کد خبر : 20554 تاریخ : ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر - 01:02
برنامه راهبردی صنایع دخانی و محورهای آن

تدوین برنامه راهبردی صنعت دخانیات در دستور کار ستاد صنایع دخانی قرار دارد و تاکنون دو جلسه با حضور نمایندگان تشکل‌های مرتبط و کارشناسان امر در وزارت صمت برگزار شده است. هدف از تدوین این برنامه احصاء چالش‌های صنعت دخانی بر حسب زیر بخش‌های آن و ارائه راه‌کارهای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنایع دخانی به‌منظور بهبود توان رقابت‌پذیری این صنعت عنوان‌شده است. 
در دلایل توجیهی و ضرورت‌های تدوین برنامه آمده است که صنایع دخانی یکی از صنایع بزرگ و سودآور کشور است که محصولاتی از قبیل انواع سیگارت و تنباکوی خوراکی تولید می‌کند و محصولات این صنعت از اقلام موجود در سبد خانوار می‌باشد که علیرغم مقررات سخت‌گیرانه، متأسفانه ایران یکی از کشورهای پرمصرف محصولات دخانی در منطقه می‌باشد. 
در ترسیم چشم‌انداز آتی صنعت در این سند مقدماتی آمده است:
 صنعت دخانیات صنعتی است برونزا، دوستدار محیط‌زیست، با رشد مناسب در بازارهای صادراتی با بهره‌گیری از توان ملی 
 دارای هدف ارتقاء بهداشت جامعه 
 توانمند در تولید محصولاتی با کمترین آسیب بهداشتی 
 تأمین‌کننده نیاز داخلی باقیمت و کیفیت مناسب 
برنامه راهبردی صنعت دخانیات بناست در چارچوب اهداف و چشم‌اندازهایی که مفاد آن به اجماع نهایی خواهد رسید و در حال حاضر در مرحله پیشنویس است با مداقه در اسناد بالادستی و با نگاهی بر وضعیت صنایع دخانی در سطح بین‌المللی و ایران، ضمن بررسی و استخراج نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، عملکرد تولید و سرمایه‌گذاری در صنایع دخانی کشور، وضعیت و ساختار صنایع دخانی و زیست‌بوم صنایع دخانی، درنهایت وضعیت مطلوب و مورد انتظار را تبیین و راهبردهای رسیدن به این اهداف را مشخص و اهداف کمی و کیفی را برای افق زمانی موردنظر تعیین کند.