آسیب‌های اجرایی سامانه مودیان مالیاتی

آسیب‌های اجرایی سامانه مودیان مالیاتی

جلیل کاربخش، نایب‌رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین‌اجتماعی اتاق ایران تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نوید تحول بنیادی در نظام مالیاتی کشور را به همه فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی داده‌است.

به گزارش توتون صنعت به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد ( به شماره 5721 مورخ 16/02/1402) در فضای اقتصادی پر از سایه امروزی شاید تنها همین سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی است که بتواند منافذ متعدد و تونل‌های پر تعداد اقتصاد زیرزمینی را شناسایی و چراغ‌های شفافیت را در اقتصاد ایران روشن کند.

اما مانند هر تحول و قانون‌گذاری نو در این سامانه، بازهم «اما»‌های فراوانی پیش‌روی مخاطبان قرار دارد. آنچه کارآمدی یک قانون نو را تضمین می‌کند وجود ساختارها و زمینه‌های اجرای آن قانون است. از سوی دیگر اجرای موثر و کارآمد این قانون تضمینی است بر اجرای بهینه و صحیح قانون دائمی مالیات ارزش‌افزوده و از همین‌جا این مهم را متذکر می‌شوم که برای اولین‌بار یک قانون مالیاتی (قانون دائمی مالیات ارزش‌افزوده) بر مبنا و پایه سامانه مودیان طراحی شده‌است.

امروزه مخاطبان قانون پایانه فروشگاهی بر این باورند که نبود ساختارهای مناسب فناورانه و تعیین بازه زمانی کوتاه برای اجرای این قانون پاشنه آشیل اجرای کارآمد آن است. اجرای یک قانون خوب می‌تواند پرونده آن قانون را برای همیشه مختومه کند.

با توجه به آسیب‌شناسی و جمع‌آوری اطلاعات از مخاطبان این قانون، ۵ ایراد اساسی را می‌توان برای آن برشمرد: «نبود زیرساخت‌های فناورانه و شبکه‌ای در اقصی‌نقاط کشور که موجبات عدم‌اجرای صحیح قانون را فراهم می‌آورد»، «عدم‌اجرای قانون و عدم‌تمکین توسط برخی از مودیان موجب به چالش افتادن سایر مودیان خواهد شد»، «اعلام محدود شرکت‌های معتمد و عدم‌توانایی پوشش کلیه مودیان توسط این شرکت‌ها»، «دغدغه افشای اطلاعات محرمانه فروش و اطلاعات شرکای مالی توسط شرکت‌های معتمد» و «اخذ مبالغ هنگفت توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای حسابداری در فروش نرم‌افزارهای رابط برای صدور صورتحساب الکترونیکی ارسال به سامانه مودیان و عدم‌تمکن مالی بسیاری از اشخاص مشمول و بالطبع عدم‌انجام تکالیف.»

در نهایت پیشنهاد می‌شود سازمان محترم امور مالیاتی همانند آنچه درخصوص سامانه ماده‌۱۶۹ ق.م.م انجام داد یک سامانه موثر و کاربردی طراحی و با تعبیه آن در درگاه سازمان امور مالیاتی امکان استفاده از آن را برای کلیه مودیان، بالاخص مودیان کوچک و متوسط و فاقد تمکن مالی فراهم آورد. به‌این‌ترتیب دغدغه افشای اطلاعات خصوصی مودیان ازبین می‌رود، دغدغه‌های مالی صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن مرتفع می‌شود و به شیوع و همه‌گیری و تمکن بیشتر قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان کمک شایان‌توجهی می‌کند.

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم