پیش به‌سوی دهمین اجلاس اعضای معاهده سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات (COP10)

پیش به‌سوی دهمین اجلاس اعضای معاهده سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات (COP10)

دهمین اجلاس اعضای (COP10) معاهده سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات (WHO FCTC) از 20 تا 25 نوامبر در پاناما برگزار می‌شود و پس از آن سومین نشست طرف‌های پروتکل حذف تجارت غیرقانونی در محصولات تنباکو برگزار می‌گردد. (3MOP)

به گزارش توتون صنعت ، این اولین‌بار از سال 2018 است که این جلسات به صورت حضوری برگزار می شود. آخرین جلسه در سال 2021 برگزار شد و تقریباً تمامی تصمیمات را به دهمین اجلاس (cop10) موکول کرد. با این حال، آنچه از نهمین اجلاس (cop9) حاصل شد، تصمیم به پیشبرد توسعه و راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری برای تأمین درآمد بود که برای حمایت از فعالیت‌های معاهده کنترل دخانیات (fctc) استفاده می‌شد. برای نظارت بر این صندوق، کمیته ای متشکل از "متخصصان در مدیریت مالی و سرمایه گذاری" و "ناظران جامعه مدنی" ایجاد می‌گردد که همگی توسط هیأت حاکمه معاهده کنترل دخانیات (fctc) و بانک جهانی انتخاب می شوند.
معاهده کنترل دخانیات (fctc) که به‌عنوان اولین معاهده بین‌المللی برای رسیدگی به مضرات تنباکوی قابل‌احتراق 20 سال پیش‌طراحی شد، دامنه رسیدگی‌های خود را به محصولات تنباکویی جدید مانند سیگارهای الکترونیکی، تنباکوی گرم‌شده و کیسه‌های نیکوتین گسترش داد و در فهرست خود گنجانید. محصولات جایگزین مضرات کمتری نسبت به تنباکوهای قابل‌احتراق دارند. باوجود اینکه در ماده (d1) معاهده کنترل دخانیات (fctc) ، کنترل دخانیات را به‌صورت: "محدوده‌ای از عرضه، تقاضا و راهبردهای کاهش آسیب تعریف می‌کند که باهدف بهبود سلامت یک جمعیت از طریق حذف یا کاهش مصرف محصولات دخانی و کاهش در معرض دود تنباکو قرار گرفتن"، تعریف شده است.
مقالاتی که مورد بحث قرار می‌گیرند، اقداماتی را که برای کاهش تقاضا و همچنین عرضه محصولات دخانی ضروری است، موردبحث قرار می‌دهند، اما هیچ مقاله‌ای وجود ندارد که به طور خاص بر کاهش آسیب تمرکز کند و همان‌طور که تا به‌ حال دیده شده است، روش ترجیحی معاهده کنترل دخانیات (fctc) برای کنترل تنباکو، ممنوعیت کامل و نابودی تنباکو در همه اشکال به‌جای کاهش آسیب است. 
نمایندگان موضوعاتی از جمله "تصویر تنباکو در رسانه‌های سرگرمی"، "اقدامات کنترل دخانیات آینده‌نگر" و "محصولات دخانیات جدید و نوظهور" را در دستور کار موقت دهمین اجلاس اعضا (cop10) قرار داده‌اند. هرچند اسنادی که توسط سازمان بهداشت جهانی (who) و دبیرخانه معاهده ارائه می‌شوند، باید تا حدودی جالب‌توجه باشد، اما، می‌توان حدس زد که جهت کلی بحث بر کاهش ریسک محصولات متمرکز نخواهد بود.
گزارش اخیر معاهده کنترل دخانیات (fctc) در مورد "تنظیم محتویات و افشای محصولات تنباکو، از جمله قلیان، تنباکوی بدون دود و محصولات تنباکوی گرم‌شده" استفاده از سیگارهای الکترونیکی را به‌عنوان روشی برای ترک سیگار رد می‌کند؛ زیرا شواهد "کم" یا "ناکافی" برای اثبات آن وجود دارد. گزارشی از نشست معاهده سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات (who fctc) در منطقه‌ای مدیترانه شرقی در ماه مارس می‌گوید: "ضروری است نه‌تنها کنترل محصولات تنباکوی جدید و نوظهور همانند کنترل محصولات تنباکوی سنتی صورت پذیرد، بلکه دولت‌ها باید قوانین مربوط به محصولات دخانی و محصولات نوظهور را با به‌روزرسانی منظم برای گنجاندن قوانین جدید، بهبود بخشند."
به نظر می‌رسد که احتمال کمی وجود دارد که محصولات جدید تنباکو در دهمین اجلاس اعضا (cop10) به‌صورت منطقی و عادلانه موردبحث و بررسی قرار گیرند، زیرا کارگروهی که وظیفه جمع‌آوری شواهد علمی در خصوص این محصولات را بر عهده دارد تاکنون این کار را انجام نداده است. این کارگروه در هشتمین اجلاس اعضا (cop8) در سال 2018 به خاطر همه‌گیری کرونا به حالت تعلیق درآمد و این تعلیق در طول نهمین اجلاس اعضا (cop9) نیز ادامه داشت. طی بررسی که توسط دفتر نهمین اجلاس اعضا (cop9) در سال 2020 از کشورهای عضو انجام داد، 60 درصد این کشورها اعلام نمودند که می‌خواهند کارگروه خود را از سر بگیرند. در سال 2021 کشورهای عضو دوباره مورد بررسی قرار گرفتند. که اکثریتی شامل 49 کشور اعلام داشتند خواستار فعال شدن مجدد گروه کاری بودند و اقلیتی دیگر خواهان جایگزینی گروه با "گروه مشورتی از کارشناسان و شرکای مربوطه" دعوت شده توسط دبیرخانه معاهده کنترل دخانیات (fctc) بودند. با این حال، به نحوی دفتر این نتایج را به عنوان نشان‌دهنده «حمایت اندک از فعالیت مجدد کارگروه» به جای «گروهی متخصص برای بررسی و ارائه توصیه‌هایی به اجلاس اعضا (cop) در جلسه آینده در مورد موضوعات و شواهد مرتبط ایجاد شده و در مورد مقررات محتویات و افشای محصولات دخانی» تفسیر کرد. همه ما می‌توانیم در مورد اعضای متخصص آن گروه و دیدگاه آن‌ها حدس بزنیم. 
می‌توان انتظار داشت که مانند جلسات قبلی اجلاس، دهمین اجلاس اعضا (cop10) دوباره به‌صورت محرمانه برگزار شود و تنها به گروه کوچکی از نمایندگانی که دیدگاه ضددخانیات دارند، اجازه شرکت داده شود. همچنین ممکن است تعداد انگشت‌شماری از رسانه‌های منتخب و سازمان‌های غیردولتی اجازه شرکت در اجلاس دهم را داشته باشند، اما هیچ‌کدام نماینده صنعت و مصرف‌کنندگان محصولات دخانی نیستند. پیش‌تر نیز درخواست کارشناسان شناخته‌شده حوزه کاهش آسیب دخانیات برای شرکت در جلسات قبلی cop به‌عنوان ناظر رد شده بود و به‌احتمال زیاد این بار نیز این درخواست رد خواهد شد. دلیل ارائه شده برای عدم‌تایید، این است که کارشناسان، سازمان‌های غیردولتی و نمایندگان رسانه‌ها مذکور با صنعت دخانیات ارتباط دارند و ازآنجایی‌که ماده (3-5) معاهده کنترل دخانیات (fctc) اعلام می‌کند: "در تنظیم و اجرای سیاست های بهداشت عمومی در رابطه با کنترل دخانیات، طرف‌ها باید برای محافظت از این سیاست‌ها در برابر منافع تجاری و سایر منافع صنعت دخانیات مطابق با قوانین ملی اقدام نمایند" لذا این گروه‌ها مجاز به مشارکت در این اجلاس نیستند. اما این نباید مانع از حضور مصرف‌کنندگان شود، زیرا مصرف‌کنندگان در واقع همان‌هایی هستند که معاهده سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات (who fctc) و همه حامیان بهداشت عمومی و ضد دخانیات ظاهراً می‌خواهند از آن‌ها در مقابل صنعت بزرگ و بد دخانیات محافظت کنند. ائتلاف حامیان کاهش آسیب دخانیات آسیا و اقیانوسیه (caphra) مجدداً بر لزوم شرکت مصرف‌کنندگان محصولات دخانی در دهمین اجلاس اعضا (cop10) تأکید کرده و در ماه مارس با هیأت‌های نمایندگی معاهده کنترل دخانیات (fctc) از کشورهای مختلف مکاتبه نموده و درخواست شرکت حداقل یک مصرف‌کننده محصولات کم‌خطر دخانی را در هر هیأت داده است. به گفته‌ی نانسی لوکاس، هماهنگ‌کننده اجرایی ائتلاف حامیان کاهش آسیب دخانیات آسیا و اقیانوسیه (caphra)، تا آن زمان، هیچ کشوری درخواستی برای گنجاندن مصرف‌کنندگان در هیأت‌های خود انجام نداده بود. لوکاس افزود: " این فقدان حضور مصرف‌کنندگان یکی از دلایل اصلی اطلاعات نادرست و شکست سیاست فعلی کنترل تنباکو در مورد نیکوتین از جمله ویپینگ، ناس و محصولات تنباکوی گرم‌شده بوده است."
اگر برخی از اعضای هیأت‌های نهمین اجلاس اعضا (cop9) در دهمین اجلاس نیز حضور داشته باشند، هنوز امیدواری‌هایی وجود دارد که هیأت‌های نمایندگی برخی از کشورها در دهمین اجلاس با رویکردی منطقی‌تر، آگاهانه‌تر و عملی‌تر در بحث‌ها شرکت کنند. دو سال پیش هیأت فیلیپینی با بیان اینکه: "درحالی‌که تنباکو منبعی برای بیماری است، اما راه مناسبی برای اخذ مالیات است که این مالیات، بودجه برای برنامه‌های مهم دولتی مانند کاهش فقر، سلامت همگانی و برنامه‌های بهبودی کووید-19 فراهم می‌کند " موج جدیدی ایجاد نمود. هیأت فیلیپینی پا را فراتر گذاشته و جرأت کرد از سازمان بهداشت جهانی درخواست کرد این واقعیت را در نظر بگیرد بحث‌هایی که در دهمین اجلاس مطرح می‌شود "مستلزم مشارکت فعال همه طرف‌ها و رایزنی‌های فراگیر با همه ذی‌نفعان است و درخواست همه ما این است."
هیأت‌هایی از کشورهای دیگر همچون نمایندگان جمهوری دومینیکن، گواتمالا، نیکاراگوئه و زیمبابوه نیز در مورد اهمیت صنعت تنباکو اظهارنظر کرده و اشاره نمودند که این صنعت یکی از ذی‌نفعان گفتگوها است. در این اجلاس، این نمایندگان متهم به «تأثیرپذیری» از صنعت دخانیات شده بودند.
این هیأت‌ها را باید به‌خاطر شجاعتشان در بیان آنچه که تقریباً برای همه به‌جز سازمان بهداشت جهانی و معاهده کنترل دخانیات آن و متحدانشان بدیهی است، ستایش کرد. امیدواریم این هیأت‌های شجاع ساکت نشوند و تعداد فزاینده‌ای از صداها در ماه نوامبر به آن‌ها ملحق شوند. درحالی‌که غیرمنطقی است که امیدوار باشیم این امر هرگونه تغییرات اساسی بر دهمین اجلاس اعضا (cop10) ایجاد نماید؛ ولی هر تغییر مثبت، هر چقدر هم که کوچک باشد، باید مورد تحسین قرار گیرد.

نویسنده: staff report
تاریخ: 16، اکتبر، 2023
مترجم : امید مرادی
منبع: tobacco asia
 

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم