افزایش قیمت تأثیری بر کاهش مصرف سیگار ندارد
نتایج تحقیقات و پژوهش ها نشان می دهد:

افزایش قیمت تأثیری بر کاهش مصرف سیگار ندارد

توتون صنعت ـ اقتصاددانان برای این که رابطه بین مصرف یک کالا و قیمت آن را به دست آورند از فرمول کشش قیمتی استفاده میکنند. کشش قیمتی درصد تغییرات در مصرف در ازاء درصد تغییر در قمیت را نشان میدهد و چون این رابطه معکوس است کشش قیمتی در کالاهای متعارف دارای علامت منفی است. به کالاهایی که کشش قیمتی آنها بالاتر از منفی یک است کالای با کشش گفته میشود. بدین معنی که در ازاء یک درصد افزایش در قیمت مقادیر بیشتری از مصرف آن کالا کم میشود. در مورد کالاهایی که کشش آنها کمتر از یک است افزایش قیمت تاثیر کمتری بر کاهش مصرف دارد. در ایران مطالعاتی که توسط اقتصاددانان انجام شده است نشان میدهد کشش قیمتی سیگار پایین است و این بدان معناست که افزایش قیمت تأثیر چندانی بر کاهش مصرف این کالا ندارد.

نتایج مطالعات تیمور محمدی و لیلا حسینی برای دوره 1363 تا 1387، با عنوان تحلیل عوامل موثر بر تقاضای سیگار در ایران، نشان میدهد که رقم کشش قیمتی تقاضا برابر با 27 صدم درصد است که نشان دهنده حساسیت بسیار پایین مصرف سیگار نسبت به قیمت آن است. همچنین این تحقیق نشان میدهد که با افزایش یک درصد بیکاری میزان مصرف سیگار 23 صدم درصد افزایش مییابد و با افزایش یک درصد با سوادی میزان مصرف سیگار به طور متوسط 54/2درصد کاهش مییابد.

در پژوهش دیگری که توسط بهرام سحابی، محسن حسنی و دیگران و براساس دادههای هزینه و درآمد خانوارهای شهری ایران طی سالهای 1380 1393 انجام شده نتایج مطالعات قبلی تایید گردید و دخانیات از نظر قیمتی کالایی کم کشش تلقی شده و نتیجهگیری شده است که استفاده از ابزارهای قیمتی (مالیات) به لحاظ  مصرفی، اثر کاهشی چندانی ندارد. نتایج این تحقیق در پژوهشنامه مالیات «فصلنامه علمی سازمان امور مالیاتی کشور شماره 36»منتشر شده است.

 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سیگار امسال چقدر افزایش قیمت داشت؟

الزام به بارگذاری مجوز فعالیت تجاری در سامانه جامع تجارت

قیمت سیگار در پایان اردیبهشت 1400

درخواست مهلت برای اجرای دستورالعمل ثبت پروانه کسب خرده فروشان در سامانه جامع تجارت

روسیه مشتاق توتون گلستان

برگزاری اولین جلسه شورای هماهنگی و تلفیق تدوین برنامه هفتم توسعه

تبدیل وضعیت160 نفر از کارگران مجمتع دخانیات گیلان

پیشنهاد انتزاع وظایف حاکمیتی صنعت دخانیات

نفوذ جنبش تنباکو در لایه های بالای جامعه

فتوای میرزای شیرازی سرنوشت جنبش را تعیین کرد

مرور محتوای مطبوعات در نهضت تنباکو

مرور تاریخ تحریم تنباکو از نگاه ابراهیم تیموری

نقش مهم روزنامه و تلگراف در جنبش تنباکو

دادخواستی برای ابطال ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

24 اردیبهشت سالروز لغو امتیاز تنباکو

خداحافظی با «ترابوزان» به دلیل تغییر ذائقه

با ایجاد توازن در مالیات ارزش افزوده مانع از قاچاق دخانیات شویم

دودی که از بازار قاچاق بلند می شود

صادرات توتون در عصر پهلوی اول

آمار تولیدات محصولات دخانی

حضور مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در کمیسیون اجتماعی مجلس

سیر تحولات یک صندوق بازنشستگی

افزایش قیمت تأثیری بر کاهش مصرف سیگار ندارد

تجدید نظر در الزام به درج قیمت برروی محصولات دخانی

فساد سیستمی