پرداخت 20 هزار میلیارد تومان مالیات توسط صنعت دخانیات
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در پاسخ به توتون صنعت مطرح کرد:

پرداخت 20 هزار میلیارد تومان مالیات توسط صنعت دخانیات

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی، مالیات پرداختی توسط صنعت دخانیات در سال گذشته را 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش توتون صنعت، محمدرضا تاجدار، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در نشستی خبری که در محل آن انجمن برگزار شد، در پاسخ به توتون صنعت درباره میزان مالیات پرداختی صنعت دخانیات بیان کرد: متاسفانه عدد و رقم درستی از مالیات صنعت دخانیات گزارش نمی‌شود. وی افزود: درگزارش‌ها، میزان مالیات پرداختی صنعت دخانیات سه هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود اما بزرگترین شرکت ما در سال 1401، 13 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است. تاجدار گفت: صنعت دخانیات کشور بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان مالیات در سال گذشته پرداخت کرده است، ولی هیچ وقت گزارش درستی در این رابطه ارائه نشده است تا با فریبکاری عدد مالیات جدید را برای دخانیات مصوب کنند. وی افزود: با عدد و رقم پایین و غیر واقعی می‌توانند مصوبه افزایش مالیات را بگیرند. اگر درست اطلاعات بدهند، در حوزه تصمیم‌گیری بهتر عمل خواهد شد.


 کاهش تولید محصولات دخانی
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از کاهش تولید در این صنعت خبرداد و گفت: در 6 ماهه نخست سال گذشته 36 میلیارد و 190 میلیون نخ سیگار در کشور تولید شده که این رقم با هشت درصد کاهش در 6 ماهه نخست امسال به 33 میلیارد و 440 میلیون نخ سیگار رسیده است.
وی ادامه داد: در تولید تنباکوی معسل هم با توجه به مالیات مضاعف وضع شده برای این صنعت، با 32 درصد افت تولید مواجه بوده‌ایم. در 6 ماهه نخست سال گذشته دو هزار و 56 تن تنباکوی معسل تولید شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به یک هزار و 400 تن رسیده است.
به گفته تاجدار در تنباکوی معسل از توتون داخلی استفاده می‌شود و محصول مزارع ایران در خرمن سیگار کمتر کاربرد دارد. 
وی افزود: درگذشته همواره عدم خرید توتون تولید داخل مورد مناقشه بود و کشاورزان نسبت به این مسئله معترض بودند. شرکت دخانیات مجبور بود که توتون‌های تولید داخل را در شرایطی که به آن نیاز ندارد، بخرد تا غائله را جمع کند.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی ادامه داد: اما در دو تا سه سال اخیر که افزایش غیر متعارف عوارض و مالیات در تنباکوی معسل رخ داد، با وجود آنکه برندهای معروف واحدهای خود را تعطیل کردند و تولید واقعی تنباکوی معسل نداریم، واردات واقعی هم نداریم، محصول توتون تولید داخل روی دست کشاورزان باقی نمی‌ماند.
وی گفت: قاچاقچی‌ها به عرصه خرید توتون وارد شده و تمام توتون شمال را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کنند. این توتون‌ها در تولید تنباکوی معسل جعلی و تقلبی استفاده می‌شود.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی یادآور شد: تولید تنباکوی معسل نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و در یک فضای کوچک قابل تولید است. ضمن آنکه در چنین روندی آمار درستی هم به مرکز برنامه‌ریزی ارائه نمی‌شود و این مسئله قطعا بر عایدی دولت تاثیر می‌گذارد.


 خطر در کمین امنیت غذایی
به گفته تاجدار، 70 واحد تولیدی تنباکوی معسل در 6 ماهه ابتدایی سال جاری، اعلام کرده‌اند که 1400 تن محصول تولید کرده‌اند. در حالی که مصرف سالیانه تنباکوی معسل در ایران 12 هزار تن است. وی افزود: وقتی توتونی روی دست کشاورز باقی نمی‌ماند، در شرایطی که سطح زیر کشت بالا رفته است، مشخص است که این توتون جایی مصرف می‌شود. رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی بیان کرد: اگر این رویه ادامه یابد خیلی از مزارع که در آن نهاده‌های دامی، گندم، جو، غلات و دانه‌های روغنی کشت می‌شود، به دلیل منافع کشت توتون زیر کشت این محصول رفته و شرایط امنیت غذایی کشور قطعا تغییر می‌کند.


 عمده افت تولید مربوط به سیگار داخلی با نشان ایرانی
تاجدار عمده افت تولید در حوزه سیگار را مربوط به سیگار داخلی با نشان ایرانی اعلام کرد و افزود: در گذشته هشدار داده بودیم که وضع مالیات نخی به ضرر تولیدکننده داخلی تمام خواهد شد.
وی بیان کرد: تولیدکننده داخلی با نشان ایرانی بالای 20 درصد کاهش تولید داشته است. این در حالی است که شرکت‌های بین‌المللی بخشی از این کاهش را با تولیدات خود جبران کردند و در این برندها در مجموع هشت درصد کاهش تولید داشتیم.


 دستگاه‌های تولید سیگار خانگی راهی ایران می‌شود
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در این نشست خبری گریزی هم به شرایط تولید سیگار در کردستان عراق زد و نسبت به گسیل شدن دستگاه‌های تولید سیگار خانگی به سمت ایران هشدار داد. 
وی افزود: بالای 50 واحد تولیدی در کردستان عراق با هدف ارسال سیگار به ایران و ترکیه، انواع سیگار مارلبرو و وینستون جعلی تولید کرده و به شیوه کوله‌بری به صورت تضمینی وارد ایران می‌کنند. 
تاجدار گفت: در گذشته فکر می‌کردم مسیر ورود کالای قاچاق فقط همین کارخانه‌های تولید سیگار در کردستان عراق است، اما اخیرا تیمی به این منطقه فرستادیم که گزارشی درباره دستگاه‌های تولید سیگار خانگی برای ما آوردند. این دستگاه‌ها پنج هزار دلار قیمت دارد و به راحتی می‌توان روزی 10 تا 15 کارتن سیگار به کمک آنها در خانه تولید کرد. وی افزود: اگر این رویه مالیات ستانی ادامه یابد، هر خرده فروش می‌تواند یکی از این دستگاه‌ها را خریداری کرده و به جای توتون، آخال کارتن در تولید سیگار استفاده کند و سیگار تقلبی به بازار عرضه کند. 
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی بیان کرد: در تولید مارلبروی قاچاق در کردستان عراق از کارتن و یک گیاهی که خرد شده استفاده می‌شود و محصول تولیدی در سطح شهرها به فروش می‌رسد. 
وی ادامه داد: اگر مالیات ستانی از صنعت دخانیات به همین سبک و سیاق ادامه یابد، قطعا خیلی از خرده فروش‌ها با 300 میلیون تومان یک خط تولید سیگار راه‌اندازی کرده و انواع و اقسام برندهای جعلی را تولید می‌کنند. تاجدار با اشاره به تصویب بند پنج ماده 73 که اخیرا در مجلس رخ داد، از افزایش تکالیف مالیاتی صنعت دخانیات خبر داد و افزود: طی این سال‌ها هر قانونی مصوب شده است، بندهای وصول مالیاتی آن محقق شده و سایر بندهایش متاسفانه فراموش شده است. 
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی بیان کرد: بر اساس تصمیم وزارت صمت در ابتدای سال، سقفی برای واردات تعیین شد.
وی افزود: به دنبال جنگ روسیه و اوکراین یکی از مهمترین کارخانه‌های تولید استات به‌عنوان ماده اولیه تولید فیلتر که در روسیه قرار دارد، فعالیتش متوقف شد و قیمت استات با رشد 300 درصدی از پنج یورو به 12 تا 14 یورو رسید و تحویل آن به بعد از سال 2024 موکول شد. تاجدار اضافه کرد: به دنبال این رخداد، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند فیلتر آماده به کشور وارد کنند اما قوانین وضع شده توسط وزارت صمت، سبب شد به دلیل اینکه میانگین واردات ما نزدیک به صفر بود، نتوانیم فیلتر وارد کنیم و در نتیجه تولید متوقف شد.
وی گفت: با پیگیری‌های زیاد، خود وزیر مستقیم وارد عمل شد و سقف واردات دو سال گذشته به همراه 20 تا 25 درصد افزایش را برای واردات مصوب کرد. به این ترتیب شخصی که 10 میلیون دلار واردات دو سال گذشته‌اش بوده، امسال دوازده و نیم ( 12.500) میلیون دلار می‌تواند مواد اولیه وارد کند. حل این مشکل چهار ماه طول کشید. رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره به تقابل مجموعه‌های قدرتمندی نظیر وزارت بهداشت، کمیسیون مبارزه با دخانیات مجلس، کمیسیون بهداشت مجلس و جمعیت‌های مردم نهاد با صنعت دخانیات، تقلیل دادن جایگاه حاکمیتی این صنعت را عاملی برای انتقال مشکلات صنعت دخانیات به بدنه وزارت صمت اعلام کرد.
وی افزود: مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور که در جایگاه معاون وزیر بود، در طول زمان دچار تغییرات مختلف شد. ابتدا به ستاد صنایع دخانی تبدیل شد و با کوچکتر شدن این ساختار، امروز ذیل دفتر صنایع سلولزی در قالب مجموعه کوچکی به اسم گروه دخانی مدیریت می‌شود.
تاجدار تاکید کرد: صنعتی که بالای 20 هزار میلیارد تومان ورودی به خزانه دارد، صنعت مهمی است و با کوچک کردن ساختار حاکمیتی آن، نمی‌توان اهمیتش را کم کرد. این صنعت بالای 12 میلیون نفر مصرف کننده دارد که گرسنه می‌خوابند اما حتی تا یک ساعت در خیابان وقت صرف پیدا کردن سیگار می‌کنند.
وی نامه معاون وزیر صمت درباره عدم شمولیت صنعت دخانیات برای دریافت ارز نیمایی را هم عاملی برای افزایش قیمت دخانیات اعلام کرد. رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی یادآور شد: ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز طی یک نامه رسمی اعلام کرده است که در سال 1401، 9 میلیارد نخ سیگار قاچاق به کشور وارد شده است. ارزش سیگار قاچاق بین 350 تا 450 میلیون دلار است. کل صنعت دخانیات در سال گذشته، 300 میلیون دلار ارز دریافت کرده است. با توجه به تولید 70 میلیارد نخ سیگار در داخل و قاچاق حدود 10 میلیارد نخ سیگار به کشور، کل ارز دریافتی صنعت دخانیات با ارزبری محصول قاچاق برابری می‌کند.
وی گفت: در دهه 70، 85 درصد بازار در اختیار محصول قاچاق بود و فقط 15 درصد بازار در انحصار شرکت دخانیات و محصول داخلی بود. 30 سال زحمت کشیده شد که این نسبت تغییر کرده و 75 درصد بازار در اختیار محصول تولید داخل قرار بگیرد و 15 تا 20 درصد آن توسط محصول قاچاق تغذیه شود. تاجدار بار دیگر بر تعیین تکلیف واردات سیگار مالبرو تاکید کرد و افزود: نمی‌توان مسیر قانونی واردات این سیگار را مسدود کرد اما مسیر غیر قانونی آن را باز گذاشت.
وی همچنین با اشاره به مضرات کمتر سیگار حرارتی و الکترونیکی از مسئولان خواست نسبت به صدور مجوز برای تولید قانونی این محصول در داخل کشور چاره اندیشی کنند و ممنوعیت تولید این سیگار در داخل را بردارند.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی تصویب بند پنج ماده 73 قانون برنامه هفتم توسعه را عاملی برای رشد 20 درصدی قیمت دخانیات اعلام کرد.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم