بازار سیگار نظارت موثر ندارد 
450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی به وزیر صمت اعلام کرد:

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نامه‌ای که در بهمن ماه به وزیر صمت نوشت در مورد فقدان نظارت، تخلفات متعدد در بازار کالای دخانی و فراوانی کالای قاچاق هشدار داد و خواستار تدوین برنامه‌های راهبردی و نظارت موثر و بیشتر واحدهای آن وزارتخانه شد. در این نامه آمده است هر اندازه که سیاست‌های انقباضی نسبت به تولیدات قانونی سیگار در داخل کشور بیشتر اعمال می‌گردد، تولید رسمی با محدودیت و کاهش همراه شده، در عوض سیگارهای تقلبی و قاچاق، روند صعودی و روبه رشدی را از خود نشان می‌دهد. این نامه به شرح زیر است.


جناب آقای دکتر علی آبادی
وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت 
باسلام و احترام 
به استحضار عالی می‌رساند؛ گزارش‌های واصله و رصد و پایش‌های به عمل آمده، حاکی از آن است که بازار سیگار کشور به علت فقدان نظارت موثر و مستمر و سطح نازل ریسک به رفتارهای مجرمانه، متخلفانه به عرصه درآمدزایی کلان تبدیل شده است به طوری که سطوح مختلف فرایند تأمین مواد اولیه، تولید محصولات دخانی، توزیع و عرضه آن، آمیخته به تخلفات متعددی از قبیل گرانفروشی، قاچاق و توزیع در شبکه‌های غیررسمی و تقلب می‌باشد. 
براساس آنچه در سال گذشته از تحلیل بازار سیگار به دست آمده و حائز اهمیت می‌باشد ارزش مالی تولید 70 میلیارد نخ کل شرکت‌های تولیدی سیگار کشور برابر با 300 میلیون دلار بوده، در حالی که قاچاق 10 درصدی سیگار با ارزش مالی 450 میلیون دلار یعنی 5/1 برابر تولید رسمی کشور شده و تا سطح خرده فروشان از قبیل سوپرمارکت‌ها و دکه‌های روزنامه فروشی پوشش و امتداد یافته است. 
به همین سبب، موقعیت ایران در معاملات سیگار با حجم انبوه، ترانزیت قاچاق سیگار و محصولات تقلبی را موجب گردیده و به میزانی که سیاست‌های انقباضی نسبت به تولیدات قانونی سیگار در داخل کشور بیشتر اعمال می‌گردد، تولید رسمی با محدودیت و کاهش همراه شده، در عوض سیگارهای تقلبی و قاچاق، روند صعودی و روبه رشدی را از خود نشان می‌دهد. 
بنابراین، تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی و نظارت میدانی بر واحدهای تولیدی، پخش‌های کشوری، استانی و خرده فروشان به منظور ساماندهی بازار سیگار، رعایت قیمت‌های تعیینی و ضوابط و مقررات اعلامی ضرورت دارد. لذا شایسته است دستور فرمایند تا واحدهای مربوطه آن وزارتخانه به منظور اعمال نظارت مستمر و موثر بر زنجیره تأمین، تولید، پخش تا سطح عرضه، جلوگیری از سودجویی دلالان، واسطه‌ها و همسویی با مهار تورم و کنترل نوسان‌های قیمتی اقدامات لازم قانونی را معمول نمایند. 
بنابر مراتب فوق، در صورت مشاهده تخلفات و ارسال گزارش به این سازمان موارد به صورت ویژه و خارج از نوبت رسیدگی و رأی مقتضی صادر می‌گردد. ضمناً این سازمان آمادگی همه جانبه را برای برگزاری گشت‌های مشترک با حضور روسای شعب سیار اعلام می‌نماید.
این نامه توسط مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت به کلیه ادارات استانی آن وزارتخانه وهمچنین توسط رئیس اتاق اصناف ایران به کلیه روسای اتاق‌های اصناف سراسر کشور جهت نظارت بیشتر و برخورد قانونی با متخلفان ابلاغ شده است.
 

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم