تهیه و تدوین سند جامع صنعت دخانیات ضروری است
مدیر مسئول نشریه توتون صنعت:

تهیه و تدوین سند جامع صنعت دخانیات ضروری است

امیراسکندری در رادیو گفت وگو عنوان کرد: برای صنعت دخانیات نمی توان یک شبه تصمیم گیری کرد و ضروری است سند جامع صنعت دخانیات با فرصت کافی و با انجام مطالعات کارشناسی دقیق تری تهیه و تدوین شود و مبنای عمل قرار گیرد.

 به گزارش توتون صنعت به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو؛ فرداد امیراسکندری، عضو سابق هیات مدیره شرکت دخانیات ایران و مدیر مسئول نشریه توتون صنعت در گفتگوی تلفنی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد اثر افزایش مالیات دخانیات به منظور کنترل مصرف دخانیات گفت: صنعت دخانیات دارای پیوندهایی با بخش‌‌های کشاورزی، بازرگانی، صنایع بالا دست و پایین دست و......بوده و سهمی در اشتغال و درآمدهای مالیاتی دولت دارد و دارای ظرفیت ارز آوری بوده و شدیدا مواجه با پدیده قاچاق است و در صورت غفلت از تولید، تامین تقاضای موجود تبعات ارزبری بالایی دارد و ضمن اینکه در این صنعت بهداشت و سلامت عمومی هم موضوع مهمی است لذا  صنعت به جد نیازمند سند جامع میباشد. نود سال صنعت دخانیات به شیوه انحصاری و دولتی اداره شده و در حوزه قوانین و مقررات و فضای کسب و کار و اجماع عمومی در ارتباط با آن ابهامات، چالشها و مناقشاتی مطرح است و پیشنهاد میشود سند جامع صنعت دخانیات با حضور و مشارکت کلیه عوامل و دستگاههای دخیل شامل وزارتخانههای صنعت معدن و تجارت، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی،وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی،ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اتاق بازرگانی صنعت،معدن و کشاورزی تهیه و تدوین شود نه اینکه یک شبه در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی و در جریان تصویب نهایی بودجه کل کشور و در فرصت اندک و با اطلاعات ناکافی و بعضا ناصحیح تصمیمات مهم برای صنعت گرفته شود و از مصوباتی رونمایی شود که پیشنهاد آن نه در لایحه دولت بوده و نه در کمیسیونهای تخصصی مجلس بررسی شده است.

وی افزود: صنعت دخانیات یک صنعت 90 ساله در کشور است که عقبه کشاورزی و پیوندهای عمیق اجتماعی و اقتصادی با دیگر بخشها دارد و نمیتوان برای آن یک شبه تصمیمگیری کرد.

 

 هرگونه افزایش مطالعه نشده مالیات ساختار صنعت و بازار دخانیات را بر هم میریزد

امیر اسکندری اذعان داشت: ساختار صنعت دخانیات و بخش عرضه صنعت مرکب از تولید کنندگان ایرانی با برند ایرانی، تولید کنندگان ایرانی با برند بین الملل و کالای قاچاق است و همگن نیست و هر گونه افزایش مالیات بدون مطالعه ساختار درونی آن، توازن رقابتی موجود در صنعت و بازار دخانیات را بهم میریزد و بیش از همه به صنعت بومی و تولید برندهای ایرانی که بعد از واگذاری و خصوصیسازی غیر صحیح و سوء مدیریتهای متوالی شرایط خوبی ندارد آسیب میزند.

عضو سابق هیات مدیره شرکت دخانیات ایران بیان داشت: اگر ارزش درب کارخانه تولید سیگار حداقل 30 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود، تولید کننده بطور متوسط چهل درصد مالیات ارزش افزوده پرداخت میکند که سالانه بالغ بر به 12هزار میلیارد تومان میشود و این غیر از مالیات واردات انواع توتون خام وخرمن توتون آماده مصرف و مالیات عملکرد و حق انحصار دولت است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه آماری که اعلام میشود اغلب غیر کارشناسی است بیان داشت: در عوارض و مالیات صنعت دخانیات در قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید تجدید نظرشد. بر اساس این قانون عوارض تولید موضوع ماده 73 قانون برنامه ششم با مالیات ارزش افزوده تجمیع گردید و مقرر شد سالانه 5 درصد هم به این اضافه شود و تولید کننده داخلی در سال افق 55 درصد و تولید کننده برند بین المللی 95 درصد مالیات پرداخت کند.

امیر اسکندری در ادامه با تاکید بر اینکه تردیدی نیست که سیگار یک کالای زیان آور است ولی اینکه منابع درآمدی دخانیات و عوارض سیگار، صرف بهداشت و سلامت عمومی جامعه و ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی برای جوانان نشده است، قصور دستگاههای دخیل است که باید منابع حاصل از مالیات و عوارض دخانیات را در وزارتخانههای ورزش و جوانان، بهداشت درمان و آموزش و پرورش جذب و برای فرهنگسازی، کنترل مصرف و کاهش آثار آسیب مصرف دخانیات هزینه میکردند.

مدیر مسئول نشریه توتون صنعت تاکید کرد: افزایش مالیات بدون برنامه ریزی و انجام مطالعات کارشناسی به نفع قاچاق دخانیات تمام میشود و آسیبی که کالای قاچاق به جامعه میزند بیشتر از کالایی است که در داخل کشور و تحت نظارت تولید میشود.

 

 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تسلیت آقای خمسه

تازه ترین‌ها

رئیس و اعضای جدید هیات مدیره اتحادیه عطاران مشخص شدند

لزوم توجه به «مالیات» بر «سیگار» در بودجه ۱۴۰۲

سوءقصد به جان معاون وزارت صمت

۵۰۰۰ میلیارد تومان تنها بخشی از درآمد دولت از دخانیات

دستور العمل پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی

وضعیت قرمز ایران در مالیات بر دخانیات/فروش دخانیات در دکه‌های مطبوعاتی قانونی شد!

ساماندهی عرضه دخانیات با رویکرد کاهش مصرف و مبارزه با قاچاق و تقلب

تداوم رویاپردازی سامانه ای وزارت صمت؛ گرانفروشی تا یک ماه دیگر حل خواهد شد!

آمادگی برای دریافت پیشنهادات حل مشکل سامانه

صنعت پخش کالای دخانی در بن بست مقررات مخل کسب وکار

انجمن های تخصصی مشکلات تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را اعلام کنند

ابلاغ آیین نامه تعیین مرجع ایرانی یا خارجی بودن کالای مکشوفه

دخانیات، در صدر کشفیات قاچاق

مارلبرو، محصولی قاچاق و رازآلود

بهبود کیفیت فرآوری توتون به کمک تحقیقات

ممنوعیت تبلیغ محصولات نوپدید سیگار و قلیان الکترونیکی

مصرف سیگار در ایران چقدر است؟

کالای قانونی ، قاچاق تلقی میشود

ابلاغ نرخ مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی آسیب رسان به سلامت

ره آورد یک دهه بی تدبیری

ایران؛ بهشت صنایع دخانی / لغو ممنوعیت تولید تنباکوی معطر

تصمیمات ستاد هماهنگی مبارزه با قاچاق و کالای تقلبی (با محوریت دخانیات و لوازم یدکی)

بوی دود فساد می‌آید

ممنوعیت عرضه محصولات دخانی در فروشگاه‌های زنجیرهای، فرانچایز و فروش اینترنتی

تاراج کشت توتون با واردات