آسیب‌های اجرایی سامانه مودیان مالیاتی

آسیب‌های اجرایی سامانه مودیان مالیاتی

جلیل کاربخش، نایب‌رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین‌اجتماعی اتاق ایران تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نوید تحول بنیادی در نظام مالیاتی کشور را به همه فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی داده‌است.

به گزارش توتون صنعت به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد ( به شماره 5721 مورخ 16/02/1402) در فضای اقتصادی پر از سایه امروزی شاید تنها همین سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی است که بتواند منافذ متعدد و تونل‌های پر تعداد اقتصاد زیرزمینی را شناسایی و چراغ‌های شفافیت را در اقتصاد ایران روشن کند.

اما مانند هر تحول و قانون‌گذاری نو در این سامانه، بازهم «اما»‌های فراوانی پیش‌روی مخاطبان قرار دارد. آنچه کارآمدی یک قانون نو را تضمین می‌کند وجود ساختارها و زمینه‌های اجرای آن قانون است. از سوی دیگر اجرای موثر و کارآمد این قانون تضمینی است بر اجرای بهینه و صحیح قانون دائمی مالیات ارزش‌افزوده و از همین‌جا این مهم را متذکر می‌شوم که برای اولین‌بار یک قانون مالیاتی (قانون دائمی مالیات ارزش‌افزوده) بر مبنا و پایه سامانه مودیان طراحی شده‌است.

امروزه مخاطبان قانون پایانه فروشگاهی بر این باورند که نبود ساختارهای مناسب فناورانه و تعیین بازه زمانی کوتاه برای اجرای این قانون پاشنه آشیل اجرای کارآمد آن است. اجرای یک قانون خوب می‌تواند پرونده آن قانون را برای همیشه مختومه کند.

با توجه به آسیب‌شناسی و جمع‌آوری اطلاعات از مخاطبان این قانون، ۵ ایراد اساسی را می‌توان برای آن برشمرد: «نبود زیرساخت‌های فناورانه و شبکه‌ای در اقصی‌نقاط کشور که موجبات عدم‌اجرای صحیح قانون را فراهم می‌آورد»، «عدم‌اجرای قانون و عدم‌تمکین توسط برخی از مودیان موجب به چالش افتادن سایر مودیان خواهد شد»، «اعلام محدود شرکت‌های معتمد و عدم‌توانایی پوشش کلیه مودیان توسط این شرکت‌ها»، «دغدغه افشای اطلاعات محرمانه فروش و اطلاعات شرکای مالی توسط شرکت‌های معتمد» و «اخذ مبالغ هنگفت توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای حسابداری در فروش نرم‌افزارهای رابط برای صدور صورتحساب الکترونیکی ارسال به سامانه مودیان و عدم‌تمکن مالی بسیاری از اشخاص مشمول و بالطبع عدم‌انجام تکالیف.»

در نهایت پیشنهاد می‌شود سازمان محترم امور مالیاتی همانند آنچه درخصوص سامانه ماده‌۱۶۹ ق.م.م انجام داد یک سامانه موثر و کاربردی طراحی و با تعبیه آن در درگاه سازمان امور مالیاتی امکان استفاده از آن را برای کلیه مودیان، بالاخص مودیان کوچک و متوسط و فاقد تمکن مالی فراهم آورد. به‌این‌ترتیب دغدغه افشای اطلاعات خصوصی مودیان ازبین می‌رود، دغدغه‌های مالی صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن مرتفع می‌شود و به شیوع و همه‌گیری و تمکن بیشتر قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان کمک شایان‌توجهی می‌کند.

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

محرم
شعار سال 1404
همه با همیم

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

کشفیات قاچاق سیگار اردیبهشت ماه 1404

بدون روشنگری، صنعت دخانیات قربانی سوءبرداشت‌ها خواهد شد

همایش تخصصی صنعت دخانیات اردیبهشت 1404

صنعت دخانیات ایران، چالشها و راهکارها

لغو امتیاز تنباکو: نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران

حمایت جامعه کارگری از تلاش‌های میدری برای رفع مشکلات

امنیت شغلی و معیشت کارگران اولویت و دغدغه وزیر تعاون است

نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده انواع سیگار و محصولات دخانی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد.

کارگر سرمایه اصلی برای تحقق شعار سال است

افزایش 30 تا 110 درصدی مالیات انواع سیگار

نقدی بر تغییر رویه سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات ارزش افزوده توتون وارداتی

مروری بر تاریخچه صنعت دخانیات ایران

سقوط 62 درصدی سهم از بازار شرکت دخانیات ایران

کشفیات فروردین ماه 1404

قیمت انواع سیگار و تنباکوی قلیان 30 سال پیش چقدر بود؟

سال 1404 سال سرمایه گذاری برای تولید

اصلاح ساختار شرکت دخانیات ایران قبل از واگذاری، تکلیفی بر عهده حاکمیت بود

تلاش برای تنظیم بازار و حمایت از کشاورزان در آستانه فصل فروش

سه چالش بزرگ صنعت دخانیات و راهکارهای برون رفت

تشویق کشاورزان به تمرکز بر کیفیت محصولات

صنعت سیگار برای اجرای تعرفه‌های جدید ترامپ آماده می‌شود

افزایش سهام شرکت‌های بزرگ تنباکو پس از اعلام تعرفه های جدید امریکا

تحلیل تاثیر سیاستهای مالیاتی بر دخانیات و تولید داخلی در ایران

رشد سود هر سهم تعدیل شده به ۶.۵۷ دلار و افزایش ۹.۳ درصدی، با عملکرد درخشان محصولات بدون دود

نرخ عوارض و مالیات بر ارزش افزوده سیگار وارداتی ۱۴۰۴ ابلاغ شد