درآمدها از 1.14 تریلیون دلار در سال 2024 به 1.38 تریلیون دلار تا سال 2033 افزایش خواهد یافت، با تسلط شرکتهای China National Tobacco، Phillip Morris و British American Tobacco حجم بازار جهانی سیگار در سال 2024 به 1.14 تریلیون دلار رسید. پیشبینی میشود که این بازار تا سال 2033 به 1.38 تریلیون دلار برسد و نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) معادل 1.9% در دوره 2025-2033 را تجربه کند. افزایش تاثیرات اجتماعی و فرهنگی، تعداد زیادی از کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی مؤثر، و معرفی محصولات نوآورانهای مانند سیگارهای الکترونیکی یا سیگارهای طعمدار، از جمله عوامل اصلی پیشبرنده این بازار هستند.
بازار عمدتاً به دلیل افزایش تقاضای محصولات در میان افراد در حال رشد است. علاوه بر این، طبیعت اعتیادآور نیکوتین در سیگارها تقاضای ثابت در میان سیگاریهای موجود ایجاد میکند، که بر رشد بازار تأثیر میگذارد. در کنار این، صنعت تنباکو در حال سرمایهگذاری در تبلیغات و بازاریابی به منظور جذب مصرفکنندگان جدید، بهویژه در کشورهای در حال توسعه است که موجب افزایش رشد بازار میشود.علاوه بر این، پذیرش روزافزون سیگارها در محیطهای اجتماعی و فرهنگی، جایی که سیگار کشیدن معمولاً بهعنوان یک فعالیت اجتماعی یا نمادی از بزرگسالی در برخی جوامع در نظر گرفته میشود، یکی دیگر از عوامل اصلی رشد بازار است. به علاوه، سبک زندگی بیتحرک و استرس در زندگی مدرن میتواند افراد را به سمت سیگار کشیدن بهعنوان یک مکانیسم مقابلهای سوق دهد، که این امر باعث تشدید رشد بازار میشود. جدا از این، توسعه محصولات جدید، مانند سیگارهای الکترونیکی که به مخاطبان جوانتر جذابیت دارند، به رشد بازار کمک میکند.
تقسیمبندی صنعت سیگار
این گزارش تحلیلی از روندهای کلیدی در هر بخش از بازار جهانی سیگار ارائه میدهد، همراه با پیشبینیهایی در سطوح جهانی و منطقهای برای سالهای 2025 تا 2033. این گزارش بازار را بر اساس نوع و کانال توزیع طبقهبندی کرده است.
تقسیمبندی بر اساس نوع
این گزارش یک تقسیمبندی دقیق و تحلیل بازار بر اساس نوع ارائه داده است. این شامل سیگارهای سبک، متوسط و دیگر انواع میشود. بر اساس گزارش، سیگارهای سبک بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند.سیگارهای سبک، که به سیگارهای کمقطران یا کمنیکوتین نیز شناخته میشوند، به دلیل کاهش میزان تار، نیکوتین و دیگر ترکیبات مضر نسبت به محصولات عادی یا با طعم کامل شناخته میشوند. علاوه بر این، درک سیگاریها از اینکه این نوع سیگارها کمتر مضر هستند و ریسک کمتری برای سلامتی دارند، بر رشد بازار تأثیرگذار است. بسیاری از سیگاریها معتقدند که با انتخاب محصولات سبک، میتوانند تأثیرات منفی سلامتی مرتبط با سیگار کشیدن را کاهش دهند.
علاوه بر این، سیگارهای سبک اغلب بهعنوان تجربهای ملایمتر و نرمتر از سیگار کشیدن تبلیغ میشوند که برای افرادی که ممکن است طعم و تیزی محصولات عادی را کمتر مطلوب بدانند، جذاب است که این خود یک عامل اصلی دیگر در رشد بازار است. علاوه بر این، ابتکارات قانونی در برخی کشورها از تولیدکنندگان سیگار میخواهد که میزان تار و نیکوتین را بر روی بستههای محصولات درج کنند که باعث شده برخی از مصرفکنندگان محصولات سبک را انتخاب کنند، زیرا باور دارند که انتخاب ایمنتری انجام میدهند، که این امر باعث تسریع در رشد بازار میشود.
تقسیمبندی بر اساس کانال توزیع
گزارش همچنین تقسیمبندی دقیق و تحلیلی از بازار بر اساس کانال توزیع را ارائه داده است. این شامل فروشگاههای تنباکو، سوپرمارکتها و هایپرمارکتها، فروشگاههای راحتی، فروشگاههای آنلاین و دیگر کانالها میشود. بر اساس گزارش، فروشگاههای تنباکو بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند.فروشگاههای تنباکو، که بهعنوان فروشندگان تخصصی تنباکو یا توباکونیستها شناخته میشوند، فروشگاههایی تخصصی هستند که بر فروش محصولات تنباکو، از جمله سیگار، سیگار برگ، تنباکوی پیپ و لوازم جانبی سیگار کشیدن تمرکز دارند. علاوه بر این، فروشگاههای تنباکو به دلیل تخصص در محصولات تنباکو و خدمات شخصیسازی شدهای که به مشتریان ارائه میدهند، در حال ایجاد حضور قوی در بازار هستند که این امر بر رشد بازار تأثیرگذار است. همچنین، سیگاریها معمولاً ترجیح میدهند که محصولات را از این فروشگاههای اختصاصی خریداری کنند زیرا میتوانند به انواع مختلف برندها و ترکیبات تنباکو دسترسی داشته باشند و محصولاتی را که با ترجیحات آنها هماهنگ است، پیدا کنند.علاوه بر این، فروشگاههای تنباکو تجربه خرید منحصر بهفردی را ارائه میدهند و کارکنان باتجربهای دارند که میتوانند به مشتریان در انتخاب محصولات مناسب کمک کنند و دیدگاههایی در مورد ترکیبات مختلف تنباکو و تکنیکهای سیگار کشیدن ارائه دهند. این رویکرد شخصیسازیشده باعث وفاداری مشتریان و بهبود تجربه خرید برای سیگاریها میشود. علاوه بر این، فروشگاههای تنباکو ممکن است قراردادهای انحصاری با برخی تولیدکنندگان تنباکو داشته باشند که به آنها این امکان را میدهد که محصولات محدود یا ویژهای را ارائه دهند که ممکن است در کانالهای فروش دیگری در دسترس نباشد.
تقسیمبندی بر اساس منطقه
گزارش همچنین تحلیلی جامع از تمامی بازارهای منطقهای عمده ارائه داده است که شامل منطقه آسیا و اقیانوسیه (به جز استرالیا)، اروپای شرقی، اروپای غربی، خاورمیانه و آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و استرالیا میشود. بر اساس گزارش، منطقه آسیا و اقیانوسیه (به جز استرالیا) بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است.علاوه بر این، رشد جمعیت، شهریسازی سریع، فرهنگ متنوع سیگار کشیدن و حضور کشورهای مصرفکننده عمده تنباکو به برجستگی این منطقه در صنعت سیگار کمک میکند. همچنین کشورهایی مانند چین، هند، اندونزی و ژاپن از بزرگترین مصرفکنندگان سیگار در جهان هستند. به علاوه، شیوع سیگار کشیدن در این کشورها معمولاً تحت تأثیر عوامل فرهنگی، پذیرش اجتماعی و سنتهای دیرینه مرتبط با سیگار کشیدن است. علاوه بر این، افزایش تقاضای محصول در میان افراد در سراسر منطقه و تلاشهای بازاریابی چندین شرکت که استراتژیهای خود را با ترجیحات و هنجارهای فرهنگی محلی هماهنگ میکنند، موجب تقویت حضور آنها در بازار میشود.جدا از این، بازار آمریکای شمالی شاهد افزایش تقاضا برای محصولات تنباکو با ریسک کمتر مانند سیگارهای الکترونیکی و دستگاههای حرارتی بدون سوخت است که نشاندهنده تغییر به سمت کاهش آسیب و ابتکارات ترک سیگار است و این امر نمایانگر عامل رشد دیگری است. علاوه بر این، افزایش سرمایهگذاری در نوآوری محصولات و تلاشهای بازاریابی برای حفظ پایگاه مصرفکنندگان خود باعث تسریع رشد بازار میشود
چشمانداز رقابتی
امروزه، بازیگران اصلی بازار از استراتژیهای مختلفی برای تقویت موقعیت خود و حفظ مزیت رقابتی استفاده میکنند. آنها در حال تنوع بخشیدن به پرتفوی محصولات خود هستند تا برندها، طعمها و انواع مختلف محصولات را شامل شوند و به ترجیحات متنوع مصرفکنندگان پاسخ دهند. علاوه بر این، شرکتها در حال سرمایهگذاری در طراحی بستهبندی نوآورانه و جذاب هستند تا برندهای خود را متمایز کرده و مصرفکنندگان را در نقطه فروش جذب کنند. همچنین، آنها در توسعه و بازاریابی محصولات تنباکو با ریسک کمتر، مانند سیگارهای الکترونیکی و دستگاههای حرارتی بدون سوخت، سرمایهگذاری میکنند تا به مصرفکنندگانی که به دنبال جایگزینهای محصولات سنتی هستند، پاسخ دهند.علاوه بر این، تلاشهای مستمر در تحقیق و توسعه (R&D) برای نوآوری در محصولات، شامل پیشرفت در فناوری فیلتر، ترکیبات تنباکو و بهبود تجربه سیگار کشیدن، اختصاص داده شده است. شرکتها بهطور فعال در حال گسترش حضور خود در بازارهای نوظهور و مناطق با پتانسیل بالا هستند تا به بازارهای جدید مصرفکنندگان دست یابند و حجم فروش خود را افزایش دهند. ترجمه:نوژن یونسیان
منبع: globenewswire.com/news-release