کد خبر : 20547 تاریخ : ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۴ دي - 21:03
همه چیز به نفع قاچاق کالای دخانی شورای نگهبان مفادی از بند سه الحاقی به ماده ۷۳ قانون برنامه هفتم را دارای ابهام اعلام کرد

به گزارش توتون صنعت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (1407-1403) مصوب جلسه مورخ یكم آذرماه یکهزار و چهارصد و دو مجلس شورای اسلامی در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت كه به‌شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد:
در ماده ۷۳:  در جزء 2-2، جزء 3 و جزء 4 بند الحاقی 3، نسبت صلاحیت مراجع قضائی مذکور با مراجع غیرقضائی‌ای که به‌موجب سایر قوانین در این موضوعات دارای صلاحیت هستند، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
لازم به توضیح است که  به اصل بند ۳  الحاقی  به ماده ۷۳  موضوع مالیات بر کالاهای دخانی  که موجب دغدغه فعالین صنعت بود  ایرادی وارد نشده ولی  متاسفانه  جز های ۲_۲ و ۳ و ۴ ذیل این بند که ناظر به برخورد با تولیدات تقلبی و غیر قانونی وقاچاق  کالاهای دخانی  بود و می توانست نقطه قوت این بند الحاقی  ضد تولیدی باشد مورد ابهام واقع شده .بنظر می رسد همه چیز به نفع قاچاق در حال انجام است.
این اجزا عبارتند از: 
 2-2. نسبت به شناسایی کلیه واحدهای تولیدی و عرضه کننده محصولات دخانی که به صورت غیر قانونی تولید و عرضه می شود، اقدام و ضمن جلوگیری از فعالیت آنان متخلفین را به مراجع قضائی معرفی نماید.
 3. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به جمع آوری کلیه محصولات دخانی قاچاق و تقلبی فاقد شناسه (کد) رهگیری اقدام و متخلف را به مراجع قضائی معرفی نماید.
4. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است چاپخانه هایی را که بدون مجوز قانونی نسبت به چاپ اقلام مورد نیاز تولید کنندگان مواد دخانی خصوصًاً تنباکوی معسل با نشانهای مختلف خارجی و داخلی اقدام می کنند، شناسایی و متخلف را به مراجع قضائی معرفی نماید.