نقش دخانیات در اقتصاد تایلند

نقش دخانیات در اقتصاد تایلند

مشارکت‌های صنعت دخانیات در تایلند به مدت طولانی در ساختار اقتصادی و اجتماعی این کشور تنیده شده است. زنجیره ارزش این صنعت همچنان به ارائه حمایت‌های ارزشمند از بخش‌های مختلف، چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم، ادامه می‌دهد.

ارقام گزارش گروه تجاری آکسفورد، حکایت از تأثیر اقتصادی دخانیات در تایلند میکند که در سال 2022، مالیات غیرمستقیم بر محصولات دخانی 59.8 میلیارد بات تایلند (معادل 1.71 میلیارد دلار) برای دولت تایلند آورده داشته است. این رقم تقریباً 12 درصد از کل درآمد مالیات غیر مستقیم کشور را تشکیل میدهد. ابتکارات کنترل دخانیات و ارتقای سلامت کشور از طریق مالیات غیر مستقیم الکل و محصولات دخانیات تامین مالی میشود. اکثر مصرفکنندگان دخانیات در تایلند در سال 2021 بین 25 تا 34 ساله (32 درصد) بودند و پس از آن افراد 35 تا 44 ساله (25 درصد) بودند. مصرفکنندگان 45 تا 54 ساله و 18 تا 24 ساله هر کدام 18 درصد از کل مصرفکنندگان را تشکیل میدهند، در حالی که افراد 55 تا 64 ساله 7 درصد را تشکیل میدهند. افراد با درآمد بالا 38 درصد مصرف کنندگان دخانیات را تشکیل میدادند و پس از آن به ترتیب افراد با درآمد متوسط (32 درصد) و افراد کم درآمد (31 درصد) بودند. اگر مصرفکنندگان دخانیات را براساس جنسیت تفکیک نماییم، 69 درصد از مصرف کنندگان محصولات دخانی در تایلند مردان و 31 درصد زنان بودند.

 کشت تنباکو: به دلیل تاریخچه طولانی کشاورزی در کشور و محیط طبیعی مطلوب آن، بیش از 30 درصد از کل کارگران تایلندی در این بخش مشغول به کار هستند که همچنان منبع درآمد عمده برای بسیاری از مناطق روستایی محسوب میشود. این صنعت به دلیل سهم آن در توسعه اقتصادی-اجتماعی، از جمله امنیت غذایی، یک اولویت برای توسعه ملی تایلند است. در مناطق کشاورزی، محصول تنباکوی مقاوم، منبعی حیاتی برای درآمد است که فرصتهایی برای کشت و خشک کردن برگها به ویژه در مناطق شمالی و شمالشرقی کشور فراهم میکند. در سال 2021، تایلند که در رتبه شانزدهم جهان و رتبه دوم تولید کننده برگ تنباکو در کشورهای منطقه تجارت آزاد «آ-سه-آن» (asean) شناخته میشد، مبلغی به ارزش 7.4 میلیارد بات تایلند (معادل 211.7 میلیون دلار آمریکا) تنباکو و محصولات جایگزین تولید شده از تنباکو، صادر کرد.

تعداد مزارع تنباکو تایلند در ده سال منتهی به سال 2020 بیش از دو سوم کاهش یافته است. با این وجود، حجم کلی تولید تنباکو در مدت زمان مشابه حدود 10 درصد افزایش یافته است. این موضوع نشان میدهد که کشاورزان تنباکو در تایلند همچنان در این صنعت سرمایهگذاری میکنند که با ایجاد شغل باعث رونق اقتصادی منطقه میشود. برای جمعیت در استانهای شمال و شمال شرقی کشور همچون استان چیانگ مای این صنعت کماکان بسیار با اهمیت است. از سال 2020، صنعت دخانیات تایلند به طور مستقیم یا غیرمستقیم تقریباً 50.000 خانوار را پشتیبانی میکند. در تایلند، سه دسته از کشت تنباکو وجود دارد: کشت تحت سهمیه سازمان دخانیات تایلند (toat) برای فروش به 9 دفتر این سازمان در سراسر کشور، کشت تحت سهمیه شرکتهای خصوصی برای مقاصد صادراتی و کشت برای فروش به کارخانههای دخانیات محلی. سازمان دخانیات تایلند (toat) سهمیه تولید خود را از 22.6 میلیون کیلوگرم در سالهای 2007-2008 به 13 میلیون کیلوگرم در سالهای 2022-2023 کاهش داد.

سازمان دخانیات تایلند (toat) تنها سازمانی است که مجاز به تولید محصولات دخانی در تایلند است. همچنین این سازمان خریدار اصلی برگ تنباکو تایلندی از کشاورزان است. تنباکوی بارلی بیشترین کشت را در تایلند دارد. در سال 2019، تنباکوی بارلی 55 درصد از کشت را به خود اختصاص داد و پس از آن تنباکوی ویرجینیا (28 درصد) و تنباکوی ترکی (18 درصد) بودند. در سالهای 2022-23، به ترتیب 50 درصد از کشاورزان تنباکوی تایلندی برگ تنباکوی بارلی، 26 درصد از آنها برگ ترکی و 24 درصد باقیمانده برگ ویرجینیا کشت کردند. برگ بارلی بیشتر در استانهای شمال شرقی تایلند مانند سوکوتای و پتچابون رشد میکنند. برگ ویرجینیا که از بالاترین قیمت خرید برگ در بین هر سه گونه برخوردار است، بیشتر در استانهای شمالی کشور کشت میشود. برگ ترکی در پایین استانهای شمالی مانند استان رویایت کشت میشود.

 توزیع:تولیدکنندگان اصلی که عمده توزیع سیگار در تایلند را در اختیار دارند عبارتند از: سازمان دخانیات تایلند (toat)، فیلیپ موریس اینترنشنال (pmi)، لیدون اینترنشنال و شرکت بینالمللی تنباکوی ژاپن (jti). در سال 2022، بر اساس حجم فروش، سازمان دخانیات تایلند (toat)، 50.2 درصد از بازار سیگار تایلند را به خود اختصاص داد. پس از آن به ترتیب فیلیپ موریس اینترنشنال (pmi) 36.6 درصد، لیدون اینترنشنال 6.7 درصد و شرکت بینالمللی تنباکوی ژاپن (jti) 6.3 درصد از بازار سیگار تایلند را به خود اختصاص دادهاند.

در سال 2022، حدود 95 درصد از مصرف کنندگان سیگار تایلندی، سیگارهایی با کمترین قیمت را انتخاب کردند. در این سال محبوبترین سیگارها در تایلند، سیگارهای فول فلیور با 54.1 درصد از سهم بازار، پس از آن سیگارهای منتول (طعمدار) با 37.2 درصد، سیگارهای فلیور کپسولی با 3.5 درصد، سیگارهای لایت با 2.8 درصد و سیگارهای لایت منتول با 2.4 درصد، بودند.

 قانون و مقررات: دولت تایلند کلیه مراحل تجارت دخانیات را از کشت و تولید گرفته تا تبلیغ و فروش، تنظیم و مقرراتگذاری میکند. درحالیکه این مقررات برای سلامت عمومی مهم تلقی میشود، ذینفعان صنعت دخانیات تأکید میکنند که محصولات مقرراتگذاریشده تنها برای بزرگسالان تبلیغ و فروخته میشوند تا بهعنوان مصرفکننده حق انتخاب آگاهانه داشته باشند.

 برخی نکات کلیدی که باید برجسته شوند:

  چندین استثنا برای ممنوعیت تبلیغات دخانیات وجود دارد، مانند استفاده از نام تجاری غیر دخانی در محصولات دخانی (معروف به "کشش نام تجاری معکوس") و تبلیغات رسانهای غیرمستقیم (بهعنوان نمونه تبلیغ در فیلمها و سریال). محدودیتهای مختلفی وجود دارد، اما بهطورکلی، حمایت از تجارت دخانیات مجاز است.

  فروش محصولات دخانی از طریق دستگاههای خودپرداز و بهصورت آنلاین و همچنین در زمینهای بازی، مدارس و مراکز بهداشتی و درمانی خلاف قانون است. فروش سیگار بهصورت تک نخ و یا در پاکتهای کوچکتر از پاکتهای معمولی نیز ممنوع است. همچنین فروش هرگونه محصول دخانی به افراد زیر 18 سال ممنوع است.

  استعمال دخانیات در وسایل حملونقل عمومی، فضاهای باز تعیین شده، از جمله پارکها، بازارها، و مراکز ورزشی و تناسباندام، همگی ممنوع است.

  تایلند اولین کشوری در آسیا بود که در سال 2019 از بسته بندی دخانیاتی ساده استفاده کرد. از دسامبر 2019، سیگارهای فروخته شده در خرده فروشیها باید در بسته بندی ساده باشند. بستههای سیگار باید دارای اخطارهای سلامت گرافیکی چرخشی باشند، که 85 درصد از سطح جلو و عقب پاکت را پوشش دهد. استفاده از اصطلاحاتی مانند "سبک (light)" و "کم قطران" در بستهبندی سیگار ممنوع است. اطلاعات مربوط به محتویات محصول و مقدار انتشار گازهای گلخانهای نیز باید توسط تولیدکنندگان و واردکنندگان در اختیار سازمانهای دولتی مربوطه قرار گیرد.

پیشنویس مقررات و آییننامه وزارتی برای غیرقانونی کردن تمام افزودنیهای دخانی، از جمله طعمدهندهها، در نوامبر 2022 پیشنهاد شد. این پیشنهاد در واکنش به نگرانیهای ابراز شده توسط کشاورزان، مجدداً در حال ارزیابی است. در آن زمان، چولنان سریکائو، رهبر وقت اپوزیسیون در مجلس نمایندگان که خود پزشک است، از نگرانیهای کشاورزان که شامل مواردی همچون نگرانی از احتمال ممنوعیت منتول (طعمدهنده)، حمایت کرد. او حتی این سوال را مطرح کرد که آیا لازم است «صرفاً برای ستایش جامعه بینالمللی و بدون در نظر گرفتن تأثیر منفی آن بر کشاورزان تایلندی»، تایلند اولین کشوری باشد که چنین قانونی وضع مینماید؟ سریکائو در دولت فعلی، وزیر بهداشت عمومی است. جالب است که آیا او موضع خود را در خصوص قانون پیشنهادیش حفظ میکند یا خیر؟

 چالشها: صنعت دخانیات تایلند کماکان با چالشهای متعددی روبرو است که اصلیترین آن تجارت غیرقانونی است. از یک سو، اقلام غیرقانونی، به دلیل قیمتهای پایینتر، کانالهای دادوستد سهلالوصول و طیف وسیع  متنوع طعمهای جذاب، فریبندهتر است. از سوی دیگر، به دلیل عدموجود مقررات و کنترل کیفی بر روی این کالاهای غیرقانونی، سلامت مصرفکنندگان به مخاطره میافتد. بر اساس دادههای بهدستآمده از اداره مالیات تایلند، از اواسط سال 2021، حدود 30 درصد از بازار سیگار این کشور را محصولات قاچاق تشکیل میدهد. انجمن تجارت دخانیات تایلند اعلام کرده است که از ژوئیه تا سپتامبر 2022، تجارت غیرقانونی از طریق شبکههای آنلاین 97 درصد افزایشیافته بود. این امر ضرورت مسدودکردن مسیر محصولات غیرمجاز به بازار را برجسته میکند.

ممنوعیت افزودنیهای دخانی، در صورت اجراییشدن، چالشهای بیشمار و جدیدی را ایجاد میکند که تنها به کاهش اشتغال در مشاغل مرتبط با دخانیات، زیان اقتصادهای محلی و ملی، کاهش درآمد بخش عمومی و محدودیت انتخاب مصرفکنندگان محدود نمیشود، درصورتیکه این ممنوعیت الزاماً فواید مورد انتظار برای سلامت عمومی جامعه را تأمین نمیکند.

منبع: tobaccoreporter.com 

ترجمه : امید مرادی

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

توجه دولت چهاردهم برای کاهش مصرف از طریق کنترل متوازن عرضه و تقاضا

زمینه احداث کارخانه جدید دخانیات در هشتگرد فراهم شده است

سایه کارخانه دخانیات بر سر اهالی «محله سلامت» سنگینی می‌کند

انتظارات صنعت دخانیات از رئیس‌جمهور

کیسه‌های نیکوتین زین (Zyn) در حال افزایش محبوبیت هستند.

غول دخانیات دنیا متهم به دخالت در پژوهش‌های دانشگاهی شد

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اولین دستورالعمل درمان بالینی را برای ترک دخانیات منتشر کرد

یاری رساندن تکنولوژی به بازار سیگار الکترونیکی

فروش محصولات بدون دود باعث افزایش درآمد فیلیپ موریس اینترنشنال (PMI) می‌شود

فیلیپین تجارت آنلاین ویپ را متوقف می‌کند

مجمع عمومی عادی انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان کالای دخانی برگزار شد

صادرات سیگار زیمبابوه نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است

دیرینه‌شناسی تنباکو و توتون در ایران

پزشکیان، برنده انتخابات زودهنگام دولت چهاردهم

شهردار نیویورک از عمده‌فروشان می‌خواهد که به فروش ویپ پایان دهند

شرکت بین‌المللی تنباکوی ژاپن (JTI) در مراکش کارخانه می‌سازد

آیا ممنوعیت‌های کامل بر سیگارهای الکترونیکی مؤثر هستند؟

شرکت بریتیش امریکن توباکو (BAT) در نیجریه جریمه پرداخت می‌کند

دولت آتی و چالش‌های پیش رو

اردیبهشت ماه پرکار نیروی انتظامی

بازار ویپ در ایالات متحده به 2.67 میلیارد دلار رسید

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

یک هزار تنباکو کار اصفهانی از کار بیکار شدند

پیشنهاد جریمه ۱۰۰ میلیونی برای تخلفات تبلیغاتی