تجدید نظر در الزام به درج قیمت برروی محصولات دخانی
انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادر کنندگان محصولات دخانی درخواست کرد:

تجدید نظر در الزام به درج قیمت برروی محصولات دخانی

توتون صنعت: دولت در ماه های پایانی سال گذشته اقدام به اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها کرد. این طرح البته از ابتدای اجرا به دلیل نقایصی که داشت با انتقاداتی مواجه بود به همین دلیل تغییراتی در آن لحاظ شد. اما با وجود این تغییرات از آنجا که امکان درج همزمان قیمت تولید کننده و مصرف کننده بر روی محصولات دخانی برای صنعت دخانیات وجود ندارد، دبیر انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان در نامه ای به سرپرست ستاد صنایع دخانی کشور با ارائه دلایلی خواستار مستثنی شدن اعضای این صنعت از طرح مذکور شد.

آذرماه سال گذشته بود که طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا به اجرا در آمد. در این طرح قرار بود که مصرف کننده به جای قیمت نهایی کالا، قیمت تولید کننده را مشاهده کند و خرده فروشها موظف بودند روی قفسه کالاها، قیمت مصرف کننده را درج کنند. به همین دلیل وزارت صمت از مردم خواست که در ابتدای اجرای طرح، قیمتها را کنترل کرده و در امر نظارت با این وزارتخانه همراهی کنند تا توزیعکنندگان  مبلغی بیشتر از سود مصوب هر گروه کالایی از مصرف کننده دریافت نکنند. اجرای این طرح با سردرگمی مردم مواجه شد و انتقاداتی را به همراه داشت زیرا مصرف کننده در این طرح دائما باید در ارتباط با سود مصوب هر گروه کالایی اطلاعات کسب میکرد و با استفاده از ماشین حساب قیمت مصرف کننده را محاسبه میکرد تا مطمئن شود که گران فروشی رخ نداده است.

به دلیل اشکالاتی که به این طرح وارد بود، فروردین ماه 1401، محمد مخبر دزفولی معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار دستور داد تا همزمان علاوه بر درج قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف کننده هم روی کالا درج شود تا نقایص طرح  موسوم به شفافسازی قیمتها به این شیوه مرتفع شود. اما این دستور که در جلسه 29 فروردین ماه 1401 توسط  ستاد صنایع دخانی کشور به فعالان صنعت دخانیات اعلام شده بود، به دلایل مختلفی قابلیت اجرا نداشته یا برای اجرای آن نیاز به زمان بیشتری بود. به همین دلیل مصطفی کربلایی دبیر انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در نامهای به سرپرست ستاد صنایع دخانی کشور درخواست کرد که دولت درباره فعالان صنعت دخانی در طرح  مذکور استثناء قائل شود.

 نیاز به 6 ماه زمان برای اجرای قانون

کربلایی در این نامه نوشت: «درج قیمت مصرف کننده محصولات دخانی به موجب ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه، الزامی بود و اخیرا نیز با ابلاغ و اجرای تبصره 2 بند (ت) ماده 26 قانون مالیات ارزش افزوده مصوب 1400، تولیدکنندگان سیگار و محصولات دخانی مکلفند قیمت خرده فروشی و تاریخ تولید را بر روی پاکت بستهبندی محصولات دخانی درج کنند. لذا الزام قانون در مورد درج قیمت کالای دخانی صرفا ناظر بر قیمت مصرفکننده میباشد که تولیدکنندگان مجاز در این خصوص برابر مقررات عمل میکنند.» به گفته او، با توجه به پیچیدگی، سرعت و تکنولوژی ماشین آلات تولید سیگارت، لازمه درج قیمت تولید و قیمت مصرف کننده، آمادهسازی فنی خط تولید میباشد و از سوی دیگر عملیاتی کردن این طرح نیازمند تدارک و تامین دستگاههای درج قیمت و یا اصلاحات متناسب در دستگاههای موجود است، لذا تهیه مقدمات کار و انجام بررسیهای کارشناسی مستلزم حداقل شش ماه زمان است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی در ادامه نامه یادآور میشود: «با عنایت به قانون جامع کنترل دخانیات درخصوص بستهبندی و مندرجات الزامی پاکت سیگار و همچنین اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز راجع به الصاق شناسه کالا و بارکد دو بعدی، عملا فضایی برای درج قیمت تولیدکننده باقی نمانده است. او اضافه میکند: صرفنظر از اینکه تاکنون مصوبه یا بخشنامهای در خصوص کالای دخانی به انجمن و اعضای آن ابلاغ نشده است، از سوی دیگر محصولات دخانی در لیست کالاهای اساسی و مراحل چهارگانه «پروژه شفافسازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده» (موضوع بند 23 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی) قرار ندارد و از اقلام مندرج در فهرست کالاهای موضوع مصوبات کارگروه مدیریت بازار کالاهای واسطهای و نهایی نیز نمیباشد، حداکثر ضریب سود پخش سراسری و سود خرده فروشی گروه کالاهای دخانی نیز در این طرح تعیین و ابلاغ نشده است. کربلایی اضافه میکند: با عنایت به مطالب مطرح شده و ضمن یادآوری مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و بخشنامه شماره 131932 به تاریخ 12 دی ماه 1400 معاون حقوقی ریاست جمهوری، تقاضا دارد اجرای این طرح، بر اساس مصوبه جلسه 169 کارگروه تنظیم بازار یا مستقلا مورد بازنگری قرار گیرد و محصولات دخانی به لیست کالاهای مستثنی، موضوع مرحله پنجم اجرای طرح اضافه شوند و یا اجرای طرح با تاخیر و اعطای مهلت حداقل شش ماهه آغاز شود.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم