زیمبابوه خرید تنباکوی غیرقراردادی را ممنوع کرد
تلاش برای تنظیم بازار و حمایت از کشاورزان در آستانه فصل فروش
در حالی که زیمبابوه انتظار برداشت چشمگیر دیگری از محصول تنباکو را دارد، هیئت صنعت و بازاریابی تنباکو (tobacco industry and marketing board یا timb) این کشور همچنان به تلاش برای تنظیم بازار و حفاظت از کشاورزان در برابر قیمتگذاری و رویههای ناعادلانه ادامه میدهد.
جدیدترین دستورالعمل timb، که تنها چند روز پیش از آغاز فصل بازاریابی صادر شد، اعلام میکند که از این پس تمام تنباکوی خودتأمین (free-funded tobacco) باید از طریق سیستم حراج (auction system) به فروش برسد.
در زیمبابوه، تولید تنباکو تحت دو روش انجام میشود: قراردادی (contract farming) و خودتأمین (self-financing) در گذشته، کشاورزان و بازرگانان اجازه داشتند تنباکوی تولیدشده توسط کشاورزان خودتأمین را خارج از سیستم حراج و بر اساس توافقات مستقیم خریداری کنند. این رویه باعث تحریف قیمتها در حراجها میشد که به نوبه خود قیمتگذاری تنباکوی قراردادی آینده را نیز تحت تأثیر قرار میداد.
امانوئل ماتسوایر، مدیرعامل timb، اظهار داشت: «ما به تمام ۵۵ بازرگان دارای مجوز در این فصل هشدار میدهیم که هیچ فضایی برای خرید تنباکوی خودتأمین خارج از سالنهای حراج وجود ندارد.» او تأکید کرد که سیاست عدم تسامح (zero-tolerance policy) در برابر تخلفات اعمال خواهد شد.
اوایل سال جاری، timb یک سیستم ثبت بیومتریک (biometric registration system) را معرفی کرد که نشاندهنده تعهد این نهاد نظارتی به مبارزه با رویههای غیرقانونی، از جمله بازاریابی جانبی (side-marketing)، است.
سال گذشته، صادرات تنباکوی زیمبابوه به ۲۴۳.۴ میلیون کیلوگرم رسید که ارزشی معادل ۱.۳۱ میلیارد دلار داشت؛ این رقم نسبت به ۱.۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش نشان میدهد. افزایش سطح زیر کشت و شرایط آبوهوایی مساعد حاکی از آن است که فصل ۲۰۲۵ حتی عملکرد بهتری خواهد داشت.
منبع: tobaccoreporter.com