردههای دخانی برای محصولات غیردخانی و بالعکس ممنوع گردیده است؛ در حالی که در ماده 3 آیین نامه استفاده از نام و علامت تجاری شرکتهای تولیدکننده دخانیات موضوع ممنوعیت است. ثبت و استفاده از علامت دو موضوع مجزا و متفاوت از هم میباشند و ماده 3 آیین نامه در این مورد از حکم مندرج در ماده 15 قانون فراتر رفته است. در ماده 15 قانون حکم ممنوعیت شامل «علامت تجاری محصولات دخانی» و «نام خاص فرآوردههای دخانی» است اما در ماده 3 آیین نامه این ممنوعیت به «نام و علامت تجاری شرکتهای تولیدکننده فرآوردههای دخانی» یادشده است و نام تجاری شرکتهای تولیدکننده فرآوردههای دخانی را نیز مشمول ممنوعیت میداند که با ماده 15 قانون در تعارض است. در ماده 15 قانون از «نام تجاری» سخنی به میان نیامده است و نام خاص فرآوردههای دخانی ناظر بر نام تجاری شرکتهای تولیدکننده نیست.

همچنین ماده 3 آیین نامه استفاده از علامت تجاری محصولات دخانی راجع به دیگر کالاها را تبلیغ مواد دخانی محسوب نموده است. در حالی که این ممنوعیت در ماده 15 قانون ناظر به ثبت علائم تجاری فرآوردههای دخانی برای محصولات غیردخانی است.

توتون صنعت: با توجه به تغییر و تحولاتی که بعد از تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین نامه اجرایی آن در نظام اداری کشور و ساختار صنعت پیش آمده از جمله ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنعت و معدن و تشکیل وزارت صمت و نیز انتزاع وظایف حاکمیتی از شرکت دخانیات ایران بازنگری در قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین نامه اجرایی آن ضروری مینماید. طبق ماده یک قانون، وزارت بازرگانی عضو ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات بوده که در حال حاضر میبایست وزارت صمت جایگزین آن شود. همچنین مفاد دیگری از آیین نامه از جمله ماده 13 آن ناظر به تکالیفی برای وزارت بازرگانی است که دیگر وجود ندارد.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سیگار امسال چقدر افزایش قیمت داشت؟

الزام به بارگذاری مجوز فعالیت تجاری در سامانه جامع تجارت

قیمت سیگار در پایان اردیبهشت 1400

درخواست مهلت برای اجرای دستورالعمل ثبت پروانه کسب خرده فروشان در سامانه جامع تجارت

روسیه مشتاق توتون گلستان

برگزاری اولین جلسه شورای هماهنگی و تلفیق تدوین برنامه هفتم توسعه

تبدیل وضعیت160 نفر از کارگران مجمتع دخانیات گیلان

پیشنهاد انتزاع وظایف حاکمیتی صنعت دخانیات

نفوذ جنبش تنباکو در لایه های بالای جامعه

فتوای میرزای شیرازی سرنوشت جنبش را تعیین کرد

مرور محتوای مطبوعات در نهضت تنباکو

مرور تاریخ تحریم تنباکو از نگاه ابراهیم تیموری

نقش مهم روزنامه و تلگراف در جنبش تنباکو

دادخواستی برای ابطال ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

24 اردیبهشت سالروز لغو امتیاز تنباکو

خداحافظی با «ترابوزان» به دلیل تغییر ذائقه

با ایجاد توازن در مالیات ارزش افزوده مانع از قاچاق دخانیات شویم

دودی که از بازار قاچاق بلند می شود

صادرات توتون در عصر پهلوی اول

آمار تولیدات محصولات دخانی

حضور مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در کمیسیون اجتماعی مجلس

سیر تحولات یک صندوق بازنشستگی

افزایش قیمت تأثیری بر کاهش مصرف سیگار ندارد

تجدید نظر در الزام به درج قیمت برروی محصولات دخانی

فساد سیستمی