مشکل تولید تنباکوی معسل حل می شود
با مصوبه هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار:

مشکل تولید تنباکوی معسل حل می شود

  بر اساس مصوبه پنجاه و پنجمین نشست هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار و انجام اصلاحاتی در دستورالعمل اجرایی ماده 2 قانون جامع کنترل مبارزه ملی با دخانیات مشکل تولید و صدور مجوز تولید تنباکوی معسل حل خواهد شد.

پنجاه و پنجمین نشست هیات مقرراتزدایی و بهبود محیط کسب و کار در 12 بهمن ماه سال 1400 تشکیل شد. در این نشست به استناد قانون اصلاح مواد یک و هفت اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن مصوب 15 بهمن 1399 در خصوص موارد مختلفی تصمیمگیری شد که بخشی از این تصمیمات مربوط به صنعت دخانیات بود.

مصوبات این نشست با امضای سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار اخیرا به دستگاهها و نهادهای ذیربط ابلاغ شد.

بر اساس بند ب این مصوبات، درباره تسهیل دریافت مجوز کشت، خرید و فروش، حمل و فرآوری توتون و تنباکو تصمیم گرفته شد که عبارت «و بالعکس» از انتهای بند (3-4) دستورالعمل اجرایی بند (الف) ماده 2 قانون جامع کنترل مبارزه ملی با دخانیات (مصوب ستاد کشوری کنترل دخانیات) و همچنین عبارت «همچنین ثبت نام تجاری (برند) محصولات دخانی جدید علاوه بر محصولات موجود در بازار مصرف» در تبصره ذیل بند (1-8) ماده 1 دستورالعمل اجرایی یاد شده، حذف شود و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان رییس ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات (موضوع ماده 1 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات) مکلف است بند (3-4) ماده 3 و تبصره ذیل بند (1-8) ماده 1 دستورالعمل مذکور را به نحوی اصلاح نماید که مشکل صدور مجوز تولید با برند جدید و لغو مجوزهای تولید و واردات تنباکوی معسل و جمعآوری کالاهای موجود در بازار حل شود.

در تبصره این مصوبه جدید آمده است: «در راستای نظارت بر این موضوع، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور نظارت مکلف است با سایر دستگاههای مرتبط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیتهای را به فوریت تشکیل دهد تا حدود مواد تشکیل دهنده تنباکوی معطر و معسل را تعیین نمایند». توضیحا در ماده سه دستورالعمل اجرایی قانون جامع دخانیات مصادیق تبلیغ، تشویق و حمایت از این صنعت معرفی شده است. در بند 3-4 دستورالعمل اجرایی قانون جامع دخانیات نیز جمله «استفاده از شکل و کاربرد عطر و طعم انواع مواد دخانی در تولید محصولات خوراکی و غیره و بالعکس» آمده است.

در تبصره ماده 8-1 دستورالعمل اجرایی نیز آمده است که «تغییر نام مواد دخانی موجود و یا تولید مواد دخانی جدید با استفاده از نامهای جذاب مرتبط با ارزشهای ملی، دینی، ورزشی، هنری و غیره، همچنین ثبت نام تجاری (برند) محصولات دخانی جدید علاوه بر محصولات موجود در بازار مصرف به عنوان عامل تشویقی و تبلیغی تلقی میگردد». که این بند هم با مصوبه جدید حذف خواهد شد و از این پس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهعنوان رییس ستاد کشوری کنترل مبارزه با دخانیات مکلف است علاوه بر این بند که مرتبط با نام مواد دخانی بود، بند (3-4) که در آن به استفاده از عطر و طعم اشاره شده است را به نحوی اصلاح کند که مشکل صدور مجوز تولید با برند جدید و لغو مجوزهای تولید و واردات تنباکوی معسل و جمعآوری کالاهای موجود در بازار حل شود.

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سیگار امسال چقدر افزایش قیمت داشت؟

الزام به بارگذاری مجوز فعالیت تجاری در سامانه جامع تجارت

قیمت سیگار در پایان اردیبهشت 1400

درخواست مهلت برای اجرای دستورالعمل ثبت پروانه کسب خرده فروشان در سامانه جامع تجارت

روسیه مشتاق توتون گلستان

برگزاری اولین جلسه شورای هماهنگی و تلفیق تدوین برنامه هفتم توسعه

تبدیل وضعیت160 نفر از کارگران مجمتع دخانیات گیلان

پیشنهاد انتزاع وظایف حاکمیتی صنعت دخانیات

نفوذ جنبش تنباکو در لایه های بالای جامعه

فتوای میرزای شیرازی سرنوشت جنبش را تعیین کرد

مرور محتوای مطبوعات در نهضت تنباکو

مرور تاریخ تحریم تنباکو از نگاه ابراهیم تیموری

نقش مهم روزنامه و تلگراف در جنبش تنباکو

دادخواستی برای ابطال ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

24 اردیبهشت سالروز لغو امتیاز تنباکو

خداحافظی با «ترابوزان» به دلیل تغییر ذائقه

با ایجاد توازن در مالیات ارزش افزوده مانع از قاچاق دخانیات شویم

دودی که از بازار قاچاق بلند می شود

صادرات توتون در عصر پهلوی اول

آمار تولیدات محصولات دخانی

حضور مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در کمیسیون اجتماعی مجلس

سیر تحولات یک صندوق بازنشستگی

افزایش قیمت تأثیری بر کاهش مصرف سیگار ندارد

تجدید نظر در الزام به درج قیمت برروی محصولات دخانی

فساد سیستمی