کد خبر : 20617 تاریخ : ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱ فروردين - 04:07
پاسخ شرکت دخانیات به گزارش «نود اقتصادی»

به گزارش توتون صنعت  به نقل از نود اقتصادی، در پی خبر منتشر شده در این سایت با عنوان «کاهش 60 درصدی تولیدات شرکت دخانیات طی 10 سال اخیر»، شرکت دخانیات ایران اقدام به ارائه پاسخی به شرح ذیل کرد:

احتراماً پیرو گزارش آن رسانه وزین در تاریخ 14 اسفند 1402، با عنوان «کاهش 60 درصدی تولیدات شرکت دخانیات طی 10 سال اخیر» لازم دانستیم تا توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه شود.

نخست آن که مقایسه صورت گرفته که منتج به پیدایش کاهش 60 درصدی تولید در آن رسانه شده بر مبنای سقف تولیدی سال 1388 و مقایسه آن با عدد تولیدی در سال 1401 است و این نصاب برای دیگر سالهای قابل انطباق نیست، لذا، لازم است به روند تولید و نیز موانع فراوری آن توجه شود و مخاطبان فهیم را نیز بدان متذکر گردانید.

دوم؛ یکی از مهمترین علل نرخ بالای تولید در سالهای دهه 1380 به انحصار محصولات و سیاستگذاریهای این حوزه به شرکت دخانیات ایران بازمیگردد که این رویه در سال 1392 با واگذاری بخش معظمی از سهام این شرکت، و نیز غیردولتی اعلام شدن آن مسیری دیگر را رقم زد و موجب شد تا کلیه وظایف حاکمیتی از دوش شرکت دخانیات ایران برداشته شود. این تغییر و تحولات موجب گردید تا به مرور زمان و البته با آهنگی بسیار سریع، بخش قابلتوجهی از بازار دخانیات کشور به دلیل حمایتهای داخلی صورت گرفته از شرکتهای خارجی در اختیار این شرکتها قرار گرفت.

سوم؛ موانعی از جمله تحریم و چالشهای فراروی تأمین مواد اولیه پر تنوع این صنعت و نیز و صد البته برخی تحریمهای داخلی، موجب کاهش قابلتوجه سقف تولید این شرکت در طی سالیان اخیر شده است؛ امری که با تلاشهای صورت گرفته برای تأمین ارز و مواد اولیه، و نیز با همت والای همه همکاران این شرکت، در ماههای پایانی سال جاری، روند شتابان برای جبران مافات در پیش گرفته و امید میرود با استمرار این روند، در سال پیش رو، به نصاب تولیدی پیش از خصوصیسازی نیز نائل شویم.

در پایان از توجهات آن رسانه محترم نسبت به این شرکت معظم تولیدی کمال سپاسگزاری را مبذول داشته و توفیقات ایشان را از خداوند متعال مسئلت نمایم.