ضرورت تدوین سند راهبردی صنعت دخانیات

ضرورت تدوین سند راهبردی صنعت دخانیات

فرداد امیر اسکندری ـ مدیر مسئول

طبق روال سنوات اخیر امسال هم در جریان تصویب لایحه بودجه سال 1401 کل کشور شاهد مباحث چالشی در ارتباط  با مالیات کالای دخانی بودیم و این ماجرا همچنان ادامه دارد. اوج  این مباحث  در جریان تصویب   قانون  مالیات بر ارزش افزوده بود. قبل از قانون مالیات ارزش افزوده جدید صنعت دخانیات علاوه بر15 درصد مالیات ارزش افزوده درصدی هم به عنوان عوارض تولید پرداخت میکرد که در قالب ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه ضرایب آن برای تولید داخل با برند ایرانی 10 درصد و برای تولید داخل با برند خارجی 25 درصد تعیین شده بود. بالاخره در قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید عوارض تولید موضوع ماده 73 قانون برنامه ششم با مالیات ارزش افزوده تجمیع گردید و بناست سالانه پنج واحد درصد هم  به آن افزوده شود،  ضمن اینکه واردات خرمن توتون هم مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده به نرخ 35 درصد شد .  در سال آتی تولیدکنندگان  برندهای داخلی سیگارت 30 درصد و تولیدکنندگان برندهای بین المللی در ایران 45 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت خواهند کرد. باز امسال شاهد چالشیترین بحثها و اختلاف نظرها در ارتباط با مالیات دخانیات بودیم. اما باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود. محصول دخانی برای سلامتی زیان آور است اما کالای ممنوعه نیست و مصرف آن در جامعه پذیرفته شده است. بنابراین صنعت مربوطه مشروعیت دارد و دارای پیوندهای عمیق با بخش کشاورزی وخدمات توزیعی مرتبط  و سایر صنایع و فعالیتهای وابسته است.  صنعت هم  در درون خود همگن نیست و ساختار تولید به شکل تولیدکننده ایرانی با برند ایرانی وسرمایه گذاری خارجی با تولید برندهای بین المللی دارای  تفاوت و تنوع است در کنار مقوله قاچاق که مترصد فرصتی برای تصاحب بازار است. بنابراین صرفاً از زاویه سلامت و یک شبه  نمیتوان برای این صنعت نسخه نوشت. این منازعات نشان میدهد که صنعت به شدت نیازمند سیاستگذاری منطقی و تنظیم مقررات است. توصیه میشود سند جامع صنعت دخانیات با حضور و مشارکت کلیه عوامل و دستگاههای دخیل شامل وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تشکلهای مربوطه در فرصت بیشتر و  با بررسی کارشناسی دقیقتر تهیه شود. سال آتی که قانون برنامه هفتم توسعه تدوین میشود میتواند فرصتی باشد که ظرفیتهای قانونی و اختیارات لازم برای دولت در تدوین و اجرای چنین سندی پیش بینی و فراهم  شود.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تازه ترین‌ها

برخورد دولت با بخش «تولید» در لایحه بودجه 1402 صادقانه نیست

بررسی طرح استیضاح وزیر بهداشت در نشست یکشنبه هفته آینده کمیسیون بهداشت

مطالبات حوزه بهداشت و درمان دامغان با کندی پیگیری می‌شود

استیضاح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کمیسیون ارجاع شد

مالیات بیست هزارتومانی برای تنباکوی هفت هزارتومانی

سیاست گذاری صنعتی سال 2022 آمریکا در حوزه فناوری

مجلس مسیر روشن کنترل دخانیات را با وضع عوارض بازدارنده و رفتارساز هموار کند

ایران جزو کشورهای ضعیف منطقه در بستن مالیات بر سیگار است

گزارش صحیحی از مالیات صنعت دخانیات وجود ندارد

افزایش مالیات سیگار‌ در بودجه 1402به نفع امارات

بازار بزرگ "محصولات دخانی غیر قانونی ایران" در پی تحریم ها بزرگتر شده است

لایحه بودجه سال 1402 و مالیات سیگار و تنباکوی قلیان

«حسینی» رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ شد

ترکیب ۴۵ نفره کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مشخص شد

مالیات 50 تا 800 تومانی برای هر نخ سیگار داخلی و وارداتی

شرکت دخانیات در حال فروپاشی است

برگزاری همایش منطقه‌ای تبیین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مشهد

فعالیت «بنیاد غیردولتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز» غیرقانونی است

اقتصاد در منگنه سامانه‌ها

مالیات نگرفتن از سیگار یعنی همراهی با مافیا

نگاهی به لایحه بودجه سال 1402 کل کشور

سازمان خصوصی سازی نماینده دارندگان سهام ترجیحی شرکت دخانیات ایران نیست

سهم برزیل از بازارهای صادراتی توتون

بازار بزرگ «محصولات دخانی غیر قانونی ایران» در پی تحریم ها بزرگتر شده است

عملکرد هشت ماهه صنعت دخانیات