تعیین عوارض دخانی پشت درهای بسته و در فضای بی خبری

تعیین عوارض دخانی پشت درهای بسته و در فضای بی خبری

توتون صنعت  ـ در یازدهم دی ماه خبرگزاری ایسنا به نقل از بهزاد ولی زاده رییس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت مطلبی را با عنوان « قیمت پایین سیگار در ایران دود حمایت از محصولات دخانی در چشم مردم» منتشر کرد. ایشان ارزش درآمدی قانون جدید مالیات ارزش افزوده را برای سال جاری 1231 میلیارد تومان و برای سال آتی 2310 میلیارد تومان اعلام کرده و اعلام داشته است که با حذف جزء ف تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 از ارزش درآمدی دولت از محل مالیات سیگار ۳۶۹۰ میلیارد تومان کاسته می شود، در ادامه به بررسی  حقیقت ماجرا می پردازیم

 متأسفانه تصمیم سازان اطلاعات دقیقی در اختیار تصمیم گیران و مسئولین قرار نمی دهند ایشان به گونه ای اظهارنظر کرده اند که گویی تا سال جاری کل مالیات پرداختی صنعت دخانیات محدود و معطوف به عوارض موضوع قانون مالیات ارزش افزوده مصوب سال 1387 و فقط ۱۵ درصد بوده و  ماده 73 قانون برنامه ششم هم با تصویب بند ف تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 اجرایی شده و قبل آن مالیاتی بابت ماده 73 قانون برنامه ششم پرداخت نمی شده است و اینک که ماده 73 لغو گردیده مالیات کالای دخانی با 3690میلیارد تومان کاهش از 6000 میلیارد تومان به ۲۳۱۰ می رسد.

اولاً : قانون برنامه ششم مصوب سال 1395 است و از ابتدای سال 96 عوارض مربوط به این ماده قانونی   سالانه وصول می شده است . با ضریب 10 درصد قیمت درب کارخانه برای برندهای ایرانی و 25 درصد برای  برندهای بین المللی و ارقام وصولی از این بابت طبق اعلام خزانه به شرح زیر  است .

سال

1396

1397

1398

1399

میلیارد تومان

758

1133

1700

2494

 

 

    

 

امسال هم انتظار می رود این مبلغ تا 9 ماهه اول سال جاری به 2500 میلیارد تومان رسیده باشد و این علاوه بر 15 درصد مالیات بر ارزش افزوده و دو درصد حق انحصار  است.

از دی ماه سال جاری قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شده و طی آن 15 درصد عوارض موضوع قانون قدیم مالیات بر ارزش افزوده با نرخ های درصدی مندرج در ماده 73 قانون برنامه ششم تجمیع شد .

این نیست که با لغو ماده 73 عوارض آن نیز منتفی شده باشد. بنابراین نه تنها درآمد مالیاتی دولت کاهش نمی یابد بلکه به دلایلی  افزایش هم می یابد. دولت در لایحه خود همان 6000 میلیارد تومان مالیات را برای سال آتی پیش بینی کرده و کاهشی در کار نبوده است. و بناست هرسال این ضرایب ۵ درصد رشد کند  منتها آقایان با اطلاعات ناقص پارسال هم در کمیسیون تلفیق عوارض نخی وضع کردند و وانمود کردند که این همان عوارض موضوع ماده 73 است در حالی که عوارض ماده ۷۳ جای خود داشت و همچنان از قبل  برقرار بود. و نتیجه این شد که تولید کننده عوارض مضاعف پرداخت کند.

   بعد از بررسی های طولانی مدت در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، کمیته های تخصصی و اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران در قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید ،عوارض موضوع ماده  73 با ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده قدیم تجمیع و نرخ های جدید معرفی  و متعاقب آن ماده ۷۳  قانون برنامه ششم  لغو شده تا هر دو موضوع در یک حوزه مالیاتی رسیدگی شود .

چرا واقعیات  منتقل نمی‌شود؟ چرا اعداد و ارقامی که در لایحه دولت آمده است را به زبان نمی آورند؟ متأسفانه برخی یا اطلاعات کافی از داده های موجود ندارند یا نمی خواهند اطلاعات صحیح در اختیار تصمیم گیران و مسئولین قرار گیرد و این کار هر سال تکرار می شود و عوارض دخانیات  بدون طی مراحل کارشناسی و یک شبه و به طور غافلگیرانه در پشت درهای بسته در کمیسیون تلفیق رونمایی می شود و هر گونه فرصت کارشناسی و تنویر  افکار عمومی و اطلاع رسانی صحیح به  تصمیم گیرندگان از مطلعین امر سلب می شود .

بخش قابل توجهی از مالیات پرداختی  صنعت دخانیات از نظرات پنهان می‌ماند این کتمان  اطلاعات از متولیان امر برای رسیدن به اهداف و اخذ مصوبات دلخواه به نوعی توهین به بصیرت و درجه آگاهی عموم نمایندگان ملت در مجلس هم هست.

  در ورای افزایش عوارض کالاهای دخانی کاهش تولید رسمی و قانونی در کشور ومتعاقب آن  رونق کالای قاچاق و هم چنین رونق تولید در امارات متحده عربی و کشورهای همجواراتفاق می افتد که به دنبال تصرف بازار دخانیات ایران هستند و از زمین‌گیر شدن تولیدکنندگان داخلی منتفع می شوند.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

هفته بدون دخانیات

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

دودی که از بازار قاچاق بلند می‌شود

حضور مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در کمیسیون اجتماعی مجلس

سیر تحولات یک صندوق بازنشستگی

تجدید نظر در الزام به درج قیمت برروی محصولات دخانی

فساد سیستمی

مراقب نفوذ مافیای قدرتمند قاچاق دخانیات باشیم

صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت دخانیات ایران

انتصاب سه عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی فولاد

صادرات توتون در عصر پهلوی اول

آغاز طرح ویژه مبارزه با کالای قاچاق از نیمه دوم فروردین

دستورالعمل نحوه اخذ ضمانت نامه بانکی در سال ۱۴۰۱

سیستمی شدن مجوزهای ارزی وزارت صمت برای تمام بازرگانان

مدیران صندوق فولاد در دولت اصلاحات

آغاز طرح ویژه مبارزه با کالای قاچاق از نیمه دوم فروردین

پرونده های فساد 10 هزار میلیارد تومانی مدیران سابق صندوق فولاد

قانون مالیات بر مصرف دخانیات اجرا نشد

اتفاقات عجیب در ماجرای وضع و حذف مالیات مضاعف دخانیات

مشکل تولید تنباکوی معسل حل می شود

موزه دخانیات ایران آیینه تمام نمای تاریخ صنعت

ماهنامه توتون صنعت در سال 1400

ضرورت تدوین سند راهبردی صنعت دخانیات

چرخش مدافعان سلامت از اهداف سلامت محور به اهداف درآمدی

افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران

جای دیگری دنبال مافیا بگردید!

خطری که رفع شد( کلیپ)