یک استفاده مفید و باور نکردنی از ته سیگار

یک استفاده مفید و باور نکردنی از ته سیگار

دانشمندان لیتوانیایی ضایعات سیگار را برای تولید سوخت بیودیزل تغییر می‌دهند و هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد.

به گزارش توتون صنعت دانشمندان لیتوانیایی از روشی مبتکرانه برای استفاده مجدد از ضایعات سیگار برای تولید بیودیزل در گامی به‌سوی تولید سوخت پایدار رونمایی کردند. این اقدام می‌تواند هزینه‌های تولید و اثرات زیست‌محیطی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. در میان نگرانی‌های رو به رشد زیست‌محیطی و تلاش برای جایگزین‌های پاک‌تر برای سوخت‌های فسیلی، بیودیزل به‌عنوان یک راه‌حل امیدوارکننده ظاهر شده‌ است. بیودیزل که از روغن‌های گیاهی یا چربی‌های حیوانی مشتق می‌شود، قابلیت تجزیه زیستی دارد و تا چهار برابر سریع‌تر از گازوئیل نفتی تجزیه می‌شود و یک جایگزین غیرسمی ارائه می‌دهد.
با این‌حال، هزینه بالای تولید بیودیزل و آلودگی منابع زیست توده، مانع استفاده گسترده‌ از آن شده‌ است. برای رسیدگی به این چالش‌ها، محققان دانشگاه فناوری کاوناس (ktu) و مؤسسه انرژی لیتوانی (lei) با ترکیب یک محصول جانبی برای بازیافت زباله سیگار در فرآیند تولید، راه‌حل جدیدی پیدا کرده‌اند.
«سامی یوسف»، محقق ارشد دانشکده مهندسی مکانیک و طراحی ktu، توضیح می‌دهد: «تری استین، یک ترکیب کلیدی که در تولید بیودیزل استفاده می‌شود، در فیلترهای سیگار به‌وفور یافت می‌شود.» دانشمندان با موفقیت اجزای ارزشمندی را از ضایعات سیگار از طریق یک سری آزمایش با استفاده از تجزیه در اثر حرارت استخراج کردند. این فرآیند که در دماهای مختلف انجام شد، روغن، زغال‌سنگ و گاز را از ضایعات به‌دست آورد که محتوای روغن آن غنی از تری‌استین بود. این رویکرد نوآورانه به اثرات زیست‌محیطی زباله‌های سیگار می‌پردازد و اجزای آن را برای کاربردهای عملی مهار می‌کند. زغال متخلخل غنی‌شده‌ با کلسیم، پتانسیل لازم برای کودها، تصفیه فاضلاب و کاربردهای ذخیره انرژی را دارد. درهمین‌حال، گاز استخراج‌شده‌ می‌تواند منبع انرژی باشد و به تولید برق پایدار کمک کند.


 اهمیت تولید بیودیزل
یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها، در روغن استخراج‌شده‌ از ضایعات سیگار نهفته است که در تری‌استین فراوان است. این روغن می‌تواند به‌عنوان یک افزودنی در تولید بیودیزل ادغام شود و هزینه‌های تولید را کاهش و کارایی را 
افزایش دهد. با خرید سالانه بیش از 6.5 تریلیون نخ سیگار در سراسر جهان، حجم سرسام‌آور ضایعات سیگار هم یک چالش و هم یک فرصت است. رویکرد نوآورانه این تیم راه‌حلی برای استفاده مجدد از این زباله‌ها ارائه می‌دهد.درحالی‌که تمرکز فعلی آنها در ادغام این پیشرفت در سیستم‌های اقتصاد دایره‌ای نهفته است، محققان راه‌های امیدوارکننده‌ای را برای استفاده بیشتر از زباله‌های سیگار پیش‌بینی می‌کنند. آنها با به‌کارگیری پیرولیز، یک استراتژی جامع شامل جمع‌آوری زباله، رویکردی متحول‌کننده‌ را برای تغییر کاربری زباله در نظر می‌گیرند. این تحقیق یک گام مهم در تولید سوخت پایدار، و راه‌حلی پیشگام برای رسیدگی به نگرانی‌های زیست‌محیطی در حین بررسی راه‌های جدید در مدیریت زباله ارائه می‌دهد. همان‌طور که یوسف، محقق ktu، تأکید می‌کند، این تیم همچنان متعهد به بررسی احتمالات اضافی برای استفاده از ضایعات سیگار است و راه را برای آینده‌ای پایدارتر هموار می‌کند.
 

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم