کد خبر : 10427 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۹ اسفند - 09:53
تصویب بند هـ تبصره 17 لایحه بودجه 1402 مالیات های جدید برای محصولات دخانی مجلس شورای اسلامی بند هـ تبصره 17 لایحه بودجه با موضوع مالیات های جدید برای محصولات دخانی را تصویب کرد.

  بند هـ تبصره 17 قانون بودجه سال 1402 کل کشور

« از ابتدای سال 1402 به قیمت خردهفروشی از هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ پانصد «500» ریال، تولید داخل با نشان «برند» بینالمللی یک هزار «000/1» ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی دویست هزار «000/200» ریال بهعنوان مالیات اضافه و از هر نخ سیگار وارداتی مبلغ هشت هزار «000/8» ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان وارداتی سیصد و پنجاههزار «000/350» ریال بهعنوان حقوق ورودی دریافت میشود تا مطابق ردیفهای این قانون به نسبت مساوی برای بخش سلامت با اولویت احداث و تجهیز مراکز ناباروری و زایشگاههای دولتی، ورزش همگانی و ورزش بانوان هزینه گردد.»

در  جریان بررسی این بند از لایحه در صحن علنی مجلس صرفاً یکی از نمایندگان آقای سید غنی نظری (نماینده خلخال) تذکر دادند که تصویب این بند نیاز به دوسوم آرا دارد و اعتراض دیگری از سوی نمایندگان مطرح نشد. تذکر آقای سید غنی نظری به رأی گذشته شد و بند هـ تبصره 17 لایحه حدنصاب لازم را برای تصویب کسب کرد.

تفاوت متن نهایی مصوب مجلس شورای اسلامی با مفاد لایحه دولت در تعیین اولویت برای محل مصرف منابع حاصل در بخش سلامت بود و در متن نهایی که مصوب کمیسیون تلفیق هم بود. عبارت « اولویت احداث و تجهیز مراکز ناباروری و زایشگاههای دولتی«  برای بخش سلامت  اضافه و تصریحشده است .

جالبتوجه اینکه در خصوص کلیه پیشنهادات مطروحه توسط نمایندگان در ارتباط با وضع مالیات مذکور یا محل مصرف آنکه نوزده مورد آن در شماره بهمنماه ماهنامه "توتون صنعت" درج شد نظر معاونت قوانین مجلس مخالف بود با این شرح که با ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه مغایرت دارد.